Djurskyddsinspektören...
… var här idag och kollade stallet, hagarna, hästarna, allt och ställde hur mycket frågor som helst!
Eftersom jag har mitt stall i en del av en gammal ladugård, så är det ju inte direkt perfekt, men Hon sa att allt såg bra ut och att hagarna var underbara och hon önskade att alla hade lika stora och fina hagar som dem! Dessutom kollade hon hästarna och frågade en massa om dem. Hon sa bland annat att de var ijättefint hull och såg jättebra ut!
Det enda hon gav anmärkning på var att det inte fans någon gödselplatta, och några smådetajer som är enkla att fixa.
Och jag som har gått och oroat mig för det här! Och så var allt så bra! A ja, de är ju i och försig bra, men hon tog minnsan betalt för det!
Betala en massa pengar för att hon ska komma till en och säga att det är bra… 

Det var ju bra att det gick bra =)
Vi sitter också och väntar på att det ska komma
en inspektör och kolla så allt e ok, va ca. 20 år
sedan det stod hästar i stallet så de kanske inte
ens vet att det finns där.
Ringde du dom, eller kom de bara?

Visst är det skönt när det är kontrollerat och klart.
Jag har också fått mitt stall godkänt. Såååå skönt. Hur mycket fick du betala?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Här kollar ingen något aldrig! Är det nån rutinsak i Sverige eller?
I och med att jag har haft veterinären hit ett antal gånger pga finnhästen så har de mätt höjd o bredd i boxarna mm, men annors kommer de inte o kollar något automatiskt.

Ja, dom började att kolla alla stallen för några år sedan. Dom har varit här också. Man får även betala en summa när dom varit här och tittat. Det blir mer och mer regler för att hålla djur här i Sverige. Ibland kan man tycka att det är bra men ibland går det till överdrift.
Som mitt stall som dom tyckte var ovanligt fint och fräscht. Jag får ha upp till 9 egna hästar. Men endast högst 3 inackorderingar utan tillstånd. Detta blev bestämt från 1 jan 2005.
Dom åkte runt på sommaren och kollade var det stod hästar i hagen. Antecknade detta och sedan kom dom dit och kollade stallet på hösten/vintern. Så sa dom till mig.
Jag tycker att det är fel att ta betalt när de kommer utan att man har bett dem komma
Visst är det ju tillika bra att de kollar stall o hästar, det minskar chanserna för att ett djur far illa. Men som sagt kan de vara lite väl petiga också. Sen tycker jag också att alla möjliga konstiga regler som tillkommer hela tiden gör det mycket svårare för hästägaren.

Jo, men det är ju eg det som är vitsen. Att inte folk ska kunna ha hästar i typ garage och ge mögligt hö osv. Dom vill kunna ha koll på alla hästar så att dom inte far illa.
Jag får betala ca 600 kr om året för att dom har varit här en gång för ca 2 år sedan. Dom ska inspektera ca vart annat vart tredje år. Beroende på hur stallet såg ut när dom var där och hästarna så klart. Är det välskött allting utan något att klaga på så brukar dom inte komma så ofta.
Så ofta! Snart börjar de väl kolla här också misstänker jag. Vi är ju alltid lite efter i Finland.
Jo visst är det bra. Men sen går det till överdrift när de gnäller på boxar som är kanske 2cm för små. De går efter boken och inte använder bondförnuftet tillräckligt många gånger.
ja dom gnäller på allt ibland,när dom var hos mig så stod vi med en tumstock o mätte boxarna….som tur var så va det precis dom måtten som skulle vra,förutom taket eftersom det är som på ett vanligt hus tak,vinklat.det skulle vart rakt…………..
mvh anna
1) tänk att måtten som ni pratar om är MINIMIMÅTT! Det får alltså vara STÖRRE, men inte mindre.
2) på 90-talet så kom de till oss och inspekterade. Om de gjode det för att vi även hade kor eller om de skulle kommit ändå vet jag inte. Men vi hade gjuten gödselplatta, men de ansåg tt det inte räckte utan den skulle antingen vara mur runt eller överbyggd. Sedan i stalldelen fick vi kritik för att det var för lågt i tak (kanske 2 m) och att stalldörren var för liten, men när de såg storleken på hästarna (shettis) så fick vi dispans.

hur är det med återbesöken? får man betala dom? om man inte har tillräckligt bra stall utan måste åtgärda vissa punkter?

#10: Japp man får betala för återbesöken också.
Audiatur et altera pars
Tycker faktiskt att det är mycket bra att djurskyddsinspektionen gör oanmälda besök i alla stallar , tänk vad många det finns som inte bryr sig om hur hästen/hästarna har det i sin box , vet flera stycken som inte ger sina hästar tillräckligt med torv/spån , vatten , hö mm , samt att vissa har för små utrymmen.

tycker iofs det är fel om man ska betala återbesöket…

Fast lisette alla vet ju vilka lagar som finns för storlekar på boxar och gångar och dörrar och tak. Håller man sig efter kagen behövs ju inga återbesök. Kan vara bättre tycker jag att ta betalt för de som behöver återbesök och låta de som har lagliga stall slippa.
Audiatur et altera pars
Håller med Åsa!

beror sig ju helt o hållet på vad det är dom anmärker på! om de skulle anmärka på din gödselstack, att den inte har väggar. hade du inte blivit lite irriterad över att betala återbesöket då de bara tittar om väggen blivit rest?
jag hade ivf.
har man fel så har man…

Fast nej jag hade nog inte det. Finns så många ställen man kan kolla upp innan inspektion nummer ett vad som krävs så om man följer det så behövs ju inget återbesök. Har jag missat en regel får jag nog stå mitt kast. men okej, irriterad hade jag blivit. På mig själv för att jag missat något. Och så hade jag tagit det som läropengar. ;-)
Audiatur et altera pars

mina grannar hade tydligen blivit anmälda för att de hade gödselstacken på marken och bäcken bakom stacken. jag såg dom i helgen när dom fyllde en container. fyfan vilket jobb…

usch så trist.
ska få besök av dem på måndag efter ännu en anmälan. snart skiter jag i hästeriet.
Audiatur et altera pars

Konstigt att dom anmäler dig stup i kvarten när dom ändå inte har något för det.

haha, ja de kanske tycker jag har för mycket fritid. ;-)
Fick besöket i dag på grund av hundarna. Hade ju Bonita satt ute i långlina under valborgshelgen när vi var ute i trädgården. Illa sörrö. Men inget jag fick något på mig i alla fall.
Sedan blir det besök av dem på grund av hästeriet på måndag.
Jaaa, hur som helst måste jag ha hela komunens bästa kontrollerade hästar. hihiSnacka om att jag har papper på att mina kusar och hundar är omskötta. ;-)
Audiatur et altera pars

Ja, det är ju helt sjukt. Hur många har inte sina hundar i långt koppel på tomten? Vi har satt upp fårstängsel runt hela vår tomt så våra hundar springer fritt. Men å ena sidan springer dom och skäller när det kommer någon cyklist. Inte så roligt faktist.

#22 Få du betala även om det är falskt, jag väntar fortfarande på den årliga inspektionen. Dom skulle ha kommit för två år sen till hösten. Vi får alltid oförberett besök, tog dom inte betalt per timme skulle man bjuda på Gevalia

När jag får besök så skriver dom och säger när dom kommer. Dom har varit här en gång för ca 3 år sedan. Det var så fint och välskött skrev dom. Men jag får betala en årlig summa på 520 kr ändå.

jag tänkte på det Åsa…..eftersom dom inte gillar dig så mycket i bygden. Det var inte så att någon hade lagt in något gift åt din shettis då? En tanke bara……

#26: Fanns inget som tydde på det. Då borde väl de andra hästarna ocks¨blivit sjuka.
Nej tror de bara är ute efter att jävlas helt enkelt. Vi har våra små aningar. Men jag har ju inga bevis liksom. Men är det den vi tror så är jag absolut inte den första som blivit anmäld av henne. Trots att hon är den enda som har hagar där en häst till och med varit tvungen att avlivas på grund av att hagen är sååå dålig. Häst stackaren bröt benet och gick inte att räddas.
Som svar på pengarna kan jag svara att då det tydligen är någon som njuter av att sätta dit mig så slipper jag betala. I vanliga fall får man betala även för falska anklagelser. Men djurskyddet har insett att det är på grund av andra saker så jag slipper den kostnaden faktiskt.
Audiatur et altera pars

Jo, men den personen hade ju kunnat mata bara henne med något. Tex en morot med gift i. Så alla behövde ju inte få något gift i sig. Du hade ju sett spår i vintras tex.
Ja, jag vet inte. Fick bara den tanken när du skrev att du hade blivit anmäld igen.

#28: Usch, säg inte så där. Jag hade ju försökt förtränga de spåren som något jag inbillade mig var allvarligare än vad det var. Ska börja kolla efter övervakningskamera nu känner jag.
Usch, gejsa vad du skrämms, tänk om någon kommer och skadar mina bebisar;-(
Audiatur et altera pars

Ja, det är ju inte meningen.

Hmm, nu kommer mina hästar bli ändå mer störda jag lovar. För nu måste matte kolla till dem ännu oftare. Usch jag kanske ska ut och hjälpa gräset att växa snabbare i sommarhagen så de får komma hem där jag kan stå med näsan tryckt mot fönstret och se på dem. ;-)
Audiatur et altera pars

Ha, ha du är rolig du. Men om du har så konstiga grannar så….

*Asg* Tror du de får något annat att prata om då. Om de ser mig med rumpan i vädret när jag går omkring och drar i varenda grässtrå för att få det att växa snabbare. ;-)
Audiatur et altera pars

Säkert! Då blir det nog hospitalet på en gång. 

*Asg* Ja risken finns kanske. Hmm, vad gör man då. Ingen som har något tips på en supergödning som sätter turbo på gräset utan att skada hästarna. hihi
Audiatur et altera pars

Ja, jag köper ju gödning från bonden. Det kostar ca 1000-1500 kr och det räcker för ca 3 ha. Men då jäklar börjar det växa också. *ler*
#24, då tror jag dom blir superglada! En hembakad bulle på det också 
Jag har för mig att det krävs vindskydd om hästen är ute mer än 10 timmar per dygn. Dvs om man släpper ut hästarna 08 på morgonen så måste de in innan 18 på kvällen. ELLER ha vindskydd…
Jag har också för mig att det NU (eller om det är på gång) ska bli en lag på att alla hästar ska få daglig utevistelse vilket är svårt för vissa ridskolor som inte egengliten har mer än sommarbete till sina hästar.
En annan lag som diskuteras är att det ska vara krav på boxar, och att spiltor inte ska vara tillåtet. Hur många ridskolor har inte spiltor till sina ridskolehästar? Detta och utevistelsekravet kan göra att flera ridskorlor måste minska på sitt antal hästar då de inte får plats med boxar och hagar till alla hästar. Kanske kommer det bli (ännu) dyrare att rida på ridskola.
I den ridskolan där jag är ibland så blev nästan alla hästar halta i vintras efter att alla fått gå ute i hagar dagligen. Ni vet ju vad vi har haft för vinter så det går ju kanske att koppla ihop med det…
Jag vet inte om jag är för eller emot sånna här lagar då hästarna som går lektion kommer ut och rör på sig betydligt mer än kanske en hobbyhäst, men den lever inte som en "normal" häst med hästkompisar som kan klia o röra sig fritt med…
Om hästarna går ute mer än halva dygnet dvs 12 timmar så krävs ligghall/vindskydd.

Vintertid ja. Men inte sommar.
JO, ja menade vintertid. Men hur är det på sommaren? Är fortfarande lite dålig med de svenska lagarna.. Är det lag på att ha tillgång till skyddad plats för skugga osv i hagarna?
Det pågår en diskussion om detta på http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx
Som jag har förstått så finns INGA regler om när de går på sommarbete, men för hästarnas skull bör de ha solskydd NÅGONSTANNS….