Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1440 ggr
...P...
0

Hösilgefrågor!

hej alla! var ett tag sen jag var här, men hursomhelst har jag ett par frågor om hösilage som jag hoppas att ngn med erfarenhet kan svara på!!

I stallet där jag har en av mina hästar använder vi hösilage. Har alltid haft hö till mina hästar o känner mig inte helt bekväm med hösilage..

Fråga 1.
Nu är det iaf så att i flera balar har vi hittat mögel, varierande mkt men ibland JÄTTEstora klumpar. Jag tyckte genast att vi skulle slänga hela balen men stallägarna hävdar att det inte är ngn fara om man slänger det mögliga o använder resten av balen. Ibland har vi fått slänga runt 100 kg. Min häst fick en släng av kolik dagen efter jag hade sett mögel första gången men stallägarna ansåg att det absolut inte hade med möglet att göra! Åsikter o erfarenheter?

fråga 2.

Ibland är det fullt att vita jästprickar i balarna, jag har läst att de kan vara lika skadliga som mögel och att man ska slänga hela balen om man ser såna. Åter igen hävdar stallets ägare att de är helt ofarliga. Är det någon som vet hur det är med det?

fråga 3.

I stallet står det 9 hästar. Nu är 3 av dem högdräktiga och får väldigt många kilo hösilage per dag, men balen går ändå inte åt på färre än 4 dagar. Innan har den ibland inte gått åt på 7 dagar. Har hört att hösilaget helst ska ätas upp på 2 dagar, åter igen ; ngn som har en åsikt?

Tacksam för alla svar o funderingar, känner mig väldigt kluven o okunnig inom detta ämne. Även tips på bra hemsidor/böcker om detta mottages tacksamt.

reddie
0

Kan inte svara på mögel och jäst frågorna. Vi har haft tur och fått tag på riktigt fina balar med torrt och godluktad silage. Det är ingen fara att balen inte äts upp på fyra fem dagar. Ett tag var det bara två hästar i stallet som delade på en bal och då tog det tio dagar innan den var slut. Men den var fräsch och hästarna mådde bra. Man får hålla lite mer koll.

Kiara
0

Nu lever jag farlig om jag svararFundersam

Men, men jag är van att bli hängdSkrattande

Fråga1 Elda upp balen fortast möjligt.

Fråga2 det behöver inte vara farligt det kan vara salt eller just jäst från gräsningen

Fråga3 (det är här jag ligger risigt till) mina hösilage balar går åt på 10 dagar, förvarar man balarna luftigt så att dom torkar på ytan går det ofta bra under den kalla årstiden. När det är varmt brukar jag rulla upp minst halva balen och låta den torka luftigt till hö. Men jag har hösilage, på gränsen till inplastat hö inte ensilage

Jag behöver väll inte nämna att mina hästar är vaccineradeOskyldig

...P...
0

ok tack. Jag ska inte ha kvar hästen där längre än till slutet av maj, men nu till sista april går nästan alla hästar ut på bete, bara min + en annan kvar inne (ev fölston + föl om det är kallt väder). Sammalagt äter våra 2 hästar iaf bara 19 kilo om dagen så balen kommer bli seglivad. Får väl hoppas på en kall vår;)

Kiara
0

Lokalt hos dig då, för jag vill ha varmt och bete.

...P...
0

haha jo jag med, ingenting är värt mer kyla. I värsta fall får jag byta till hö.

gejsa
0

Ja, jag gör nog likadant. Slänger massor runt omkring och använder resten av hösilaget. Men det beror ju på hur det ser ut. Går inte att säga här hur mycket och så. Men är det rätt igenom balen så kasta den.

Jästprickar är inte farligt.

Om den står kallt och mörkt så håller den sig längre. Men vi brukar ta köpa torrt hö om våren blir väldigt varm. Ändå står mina balar inte i logen mörkt och kallt. Men dom blir väldigt fort förstörda om värmen kommer. Vintertid eller kalla årstider kan man ha dom öppna upp till 10 dagar säkert utan att ta skada. Man rekomenderar bara olik tid för att folk ska vara mer försiktiga och titta på hösilaget mer noga.

nalleballe86
0

Är det bara lite mögel i ytterkanten brukar jag ta bort det och lite till runt om. Men är det fläckvis mögel överallt så blir det majbål…

De vita prickarna undviker jag till min ena häst som reagerar med lös mage på dom. Annars är dom inte farliga. (vad jag vet)

Mina balar varar i ca 10-12dagar och det har aldrig varit några problem med att balen blivit dålig. Nu på våren brukar jag nysta upp balen och låta det torka till för annars håller det sig inte så länge i värmen.

nallebjörn
0

Det kan vara socker som balen fäller ut också när det är mindre prickar. Låter på dina balar som att det är dålig hantering när det är så mycket mögel .Kasta balen om det är hela balen. Är den ena sidan går det bra att använda andra sidan av balen. Får hästen kolik är hela balen dålig

mylove
0

Jag har något år använt hösilage och då har det hänt att mögel förekommit på ena sidan. Då har jag försökt ta bort det och använt resten av balen. Man kan ju lukta på det så känner man ju om det är bra. Det hände att fåglarna var och hack hål på balarna och då kan de ju bli dåliga, men om man tejpar direkt brukar det gå bra.

Sessan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fråga 1 Jag är övertygan om att man inte behöv slänga hela balen utan bara den mögliga delen. Jag har hittat någon enstaka gång om det varit nåt litet hål på balen, de dåliga slänger jag (blir ibland halva balen) men resten brukar vara helt felfritt och ätbart.

Fråga 2 Jästprickar finns i var och varannan bal hos mig men alla jag har frågat menar att det är ofarligt.

Fråga 3 Jag skulle också våga påstå att det inte är någon fara för att hösilage går illa, det är ju så torrt.

Jag har till mina hästar (två st) små balar som räcker ca 2 dagar till mina hästar vilka jag försöker ha fri tillgång till mat åt. Då kan jag vara säker på att silaget inte hinner gå illa, dessutom får det helst inte torka eftersom finnen har kvickdrag. Nackdelen är att det blir ett evigt släpas på de små balarna samt mycket plast.

...P...
0

ok tack för alla svar!:) blev lite klokare i varje fall!

lisette
0

där jag hade min gamla häst hade hon en 200 kgs bal *silage i två veckor (under vintern) till två hästar, när jag tog dit min så blev det 1½ vecka som balen fanns inne i stallet.

reddie
0

#12 - snålade hon med höet eller ville inte hästarna äta mer? Min bal på ca 550 kg räcker i 1½ v för två hästar. Lite skillnad!

gejsa
0

Det låter verkligen lite. Det blir ju alltså bara 7 kg per häst och dag.

lisette
0

inte så stora hästar, som inte gjorde något alls! :D

gejsa
0

Jo, men hösilage är ju blött. Säg om det är tex 60 % i ts-halt så blir det bara 4 kg torrt hö per dag. Det är verkligen lite. Var det shettisar eller?

lisette
0

nops. en dponny o ett russ. det är möjligt att de var tyngre än 200 kg. men jag har för mig att dom vägde det. fyrkantsbalar.

Sessan
0

#16 Är det så att man borde ge mera av silage och hösilage än vanligt hö för att det ska bli samma mängd? Jag har trott det är tvärtomFundersam

gejsa
0

Ja, eftersom hösilaget är mer vatten i än vanligt torrt hö så måste dom få mer hösilage. Dom blir inte så mätta på vatten. Skrattande

Sessan
0

Ahaaaaa….

Jag har alltid tänkt att det finns mera grässtrån i en packad silagehög än i en luftig höhög. Tur så försöker jag tillämpa fri tillgång till mat, annars skulle jag ha gett för lite ju!

Alltid lär man sig nåt nytt!Skrattande

Linda
0

Tycker oxå iband att det låter som om det går åt lite hösilage åt vissa hästar.

-Vi har hemma: 1 dräcktigt hbl sto,1shettis 86cm ca,  2 st på 150cm, och två d-ponnyer hemma och hos oss går det åt 1,2 ton hösilage på 12 dagar..

gejsa
0

"21" Det låter kanske lite väl mycket. Det blir ju 17 kg per häst och dag. Hur blött är det då? Är det tex 45 % i ts-halt så blir det ung som om dom fick 8 kg torrt hö per häst.

Linda
0

#22 ts halt ca 75% varierar lite men minst det vissa partier är helt torra.

-grrr har inte fått analysen änn..

gejsa
0

Isf äter dom ca 13 kg per häst och dag.

Linda
0

Ja det är ju de själva som bestämmer hur mkt som går åt så..

-Därför är min uppfattning att hästar får ibland alldeles förlite strå foder och för mycket onödigt 8rent av farligt kraftfoder.)

Mina hästar är inte feta utan i alldeles lagom hull…ok..lite mer muskler på vissa hade varit bättre om matte haft mer ork/tid.

;)

gejsa
0

Jo, men det är ju det jag har sagt hela tiden. Att man ger för lite grovfoder. Fast det kan inte hjälpa upp med bara grovfoder vid fölning och när stoet diar. Då tar den av sig själv. Och fort går det också.

Anna-hfg
0

Är det någon som haft problem med att hästen får diarré av ensilaget? Min har fått det och jag tror det är någon växt i det som hon inte tål eller så är det alltihopa hon inte tål. När man går över till vanligt hö stoppar diarrén.

Har prövat med något medel som skulle stoppa diarré men det hjälpte inte.

gejsa
0

Jag tror att 2 av mina 4 hästar har fått diarré av hösilaget. Men har övergått till torrt hö hela vintern som var. Men ändå har det inte gått över. Har gett colicure, mag- tarm balans osv.

Brukar gå över så fort dom kommer ut på betet. Kommer det tillbaka till hösten så kommer jag att åka till Strömsholm med dom. Dom brukar slås ut i magen av avmaskningen också. Så i år ska jag ta träckprov för att se om det överhuvudtaget behövs avmaskning.

Anna-hfg
0

En del personer jag pratat med säger att det är kofoder och att det inte är bar att hästarna äter det. Vet inte om det stämmer men det är i alla fall jobbig att se att hästen med diarré för det måste ju svida även om man tvättar ofta.

gejsa
0

Kofoder är det ju beroende på hur blött det är. Men hösilage har vi och ger.

Nej, vi har haft tur. Ingen av mina hästar har fått några mén av det.