Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 293 ggr
Stenis
0

Mamma, Pappa och Barn

Jag har tillfällit blivit med häst igen! Ett sockersött litet islandshäststo som är hos mig på mellanlandning inför en eventuell bedömning, håller hon ska hon åka till en tränare i mitten av juni.

Idag red jag henne för första gången och jag har gått som på solstrålar efter det. Hon är så enormt positiv att hon gör en glad bara av att se henne.

Men nu till det jag ville skriva om egentligen. Hästen är en egen uppfödning och jag har haft den enorma turen att ha ridit både hennes mamma och hennes pappa. Vilken känsla det är att sitt på hästen och känna vad som respektive förälder har nedärvt. Hennes positiva anda och energirika skritt kommer från mamma, hennes väl åtskiljda gångarter kommer från pappa osv. Vanligtvis så har man ju aldrig turen att ha fått lära känna hästens föräldrar och vilken otrolig känsla det är att sitta och känna drag i henne från respektive förälder fast hon är ändå hon, hon är en egen personlighet  fast lik mamma och pappa.

Är det någon som har haft samma upplevelse? Eller ni som har ston, känner ni mycket av stona i era uppfödningar? Skrattande

[slo]
0

Hah, gud va fräckt! Har aldrig varit med om det själv, tyvärr… Grabben jag har nu, hans pappa har jag ridit en gång för en hel del år sen, men kommer inte ihåg mycket mer än att det har hänt.

Matilda
0

#0 Sockersöt är vad hon är ;)

CarCar
0

Mamman till C-ponnyn jag äger har jag ridit mycket. Och det är roligt hur mycket likheter man kan känna mellan dem :) Pappan har jag tyvärr aldrig träffat..

gejsa
0

Jag har ju fött upp Gejsas föl som heter RoxeLina (fjordhäst). Men hann aldrig sitta på henne när hon var "färdig". Utan bara när hon skulle ridas in. Och då lovar jag att hon inte var som sin mor Gejsa. Så jag har ingen aning om hur hon känns nu. Men antagligen är det som natt och dag. Gejsa är sävlig och tung. RoxeLina är smal och en riktig piggelina. Tävlas ju i hoppning och dressyr nu.

Sorro är ju bara sutten på en gång (i går). Och det var inte ens jag som satt på. Så hur han är i jämförelse med Soya vet jag inte än. Men han har stora härliga luftiga steg iaf. Hoppar gör han gärna också nu. Förra året vägrade han att ens gå över bommarna. Han som har en pappa som tävlar i hoppning. *ler*

[Anna-N]
0

Oja, det är många av våra föl som har egenskaper och kännetecken från både stoet och hingsten. (Äger hingsten).

Deras beteende i olika situationer m.m. Väldigt intressant att se hur stark nedärvningen kan vara ibland.

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi mamma och barn… pappa kommer nästa bild…

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här har vi pappan….