Det beror ju alldeles på vilken ras och hur den är skött hela livet. Vad tänker du på för häst?
Jag tänkte mest i allmänhet. Men själv har jag en korsningsponny. Ville bara ha nån ca-siffra.

jadu kring 25-30 kanske?! rätta mej om jag har fel. Det är ju helt olika förstås. 30 kanske är mer ovanligt, men i stallet nu står det en häst som är 25 och beter sej som en riktig unghäst ibland.

Min Gobban blir ju 23 år nästa år och han är också som en unghäst i hagen. Dom reser sig mot varandra och busar mycket. Men jag börjar märka i ridningen att han inte har lika mycket go i sig längre.
Scadde (beundys häst) är 25 och är i sinnet ung och pigg, men kroppen börjar bli sämre nu tyvärr :( Så vi får se hur länge till han lever… Igår rymde han i alla fall när vi skulle ta in han från hagen ^^ Det tyckte han var jätteroligt x)
Man kan väl säga att en 20-22 år där de fortfarande är lika pigga i kroppen som i huvudet, sedan börjar kroppen sacka efter.
Många hästar tas bort när de blivit kring 20, pga olika anlednignar, skador, ömhet, stelhet osv…
På första stallet häruppe när vi flytta hit hade vi en 28-32 årig shettis (de visste itne hur gammal hon var.), hon hade nästan inga tänder kvar, såg litet raggig ut men om man satte en unge på hennes rygg så var det fullt ös medvetslös, över backe och sten, över allt som gick att hoppa över, för att sedan avslutas med rejäla bocksprång, men itne så allvarligt att ungen föll av…. Hon gillade att busa o bråka :D när hon blev riden så blev hon 4 igen.
Ponnyer tycks ju bli äldre än stora hästar, o det är ju en trend man ser bland hundar också….. små hundar blir över 12 år medan stora hundar knappt blir 6 numera…. (nu generaliserar jag grovt, mammas o min gamle hund Filippa, schäferkorsning, avlivades förra vintern, 17 år gammal)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
det är ju väldigt individuellt ju…beror ju på vad den gjort i sitt liv o hur de skötts…men en välskött häst som inte anstängt sig för mkt kan väl leva 25-30 år. Min gamla skötarhäst, ett halvblod, avlivades vid 25 års ålder samt min shettishingst vid 37 år… det tycker jag är rätt ok!

har en 23 årig D-ponny.
hur fräsch och fin som helst :)
och dessutom fortfarande lika lycklig när han får komma ut och rejsa i skogen xD

Vi har en trettioåring i stallet, vbl valack.
Jag hade en häst i mitt stall som blev 31, 2 dagar innan han avlivades hoppade han ur hagen som var 160cm hög och han tog inte ens sats :O Bara vände på sig och flög över utan anstängning.
Mique var ett halvblod, vi var osäker på hans födelseår de sista åren för hans förra ägare kom fram med andra uppgifter då vi trott att han avr född 1974/75 så kom han och sa at han var född 73 så han blev genast nått år äldre :P
Men han var pigg och kry hela tiden fram tills avlivningen, han började tyvärr halta dagen innan vi beställt vetrinären, annars så hade han vart pigg hela tiden :) älskade att springar och han hoppade gärna över hagen om gäset var grönare på andra sidan
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idag på hästkörkortet berättade kursledaren att hon haft en islänning som var 35.

Vår äldsta blev 34 år. Nu har vi en Ardenner på 25½ och en New Forest på 27½ år.
#12 en parantes! vad har ni för stam på era new forest(sorry jag kapar tråden lite..)

Min kompis ponny, en connemara tror jag, blev 32 år.

#12. Den gamla är e Nasser och hennes dotter är e Miclas Madoc.

i stallet jag var i tidigare finns en shettis som nu är över 35 år. (jag vet inte exakt men tror det är 37). han har exem i svansen på sommaren, annars pigg och glad =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Min kompis Welsh är 28 och när min mamma var liten så hade hennes kompis en shettis på 39 år, pigg och glad. Tyvärr så drunknade den…
Våran maskot på ridklubben är 27 år :D, En shettis som stått på ridklubben sedan min syster vörjade rida där :D eller han kom före det :d han är pensionerad från lektioner men han går då och då , och då ska ni se att unghästehn kommer fram :D haha :d han är för söt :D

#17# Drunknade den! Hur då?
har en dam som går in på sitt 24 år nu fortfarande rids och är pigg och glad :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Lyrik är 26 år, kbltravare. Min ena kompis har ett hblsto som är 27 år. Min andra kompis har ett kbltravare som är 23 år. Lyriks beteskompis från förra sommaren är 30 eller 31 år i år, korsningsponny.
Alla lika pigga och glada, alla rids mer eller mindre.
Helt olika beroende på ras och skötsel mm.
Vår ena Welsh blev 26 år,
vår korsning (stor liten häst) blev 24 år,
vårt halvblod fick vi ta bort ganska omgående efter köpet och hon blev 17 år,
vår lille shettis blev 29 år… <3

Vi har Lilla Lettie som är 20 år nu :) Go och gla! Det finns ingen hejd på henne alls. Springer som en tok efter en varmblodstravare vi börjat rida så smått nu. Hon är stört kär i honom, trots höjdskillnaden på drygt 60 cm. Kärleken har inga höjd eller åldersgränser ;).
(Tillägger att vi tagit bort bettet bara för att hon skulle slippa äta med det i munnen =D )
läst att en islännign blev över 40 år älsta hästen i guiness rekord bok tror jag :/

Som sagt, beror mkt på typ av häst, ras o liv m.m.
Hade en New Forest som gladeligen skenade runt, hoppade o busade i skogen enda tills det att han var 36-37 år då var vi tvugna att ta bort honom pga att han saknade tänder o inte kunde få i sig näring för att överleva.. Hade oxå en 2åring som dog "knallofall" utan känd anledning..