Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4397 ggr
elin
0

Betfor

De känns som tusen år jag använde mig av betfor sist och jag undrar..

Vad är betfor bra för?
Vad har betfor för nackdelar?
Varför har man betfor i en foderstat?
Finns det vid ngt tillfälle då det e STOPP STOPP för o ge betfor?
Hur påverkar betfor hästen?

Mvh / Elin

/Elin

thilda-
0

Betfor ger snabb "energi"…. = bara socker
Och ger man för mycke betfor så har det hänt att endel hästar har tappat lite av man och svans

Johanna
1

#1 är det sant?? varför då?

thilda-
0

vet faktist inte :S kan ta en bild i dag om jag ser pållan så kan ni få se :)

thilda-
0

det är bara vad jag har HÖRT.. men jag vet inte om det är sant eller ej

tessa
0

Betfor ska även ge långsam energi.. kan leta fram texten där jag läst detta senare idag, ska iväg till stallet nu.. =)

LinaN
0

Betfor är ett saftfoder, men också restprodukt av sockerframställningen. Betforen har som egenskap att kunna i viss mån maskera smaken av mediciner och mineraler. Har hästen svårt att få i sig tillräckligt med vatten så kan betfor och andra sftfoder vara en bra idé att tillföra för at titne riskera förstoppning.

Många hästar tycker betfor är gott.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zahara
0

Betfor inehåller även mycket fibrer och hjälper hästen att ta upp resten av sit foder, bra för magen och tarmarna men måste absolut blötläggas innan utfodring och ska inte ges för mycket då det får dålig inverkan på tarmen i stället och ett överskott av socker. Bra grundregel är max 1hg per 100kg häst. Sen tycker u pållarna att det e gott med ju :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Peppe
0

kan väl även hjälpa till med balansen i tarmen vid foderbyten. bra t ex om man ger -silage, där varje nyöppnad bal blir en mindre foderomställning.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#8# Om du ger silage som är jätteblött så är det ingen höjdare att ge betfor också. Båda är lösgörande.

#1# Tror inte att man kan tappa man och svans av för mycket betfor. Däremot bli lös i magen av det.

gejsa
0

#8# Om du ger silage som är jätteblött så är det ingen höjdare att ge betfor också. Båda är lösgörande.

#1# Tror inte att man kan tappa man och svans av för mycket betfor. Däremot bli lös i magen av det.

gejsa
0

thilda-
0

jo det händer faktist

gejsa
0

#12# Det tror jag faktist inte alls. Varför skulle hästen göra det. Det där är bara en skröna som du har hört. Finns inget ämne i betfor som gör att hästen skulle tappa svans eller man.

Eller också var det någon som skulle skoja med dig bara. :)

Mandysan
0

#12 Det betvivlar jag då betfor är socker…

thilda-
0

Betfor är "bara" socker……
Hur tror du att du skulle ha sett ut om du bara äter mat som innehåller mycket socker?

Mandysan
0

#15 Jag tror faktiskt inte att betfor får hästen att atppa man och svans. Isf överskrider man långt de råd som ges på betforsäcken… Hästar får (eller borde få iaf) mer än betfor! Min häst äter iaf hösilage mestadels med bara en liten dutt betfor om ens det…

AliceL
0

intressant tråd :)

paronskrutten
0

Man ger ju inte bara betfor, dom får ju massa annat också ju (förhoppningsvis!)

Helena

gejsa
1

Så du tror att hästen tappar man pga socker?? du har blvit rejält lurad av någon i ditt stall.

Peppe
0

#10 mitt hösilage har TS på 82.2% Flört

Lyrik
0

Betfor är bra för hästmagar. Min Lyrik har en kronisk dålig mage, utan betforn varje dag skulle han må ännu sämre i sin mage. Får på sommaren (betet) 5 dl betfor torr mängd per dag, annars 10 dl betfor torr mängd per dag. Får han mindre så blir han dålig i magen. Äter snitslad betfor, pelleterad betfor får man ge mindre av.

#1 Aldrig hört att hästar kan tappa man av betfor. Min veterinär rekommenderad hög giva av betfor till min gubbe.

gejsa
0

#20# När jag läste silage så trodde jag du menade ensilage. Och det har ju en ts-halt på mindre än 50%.

gejsa
0

#20# När jag läste silage så trodde jag du menade ensilage. Och det har ju en ts-halt på mindre än 50%.

Peppe
0

jag skrev -silage. endel säger ensilage, hösilage eller höensilage och menar samma sak. (och ja jag vet att det egentligen inte är samma, men alla vet inte det). vanligtvis ger man inte hästar ensilage med under 50% TS, utan den brukar ligga på 65 och uppåt till hästar

gejsa
0

#24# Ja, nog vet jag det alltid. Men som du vet så gör inte alla lika dant här. Finns folk som ger ensilage alltså ts-halt under 50% och jag trodde att du var en av dom.

[Anna-N]
0

Appropå betfor o tagel så har  det faktsikt stått i en tidning om att hästarna kan reagera negativt på både äpple och betfor (sockrer) och "tappa" tagel. Om jag inte minns fel så var det en tidningsartikel om detta i samband med några studier på islandshästar för något år sedan.

svampi
0

Betfor ger väl mycket energi och är bra för hästar som inte får i sig så mycket vätska.

-Japp-
0

jag ger det för att där är mycket fibrer :)
eftersom vi inte har någon halm..

amsson
0

islandshästar känns ju inte som en säker studie, iaf inte om den gjordes i svergia då många av dem är känsliga mot våran sol, knott och annat kryp så dom kan ju likväl ha tappat pga klåda… eller?Fundersam

jag har ioförsig inte läst den artikeln….

gejsa
0

#29# Precis! *ler* Tror fortfarande inte på det.