Tips för isis?
Jag är nu medryttare på världens underbaraste isis, Disa. När jag började rida henne hade hon redan hyfsad galopp och skritt men traven var inte så bra. Nu har hon lärt sig att trava på lite längre tyglar i skogen och i högre gräs men så fort vi kommer till en grusväg så låser hon bogarna och framdelen och vägrar att släppa efter trots att man lutar sig framåt och ger längre tyglar. Jag har även mjukat upp henne innan med böjningar osv.
Har ni tips på vad mer man kan göra för att få henne att trava på en grusväg? Funkar ibland på hemvägen och uppför backar men inte annars.
Och även bilden som är tagen idag. Löslongerade och filmade/fotade hennes gångarter. Är det ren trav eller grisepass på bilden? Svårt att se för mig… Hon svänger ju inte ut med benen så mycket men ni isisexperter kanske ser?
Jag och min mamma var nära på att bli medryttare på en isis som hette Disa och en Basjkir som hette Sarek
Värd på Choklad iFokus
Intressant men skulle vara trevligt om du inte ville förstöra tråden eftersom ämnet handlade om grisepass/trav.

Kan man få se film? Så att man får se hennes gångarter! ;)
Oooh, duktig människa som rider islandshäst!! :D *applåd* ^^
Är hon fyr- eller femgångare? Ålder? :)
Grisepass = Pass utan sväv
Om hästen grisepassar så måste man försöka ta bort det, det är inte alls kul.. Det kan kännas som att hästen töltar fast den egentligen bara fjantar runt i nån halvtaskig passvariant.. ;) Hästen sätter samma benpar i marken samtidigt.. Höger fram i samtidigt som höger bak och tvärtom..
Skulle vara kul att se filmen om du kan fixa in den så man kan se lite mer ur hon rör på sig!! :)
På bilden är det inte grisepass, utan trav (dock ser den rätt oren ut, eventuell växling mellan trav och skritt?).
Det jag tänker mest på när hon är ovillig att trava på grusväg är om hon är öm i hovarna? Eller om det är väldigt hårda vägar helt utan sviktande underlag så att det är därför?
Om det inte är nåt sånt så skulle jag börja med att träna upp traven på det mjukare underlaget. Dvs fortsätta trava där och succesivt korta tyglarna och luta sig mindre framåt, tills hon travar rent på korta tyglar och med dig sittande i sadeln. När hon har blivit såpass säker borde det bli lättare att få fram traven på grusväg.
Hur är tölten på henne? Antar att hon är 5-gångare om hon har svårt för traven?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Självklart, kommer ni att få se film. Ska bara klippa ihop den lite i Movie Maker så det blir imorgon!
Haha, ja det är kul att rida isis :) Hon är 10år, kommer från Island och innan hon kom till ägaren för 2-3 år sedan hade hon inga gångarter överhuvudtaget utan bara grisepassade även i hagen. Vet inte riktigt hur jag ska defienera hennes gångarter men ägaren har töltat ordentligt med henne någon gång för ett tag sedan och sen har hon ju passen i sig men aldrig visat flygande pass så ska jag tippa på 5 gångare?
Hennes tölt är inte så bra, inte tillräckligt bra för att jag ska få fram den. Inte ridit så mycket isis innan, bara turridning. Men frå fram tölt på de andra hästarna där så hon har problem med det. Enligt ägaren gäller det att ge henne ett ordentligt stöd och driva mycket med sätet och speciellt i uppförsbackar.
När hon grisepassar extremt slänger hon ut benen åt sidorna så hon går lite som en krabba. Då märks det. Men ibland börjar hon att småtakta nerför en backe och då är det svårt att bedömma om det är skritt-trav eller grisepass.
Hon går ute på lösdrift och är oskodd och är inte speciellt öm i hovarna. Haltar inte till när man skrittar eller galopperar på grusvägarna. Dock söker hon sig gärna till gräs när man är ute? Kanske lite öm ändå? Rider mest i skogen dock grusväg på vägen dit en bit.
Låter definivt som att hon är öm i hovarna i så fall, tycker jag… Haltar lär hon ju inte göra om hon har ont i mer än en hov. Kortare steg och lite mer ovilja att gå fram är tydligare tecken i såna lägen, och som du säger, att hon söker sig till gräs.
Det att ge henne stöd i tölten, viktigt att tänka på att du inte "låser" henne, så att hon blir stel. Utan vara flexibel, väldigt mjuk i händerna och även se till att hon är mjuk. Annars blir det lätt passaktigt, om hon spänner sig. Uppförsbackar är dessutom jobbigare för dem att tölta i, så det kan du nog undvika tills hon fått bättre töltmuskler. Raka vägar, alternativt med lätt nedförslut är bättre.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tack för tipsen! Men det konstiga är att det är just traven hon inte går riktigt fram i? De andra 2,5 gångarterna funkar rätt bra. Får kanske rida mer på grusvägar för att vänja henne.
Får prova det. Problemet är att hon blir så framåttung i nerförsbackarna så det blir något travliknande istället. Får be en kompis filma mig nästa helg när jag rider så får ni se det med. Men när jag samlar upp henne så börjar hon grisepassa men när jag driver lite mer tar hon något som liknar ett galoppsprång och sen flyter det på mer framåt. Är det tölt eller vad kan det vara?
Då får du samla ihop henne, rida ihop henne med sätet, så hon går på bakdelen. Samla inte ihop henne med tyglarna, utan med sätet. Kortar du tyglarna är risken att hon spänner sig väldigt stor.
Mvh Alex
Värd för Ridsport