Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2134 ggr
Anna
0

Månadskostnad för..?

Vad tror ni månadskostnaderna skulle vara (ungefär) för:

En shetlandsponny och en D-ponny/liten stor häst i eget stall i Jönköpings/Huskvarnaområdet? D-ponnyn/lilla stora hästen skulle ridas och tränas normalt och shetlandsponnyn köras då och då men mest vara till sällskap.

Vore intressant att höra.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsson
0

Det kan man aldrig veta då det blir veterinär kostnader som tillkommer kanske helt oväntat Anna, även hovslagare. Sedan stall hyra, vad som tillkommer iden, inköp av kraft, strö, hö/hösilage/ensilage/halm, sedan om det inte tillkommer all utrustning. Sedan vad hästarna har för foderstat.
För calle betalar vi 1000:- stallhyra med allt som ingår ( strö, kraft strå-foder ( halm m.m ) paddock, m.m
Hovslagare: 800-900kr + för 1 tappsko ca månaden 300-400kr..
Så 2-3.000:- med utrustnign och hans extra tillskott av kiselbjur eller hur det stavas.

jn84
0

Oj, vad svårt. Vet inte vad el, hötransporter och såna saker kostar för att driva eget stall..

Men jag tror inte det skulle kosta mer än 2000 i månaden för båda hästarna totalt, inkl all mat, försäkringar, hovslagare osv. Sen finns det ju alltid, som Thorsson säger, oförutsedda utgifter som veterinär osv..

Thorsson
0

så det bästa vore att räkna ut ett ca pris när ni vet vad det är för hästar ni ska ha, vad de har för foderstater m.m

Mixie
0

#1 800-900 för en skoning skulle jag ALDRIG betala :) Och en tappsko skulle jag aldrig ge mer än 150 för! :)
Bor i Stockholm och vet iof inte säkert men det borde väl vara dyrare här?

//Mickan

Lorita
0

#4 vad gör man om det är det priset hovslagare i trakten tar? Gör sig av med hästen eller slutar sköta hovarna eller……..

Jag tycker att 800-900 kr är helt skäligt för framkörning, arbetstid, socialaavgifter och skor mm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jn84
0

Jag tycker också att 800-900 låter rimligt. Men 300-400 för en tappsko varje månad låter lite väl?

Med min förra hovslagare fick jag slå på tappsko minst en gång mellan varje skoning och då tog hon 250, redan där tyckte jag det var för mycket…

fridak
0

kolla upp höpriserna i området. roger är ju liten stor häst och väger knappt 500kg, ska då ha minst 7,5kghö/dag. vad väger en shettis? 1,5kg hö/100kg kroppsvikt brukar vara minimigiva iaf. sen tillkommer kraftfoder, ska du ha färdigblandat brukar man kunna räkna ut ungefärliga givor på produktens hemsida och sen räkna ut priset på det. hovslagare är ju lite olika i pris. min tar 550 för helskoning och 100kr/tappsko(inkl ny sko). sen kommer ju vaccineringar, avmaskningar(träckprov?). försäkringen kostar ju den med.

Thorsson
0

#4-6. Jo, det är dyrt med tappsko. Jag vet att det va det då vi hade en annan hovslagare, då vi inte fixk tag på vår vanliga. :/ men tyvärr så.. han måste ju ha sina 4-skor. han ska ju inte behöva stå bara för att han blir halt bara för att han har tappat en sko som vi inte sätter dit :/

Mixie
0

#5 vet inte säkert men när jag tänker efter tror ja våran hovslagare kör svart :)

//Mickan

Snuttan2
0

Rekommenderat pris på hovslagare ligger enligt deras förening på omkring 8-950kr har jag för mig.

Min hovslagare slår på tappskor gratis, tycker det är jätte bra service!

L1ll4n
0

Vad kostar en försäkring? cirka?

Lyrik
0

#11 Allt mellan 300 kr/år till 2000 kr/mån. Beror på vilken försäkring man har, hästen och vilket bolag.