Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 684 ggr
lisette
0

mineralbalja

på vår hästkörkort kurs så tyckte kursledaren att en mineralbalja endast var bortkastade pengar.

vad anser ni?

gejsa
0

Ja, vad jag har sett så okynnesäter dom massor. Och när dom inte vill ha den så står dom och slår sönder den. Iaf där jag har sett dom haft den. Själv har jag aldrig köpt dom. Är så dyra att köpa också.

Jag har hört att dom bara äter när dom behövr den. Men isf behöver dom ju äta massor.

lisette
0

nu kommer jag inte riktigt ihåg vad hon sa. men ger man hästen mineraler vad man ska under vintern så ska man inte behöve ge mineralbalja.

sen har jag för mig hon sa att de inte behöve mineraler på sommarbetet.

pippa, har du bättre minne än migg?

pippa__
0

Mineraler ska man ha kontroll på, då det inte var bra om dom fick för mkt..Det där me att hästarna äter så mkt dom behöver stämmer inte enligt hästkörkortet..dom äter det mer som godis för det är gott därför får dom i sej för mkt…..

gejsa
0

#3# Precis så har jag också märkt att dom okynnesäter. Tror inte att en häst "vet" hur mycket dom behöver. Tycker dom det är gott så äter dom ju mer bara.

Lorita
0

Mina äter ganska lita från baljan, men har ju i flera år haft fritt både på hö och mineraler. Det är ca/f kvoten som är det viktiga och då behöver dom mineraler (oftast)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

pippa__
0

Jo visst ska dom ha mineraler, men man ska själv styra intaget, inte låta hästen göra det själv. Mineralerna lagras i kroppen vilket inte är speciellt bra..