Mocka - vad säger lagen?
Häromdagen stallade även de sista in sina hästar, så pratade jag med en tjej som sa att hon inte kommer vara där varje dag…?
Hon måste ju mocka!!
Någon som vet vad lagen säger? Visst måste det väl vara så att man måste mocka varje dag?
Annars är det ju helskruvat!
Snälla skriv så fort som möjligt, tänkte ringa henne ikväll när jag ska ta in hästarna och då vill jag gärna ha en lag att hänvisa till…

Även om hon inte mockar varje dag så måste hon väl iaf ge hästen mat o vatten och släppa ut den!!!
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Verkar ju inte så…
Utsläpp fixar han som har stallet, sen räknar hon kallt med att vi andra ska ta in honom när vi tar in våra… Mat o vatten vet jag inte om hon tycker att vi ska slänga till den lite hö o ta vatten när vi fixar till våra…
Men vad säger lagen om detta?
Kolla här jordbruksverket
Jamen det tar sån tid att läsa genom allt, tänkte att någon visste… Här finns ngn som brukar vara duktig på detta med lagar osv och kunna skriva på ett lättförståeligt sätt… KOmmer dock inte ihåg vem det var,,,
Läste lite iaf, de har skrivit mkt bättre där nu. Jovisst ska man rengöra MINST en gång varje dag o platsen ska hållas torr. SOm jag trodde. VAd bra, då ska jag upplysa henne om att jag kommer anmäla det om hon inte kommer på stört!
Kan ju inte låta en sån sak passera, särskilt inte eftersom jag är djurskyddsombud!!!

#5 Borde inte du hålls lite koll på lagarna om du nu är djurskyddsombud eller behöver ni inte det?

#4 hästarna ska ha rent, sen är det ju avgörande för typ bädd som man har och storlek av boxen, hur mycket dom är ute
Sen säger lagen att man ska se till hästen varje dag.
#6 Jo, det är ju det jag gör. Därför frågar jag när det är ngt jag inte vet.
Hurså?

Nej jag undrade bara? Jsag frågar också när det är något jag ite vet..
Hurså?

Är det en lag på att man måste mocka varje dag!!Det visste inte jag. Men jag mockar alltid hos min foderhäst, tycker det känns så fräsht och ordentligt.

Rent och torrt ska det väl vara enligt lagen, kan man ordna det utan att mocka så är det väl okej. Men då måste man ju ändå se över boxen varje dag så att den uppfyller det.
Sen ska hästen ha tillsyn, få mat och vatten, men i vissa fall kan även stallägaren åka dit på att hästen inte sköts. Kan inte alla detaljer… Men huvudsaken är i alla fall att om ni inte har överenskommelser att någon annan sköter hästen, ska ju hon göra det. Som stallägare skulle jag säga upp någon som inte sköter sin häst och väntar sig att andra i stallet ska göra det utan överenskommelse och ersättning.
"Renhållning
Du ska hålla rent i stallet och i andra förvaringsutrymmen för hästar. Du ska göra rent och gödsla ut stallet minst en gång varje dag. Om du har ett system för djurhållningen som är uppbyggt för andra rutiner men som ger god hygien går det också bra. Du ska hålla ströbäddar och ströade liggplatser torra. Strömedlet ska vara lämpligt för hästar och ha bra kvalitet. Du ska rengöra stallet noggrant minst en gång varje år."
du måste ju se till hästen var dag! den ska ha mat och vatten och en ren och torr böx/spilta men man måste inte mocka var dag…tyvärr!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
håller inte tjejen rent i boxen så åker stallägaren dit på det.jag har haft samma problem en gång med en inhyrd.
Bra att höra om andras erfarenheter av samma sak så man har lite att jämföra med! Nu var det tydligen inte så hon menade för hon har varit där varje dag, men det kan ju iofs oxå bero på att jag förklarat att jag är djurskyddsombud och att det är många som tycker att det känns tryggt och bra *hihi* Lite finurlig får man ju va…