Skötar/medryttare
Kan vi en gång för alla bena ut detta..
Vad är skillnaden på skötare och medryttare?
Har funderat mycket på detta och jag tror aldrig att vi kommit fram till ett bra svar på den frågan..

Om jag vill ha en skötare på min häst betyder det att denna borstar och pysslar, går promenader osv.
Medans en medryttare (som gärna också får pyssla mycket och så) rider en eller ett par dagar i veckan :)
//Mickan

vad jag anser:
medryttare betalar för sig, tar mer ansvar än en skötare.
skötaren är ägarens förlängda hand. men tar inte ansvar för hästens hälsa, foder osv.
hm.
jag anser inte att en medryttare behöver betala, eftersom jag aldrig gjort det. :P
men en medryttare är ju precis vad det låter som, en extra ryttare, sen är det från person till person om man ska betala för sig eller inte, det beror ju helt på vad ägaren i fråga vill ha hjälp med. tid, pengar, eller tid och pengar.
sen är ju en skötare, en som sköter om hästen.
själv är jag nån kombo. jag rider inte, men jag sköter om, men jag är också delvis ansvarig för hästens hälsa ect…
Medryttare sköter om hästen mer och rider den. Skötare bara pysslar om hästen. En medryttare kan betala för sig men inte en skötare.

Håller med lisette. Det är så som jag sett på saken med

För mig är en skötare någon som borsta, pysslar, grejar med hästen (som ridskolehästarnas skötare).
En medryttare är någon som rider hästen (pysslar och grejar också förstås), men jag tycker inte man behöver betala för att vara medryttare..

#6 tycker precis som du :) hann bara inte skriva det innan du gjorde.

Jag tycker det är så att en skötare bara pysslar med häst och utrustning och inte rider. En medryttare gör samma sak + rider. Men det finns lika många förklaringar som det finns folk…
Tycker också som #6.
Är själv medryttare men betalar ingenting. Jag rider, mockar, ryktar, tar in från hagen, fodrar ibland och allt annat som hör till. Rider ca 3-5 gånger i veckan.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

skötare- en som hjälper till att borsta, mocka och plocka lite med hästen. får rida någon gång ibland.
medryttare- en som får ta mer ansvar men har egentligen itne så mycket att säga till om. antingen tar h*n hand om hästen helt ngn/ngr dagar i veckan eller så rider h*n bara och betalar för det.
halvfodervärd- som medryttare fast betalar för en del av hästens utgifter och har ltie att säga till om.