Priser.
Skulle nån kunna vara snaäll att lägga ut ett ungfärligt pris på vad saker och ting kostar till hästen (om man har egen, tex hovslagare …kr/månad osv.) Tack^^,

beror på var i Sverige man bor..
Och vilken kuse man har.. ;)

Tänkt mig D-ponny, bor 2 mil norr om stockholm (innerstad) stallplats ligger på 1450kr…

Jag bor i sollentuna norr om stockholm.. Har en stallhyra som ligger på 1800:- för min b-ponny, då ingår havre, hö och betfor. Egna kostnader blir:
Hovslagare ca 250:- månad
Täckesavgift 120:- månad
Torv 100:- månad
Övriga utgifter minst 500:- månad
Sammanlagt blir detta
2770:- Snabbt räknat!
Sen kan man räkna en 1000:- +/- Varje månad :)
//Mickan

Bara 250 för hovslagare!WOW…För mig kostar det 700 varannan månad.
betalar 150 för verkning o 650kr för skoning runt om..
stallhyra 200kr för alla 3 pållarna..
Hö-rundbal 400kr
havre/betfor 100kr säcken…
men bor då i Skåne…
#5 Vår hovslagare tar 200 kr/verkning och 450:- halvskoning. Kommer inte ihåg helskoningen… ; ) (Göteborg)
Hovslagaren tar 250 för en verkning tror jag… Helskoning är väl 800 nånting, var ett tag sen :)
Sen har jag hyra på 2200, bensin 3mil t o r varje dag, ett par 100 för försäkring… Det är väl vad jag kommer på nu :) Utanför Göteborg that is!

beror ju helt på var du bor o vad som händer…
när Plutten var sjuk så låg hans månadspeng på 6-8000 varje månad, när han var frisk så på ca 3000 (ej hovls inräknat m.m)

Har vi inte haft massor med sådana här trådar?
Jag bor i stockholm,
har hyra på 2200kr/månad
hovslagare 700kr (skor bara fram) var 6:de vecka
hösilage ca 800kr/månaden
grovfoder+mineraler ca 300kr/månaden
250kr/kvartalet försäkring
spån 200kr/månaden
Sedan tilkommer all utrustning, vetrinär, equiterapeut, hyra släp, tränare osv….

#5 jag räknar att jag lägger undan 250:- varje månad till skoning, var inte så tydlig där, men det kostar väl 250 att verka men det gör jag inte var fjärde vecka utan snarare var 8onde (hon sliter ganska mycket själv nu när hon går barfota så det är bara för att hålla formen på hovarna :)
//Mickan
Foxen (utan mediciner) ligger på 4500-5000:-.
Corall ligger på 3000:-
Så det beror på vart man bor, hur stor hästen är (Foxenb och Corall är lika stora) och om den har några speciella behov (Foxen får inte stå på halm som ingår i stallhyran utan jag köper torv extra för 95:- balen samt att hon behöver lite extra dutt som tex Biotin, B-Vitamin…)

Ca 1 700:- mån, inkl. skoning och exkl. försäkring, vacc. osv.
Bor ju i Hjo då då. Stallhyran häromkring brukar väl ligga runt ca 1 500:- men där Maggan står kostar det 900:-
hmm…
Ungefärliga kostnader för två hästar/månad:
Stallhyra: 2 800 kr
Försäkring: ca 400 kr
Hovslagare: 600 kr
Tillskott: 150 kr
Summa: ca 4000 kr.
Exklusive utrustning, tävlingskostnader, bensinpengar/busskort till stallet, anläggningshyra, transporthyra och dyl.
Drygt 3000-3200 kr i mån för min skrittpensionär i Uppsala. Med stallhyra, halm, lusern, kraftfoder, pulver och skoning.

för mig kostar det i månaden: 800:- för boxhyra, hovslagning 350:- , hösilage runt 300-kr har jag för mig, foder ca 80 :-, försäkring 177:-/månad