Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 485 ggr
-Japp-
0

blanda foder..

om man blandar miner blå i betfor, då sväller ju minern och löses upp.. Försvinner då någon näring, eller det stannar kvar?

och hur gör ni om ni ger er häst betfor tillsammans med andra krafftfoder, blandar ni då i allt i en spann, eller ni har olika spannar till betfor och annat krafftfoder?

Thorsson
0

hur menar du? betforn sväller vi för sig, sedan har vi i havre, mineraler, kiselbjur och betfor precis innan hästen ska ha det.:)

-Japp-
0

vad då hur jag menar?

Thorsson
0

ja, menar du att du slänger i allt tillsammans med betforn när det ska svälla lr vad?

Snuttan2
0

Jag skulle gissa på att de inte försvinner, men vet inte säkert, skulle ringa Krafft för att veta säkert…

fridak
0

skulle vara konstigt om mineralerna avdunstar…jag tror att det finns kvar, men i flytande form. frågan är om det får samma effekt….

tessa
0

hmm, bra fråga… jag blandar det mesta med vatten och betfor, dvs. foderkalk, mineraler, foderjäst, vetekli och dyl och har svårt att se att näringen skulle förändras i värde, för att det blir uppblött… men konstigare saker har man ju hört, så vem vet?! =)

hoppas någon som vet, kan svara på detta.

jn84
0

Jag har alltid blandat mineraler i betforn och han verkar inte ha tagit skada. Tror definitivt att du kan blanda det i vatten! Vad skulle försvinna liksom?

-Japp-
0

bara en fundering..
jag har hört att dem är vattenlösliga, så när dem läggs i vatten, löses dem upp..
men jag är väldigt osäker.
Gejsa kanske vet?

gejsa
0

#8# Vad ni tänker! *fniss* nej, jag har ingen aning men om hästen äter upp all betfor med vattnet så lär han väl få sig det iaf. Själv lägger jag mineralerna för sig först sedan all mat och blandar det innan jag släpper in hästarna. Så mitt ligger aldrig i blöt.

fridak
0

men lägger du resten av maten ovanpå så blandas det ju med vatten iaf…

Mandysan
0

Granulatet löses iaf inte upp…

Mangis
0

Mineralerna försvinner ju inte även om några av dem skulle lösas i vattnet. De blandas ju ändå i magen sen, och inte försvinner de då. Många av dem är ju metaller, ganska svårlösta. De går ju igenom både sur och basisk miljö innan de tas upp av kroppen om jag inte minns fel. Däremot är väl Kraffts mineraler pellets som är hoptryckta och de faller säkert isär. Jag dkulle vara mer orolig för behandlingen mineralerna har utsatts för för att bli pellets, d.v.s. värme och tryck.

-Japp-
0

#12 ok, tack så mycket för svaret :)

Lyrik
0

Lyrik får Miner, havre, Edel avel och lusernstrå torrt. Betfor och vetekli + "pulver" blött. Blötter betfor, kli och pulver i en hink. Sen häller jag den blötta maten först ner i krubban, sen all den torra maten. Detta får han på kvällen när de kommer in. Om man gör fel (torr mat först) eller råkar blötta "torrmaten", äter han inte. Är en mkt kräsen herre…Skrattande

Får bara havre och lusernstrå på morgonen - torrt.