Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 4785 ggr
Luthien89
0

Permanent bädd!

Hej, jag undrar om det går att ha permanentbädd av kutterspån?

jo
0

Det gör det säkert !! men är inte att rekommendera tycker jag, för spån luktar mycket urin när det blir rejält blött, och sen är det inte så annvändningsbart till kompost, har själv torvbädd och det är kanon, lätt att mocka,luktar inget,håller varmt,och suveränt att gödsla med när sommaren kommer.

[slo]
0

Jag har haft bädd på spån på min förr-förra sköthäst, fast det funkade sådär för han rev upp delar av den ibland… Tror det är lättare att göra bädd av torv, men har inte testat :)

bebbe
0

Jag kör med halm i mina bäddar.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
1

Tror inte att det fungerar så bra med bädd. Men det är ju enkelt att mocka utan bädd om man har sågspån. Men jag har halm. Så får dom ha lite att tugga på också.

...P...
1

det funkar sådär med både torv o spån. Vet att proffs rekomenderar halm till bäddar. I mitt stall har vi torv, funkar för vissa hästar - min häst funkar helt ok på det men då har jag mkt torv. I vissa boxar är det som en lervälling - asäckligt. I ett annat stall där de hade spånbädd var det superäckligt och luktade apa i hela stallet. Plus att det såg skitigt ut i boxarna och många hästar fick problem med hovarna p.g.a slarvigt skötta bäddar… sammanfattning: prova gärna med spånbädd men se till att sköta den efter alla konstens regler och var öppen för att byta om det inte funkar; kolla din hästs hovar o se om det sker förändringar.

Linda
0

Vi har haft spån bäddar och sköter man de väl går det alldeles utmärkt.

mvh Linda

Kiara
1

Aldrig spån i botten på en permanentbädd, spån bildar tillsammans med urin ammoniak och ammoniak är inte bra för luftrören.

Om man gör en bra botten i boxen av halm eller torv som man kalkar mellan lagern, på det kan man sedan ha spån om man vill men all spån som blir blöt ska ut.

Linda
0

-Konstigt för det har vi haft i alla år på ridskolan och bara man sköter den väl med kalk och aldrig låter det understa laget rivas upp så ..

-Vi har tom lånat amoniak mätare från en grisgård och haft otroligt låga halter.

mvh Linda

Kiara
0

Med mycket kalk så kan man få ner ammoniak halten så klart men det krävs mycket kalk och i dom stall som jag veta att dom har spå bädd så har jag svårt att andas. Jag är nämligen själv mycket känslig för ammoniak men bäddar av torv eller halm funkar utmärkt.

jen
0

halm varvat med spån i botten, och överst spån kör jag med. jättefin bädd, halmen gör att spånet binder ihop..

gejsa
0

Jag har ju haft problem med vissa inackorderingshästar som drar upp bädden så det blir mycket amoniakluft. Men Linda här, tipsade mig om stalosan. I stället för kalk så började jag med stalosan. Jättebra medel. Finns i säck för ca 230 kr. Men det räcker ju länge. Är upp i min andra säck men jag har ju 4 hästar.

Du kan börja redan nu om det luktar och du har bädd. 1 dl per kvadratmeter i boxen i 3 dagar. Sedan efter behov eller som jag bara precis där det är som blötast var tredje dag och sedan hela boxen en gång i veckan. Luktar ingenting nu. Jätteskönt. För luktar det för mycket kan ju hästen bli sjuk.

maysod
0

# 7

Du skriver aldrig spån i botten på permanentbädd ?

Jag har varit med förr och gjort permanentbäddar som legat i ca: 6 månader i stora stall. Man la ett tjockt lager kalk i botten, sen 2-3 dm tjockt lager sågspån som vattnades och fick ligga till sig i några dagar, sen la man hårdpressad halm i kakor i två lager omlott, ovanpå detta ströddes dagligen efter vanlig mockning med löshalm. Viktigt att man inte punkterar bädden utan bara mockar bort bajshögar och det som är blött av det lösa lagret. Det är väl sällan man hittar stall med så bra innomhusluft  som de stallen som har riktigt skötta permanentbäddar.  Det var ingen häst som klarade av att gräva sig ner i bäddarna.

svampi
0

Vet inte

__iE
0

Hyffsat gammal tråd vah ;)

AliceL
0

innan hade vi det och det fungerade utmärkt!

Lyrik
0

#11 Med Lyrik funkar inte Stalosan. Luktar piss ändå, fast jag har på stalosan 1-2 gg i veckan, på hans pissfläck. Har redan gått åt ½ kartong…

Emmelie
0

Hur sköter men en bädd inomhus? Jag har bara varit med om permanent bäddar utomhus (har det på min skola). Då tar de bara bort spillningen. Hur hur gör man inomhus? Tar man bort allt blött strö eller låter man det ligga kvar? Hur tjock låter ni er bädd bli? Och varför har ni bädd till era hästar?

Lyrik
0

Har inte bädd nu, men haft det förrut till Lyrik. Hade då som nu halm.

Tog bort skiten varje dag, även det blötta som kom upp till ytan. Den blev snabbt tjock så jag fick skala av den varannan vecka ungefär. Ca 30 cm tjock, kanske var den tjockare.

Hade bädd pga kallstall. Vattnet frös annars i ledningarna.