Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: raser
Läst 5786 ggr
Lindbygarden
0

Vad vet ni om Irish Cob!

Nyfiken fråga då jag "snubblade" in på en sida med fina IC-hästar!! Det vore jättekul att få veta lite mer då jag i stort vet ingenting om denna ras.. endast att de många gånger har skäckfärg…

Lindbygarden
0

gå in på denna sida: http://www.irishcobsociety.se/  klicka på visade hästar-hingstar-sverige… Kika sen på hoppbilden på Ryan´s Joker(?)… så härlig bild så man smäller av!!

Lindbygarden
0

ingen? ni måste bara kika på lillhingsten…annars missar ni ngt!!!

Anna
0

Mycket härlig kille det där! Vet ingenting om rasen men såg att just Ryan's Joker hade varit på Elmia Häst 2006, jag ska dit nu i sommar och fotografera, kanske att man får syn på honom. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Snuttan2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar ju IC's/tinkrar, även om jag nästan bara har erfarenheter utav dem ifrån när jag jobbade på en ridskola och de som var där.

Vad som man absolut bör ha ögonen öppna för med tinkrar å IC's är att de har i stort sett totalt öppna stamböcker, en ponny som vi importerade ifrån UK var stamboksförd som IC, enda karristiska hon visar för rasen är färgen i stort sett :P

Fröken i fråga på bilden, får iofs egentligen lite mer hovskägg, det är klippt över årstider med lera och väta…

Snuttan2
0

Jmf med en irländsk imp som är reggad som Tinker i Sverige iallafall (har inte sett hans papper - vet ej om han var reggad som ngt på irland)

Snuttan2
0

Och min favorit måste självfallet visas ;) Är reggad som Tinker i sverige, är bara en korsningsponny ifrån danmark, har egentligen mer hovskägg å vintertid rätt mkt mer skägg :p

Kan upprepa mig om vad jag sagt tidgare om mentaliteten på de som är mer IC/tinkriga, är underbara hästar, väldigt lätta att ha att göra med, lugna att hantera, men ändå häst med en del tryck i. Det enda negativ jag har sett i nästan alla hästar av den typen med liknande karraktär/bakgrund är att de är rätt fjolliga, är rätt tjejiga hästar måste jag säga :p

[Angel88]
0

Är tinker och Irish Cob samma sak?? det är en som sagt det till mig??

Snuttan2
0

Det är olika namn på samma sak i stort sett. Föreningarna påstår nog att det är några små fina skillnader, men egentligen är det knappt det ens hos hästarna, utan skillnaden ligger i de olika föreningarna, inte hästarna… Är iallafall min uppfattning.

[Angel88]
0

oki. det va en som sa att tinker va den svenska benimningen och Irish Cob är den engelska

Cavello
0

Vi har en tinker vid namn Loke här uppe på ridskolan (bilden). Innan hade vi en till tinker Blackney och en tinkerkorsning Mindy.

/ Matilda Andersson - www.mphotograph.2u.se

Snuttan2
0

Ordet tinker finns på engelska. Men det är ett rättså nedsättande ord, som engelsktalande som är väluppfostrade inte skulle annvända sådär bara = de är vi ouppfostrade som ej kan särskilt mkt som annvänder det.

På irland finns det rätt många benämningar för sina fläckiga cob-hästar :p Vad jag känner till finns det dock på Irland bara förening för Irish Cob, så det borde kanske vara det riktiga namnet?

lisette
0

tinker är väl inget nedsättande ord? men tattare är ju däremot, som använder sig av tinkers.

Snuttan2
0

Lisette, vad menar du på skulle vara tinkers som de annvänder sig utav…? Alltså du skriver ut det som ett substantiv, som att det är ett föremål…? Eller menar du som yrkeskategorin i att de lagar grytor å vad det nu var..?

Enligt wikipedia "In Ireland and in Britain Travellers are often referred to (offensively) as tinker"
"The word "tinker" can have a neutral meaning of mender of pots and pans, but it is most commonly associated with itinerants and gypsies with rough habits. " (irish-society.org)

Tattare är väll enbart svenskt/nordiskt ord?

gejsa
0

Kollade på Monroe! Jäklar vilken man och lugg. Snacka om fin häst.

bubbelbubbel
0

vi har ju våran tinker-tös, som jag idag är riktigt glad i.

bubbelbubbel
0

sen hade vi cassie, jangos mamma, som tyvärr lämnade oss 1a januari…
hon kom hit från irland.

ganska dålig bild, i toklerig hage, där syns också ganska väl att hon bara har ett öga kvar.

[exsh]
0

#15, hmm.. är det möjligt att jag sett den hästen på annons ? Annars vart den väldigt lik iaf :)

bubbelbubbel
0

exsh, det hoppas jag verkligen inte att du har gjort, då hon inte är till salu ? vart såg du den ?

lisette
0

snuttan, när jag skrev tinkers menade jag givetvis hästen.

Tarek
0

Zacke hemma i stallet är korsning Irish cob/halvblod… Han är fux så jag gissar att han ärvt det av mamman?? Pappan är ialla fall skäck (eller vilket namn ni nu föredrar).. Alla som träffar han säger i allafall att han har ärvt tempramentet från pappan och då måste jag säga att Irish cob måste va en vädit trevlig ras! Zacke är super trevlig i alla lägen…

lisette
0

jag har faktiskt sett tinkers som varit svarta!

bubbelbubbel
0

ja lisette, jango är en svart tinker ?

lisette
0

ja just det, jag kom på det när jag postat inlägget… *garv*

bubbelbubbel
0

haha ! så roligt :D

Snuttan2
0

Lisette, eftersom jag svammlade om ordets ursprung, vilket kommer ifrån negativt laddat ord att kalla the travelling people/gypsies/pavee (och ordet tinkers i sig för gruppen härstammar ifrån att de lagade grytor utav materialet tin ;)). Det är ganska specifikt det Irländska/engelska, de svenska är en annan grupp.
Deras hästar har sedan fått dela namn med gruppen, eftersom de inte haft ett namn ordentligt, men de kallas även en massa andra saker, tinker/tinkers är bara en utav flera namn, vilket antagligen i början annvändes även negativt emot hästarna, eftersom det var de hästarna de var/den status de hade (korsningar med ägare som sågs ner på en hel del).
= Varför jag kallar de som startade svenska tinker föreningen för annigen opålästa och ignoranta för rasens ursprung. Säger det igen, ingen artig och väluppfostrad engelsmann eller irländare (även om de oftast inte håller fullt lika hårt på etikett) skulle kalla någon annan tinker annat än som lätt eller mkt förolämpande och att säga det om sin häst skulle vara nedvärderande. Ser du engelska eller irländska saluhästannonser så skriver de nästan utan undantag IC eller gypsy vanner.

Både Svenska Tinker & IC föreningen tillåter hästar med iallafall en hel del 'hela' färger.

"The Irish Cob Society (ICS) established and maintained the FIRST EVER Irish Cob Stud Book in 1996.  In 1998, the ICS was approved in Ireland, to maintain the Stud Book of the Origin for the Irish Cob breed (the Mother Stud Book).

The ICS does not take credit for establishing the Irish Cob as a distinctive breed,  but aims to preserve and protect the breed, in it's tradition form and type,  as originally bred and established over many generations in Ireland, by the Travelling community,  who did not keep written records of breeding (a stud book), but who passed the breeding pedigrees and lineages on verbally to the next generation."

Lindbygarden
0

jaha… angående namnet tinker så har jag hört exakt samma som Snuttan2… Om man åker till Irl. och kallar deras häst för Tinker så får man vara rapp i benen så att säga!Cool

Det verkar som de flesta av er har goda erfarenheter av dem!

Vad tror ni är ett bra pris för ett hingstämne? Unghäst…

cilla_c
0

Hej

Fick en tips att ni prata Irish cob här, och att våran Joker fanns med i pratet. Han kommer inte till Elmia i år men en hopp bild till kan jag erbjuda,Glad

Vi tycker att det är jätte kul att ni lagt märke till honom och rasen framför allt.

bubbelbubbel
0

wow cilla_c ! vilken snygging ! *kär*

Snuttan2
0

Säger som Bubbelbubbel, vilken snygging!

Har du fler bilder på honom, vore kul att se :)

cilla_c
0

Hello igen

Är liksom inte så ofta inne. Har för mycket att styra med men.

Joker är "godkänd" hingst (så godkänd man kan bli utan stam)

Han är nio år och fått sitt första (rena) föl i år. Har betäckt 4 ston i år, så nu blir det en spännande vänta.

Har i stallet även en två åring oxå irish cob hingst. Han heter Hjortholms Sullivan och är import Danmark.

Bild på Sulle

bubbelbubbel
0

oj ! sullivan var jättefin ! :D

Keno
0

yes indeed.