Minska hösilaget?
Hej!
Pållan har bytt till torv nu och eftersom att det är ngt som vi betalar själva så bestämde vi att jag skulle börja mocka själv (vill inte riskera att ngn tar ut hela torvbädden). Glad kom jag till stallet och möttes av något man kan likna vid en krigszon, inne hos Foxen! Vattenhinken var söndersparkad, torven var uppåt väggarna och hon hade byggt ett "bo" i mitten av hösilage och skit
Frågade personalen, och tydligen har det sett ut så sen hon bytte från halm till spån! 
Nu över till min fråga, borde jag dra ner på hösilaget? För ydligen får hon mer än vad hon äter. Ute i hagen har hon fri tillgång på hösilage och inne får hon 3 kg när hon kommer in och 4 kg runt 21.00 på kvällen.
/Amanda
ja jag hade nog provat att minska.för det är inte så roligt när dom skiter på höet

Jag hade nog minskat.
Hon kanske är orlig och stressad nu när hon inte har något att göra, tänker att hon tidigare kunde stå å pyssla med halmen..
Kanske hon kan få lite halm att pyssla med?
#2 Halm är tyvärr absolut förbjuidet, det var halm som utlöste bronkiten…

Minska enligt mig
Minska ner på hösilaget, hon ska ju inte äta för ätandes skull. Minska ner ½- 1 kg iaf, vad jag tror :/ Att hon är så i boxen kan berå på att hon måste vänja sig vid torven om hon tidigare stått på halm.

Om hon är van att äta så pass mycket hösilage varför minska på den. Antagligen protesterar hon för att hon gillar halmen bättre. Kan vara en engångsföreteelse för några dagar. Sånt går över om hon inte gjort så förut.
Pröva att sätta upp hösilage i något i stället så att hon inte kan leka runt med det. För är hästen van att tugga på halmen och du tar bort hösilaget också så har hon ju inget att tugga på, på natten. Inte så mycket i af mot vad hon är van vid.
Kan kanske tillägga det att senast hon hade halm var innan betet…

Jag tror ju på att runtbökande i boxen beror på oro, frustation eller liknande, lugn harmonisk häst tar det lugnt och pysslar bara i boxen.
Nu vet jag ju att du vill flytta henne, men skulle du inte vara i det tankespåret skulle jag fundera på varför hon bökade runt i boxen..?
Men som tillfällig lösning kanske det fungerar att göra det som Gejsa säger, hänga upp hösilaget i ett finmaskigt hönät så att det tar längre tid att äta och hon får något att jobba med medans hon är i boxen…
Fast hönät får jag inte ha….:( Personalen orkar inte lägga silaget i nät utan slänger bara in det…

Fast om du har flera hönät och gör iodrning i förväg för måltiderna så att de bara behöver hänga upp dem?

skulle oxå rekomendera dig hö nät eller påse, då har dom o göra längre tid, o det blir inget spill i boxen, tycker inte du ska dra ner på givan om det är en stor häst. tänk på att en stor häst behöver äta många kilo om det är ensilage/hösilage beroende på ts halten..
finns jätte bra höpåsar på hööks, funkar kanon här hemma.. o om du mockar kan du ju göra i ordning 2 st till kvällen !!

#10 Får inte ens ha det så…=(

Varför skulle du inte få ha det så? Får man inte göra iordning sin egen hästs mat? Om man fodrar med andra foder än deras egna, vägrar de ge de då?
#14 Hade det varit i det andra stallet (där vi stod fram till nu, där Corall och mina saker finns) så hade det varit inga problem. Men här så fodrar ridskole-ungar kvällsmat och de skiter i om min häst ska ha ett hönät, de läser bara av foderkortet snabbt och slänger in vad de tror är det som står och har man inget foderkort eller om dedt hänger tex ett täcke ivägen får hästen ingen mat =(

brago och oskar käkade inte sitt hö när det låg på golvet och jag hade torv! det blandas ju med torven och de tycker inte det är gott. förståligt..
har du en tom plats på golvet för hösilaget?
tror att hon försöker bädda med hösilaget eftersom hon är van vid halm. det är varmare o goare att ligga i halm än på bara torv.
brago gjorde EXAKT samma sak, slutade när jag började med höpåse.

Men gud :(
Jag gissar på att det inte spelar någon större roll vad du gör isåfall :S Gäller bara att ta sig därifrån så snabbt som möjligt…
Hur har det gått med stallet du tänkt titta på?

När vi hade torv eller spån lämnade jag alltid en plats fri från strö, där vi lade hö.
#17 Hon som har det är bortrest tills på söndag, då ska vi ringa…

Hur går det annars, inga andra stall inärheten du spanat in?
Låter ju som om det hela tiden är olika problem på stället du står på nu :(
jag har hönät till arne och en påse till davidia.jag tycker det är bra.
#20 Jag såg faktiskt ett stall idag, men misstänker att det är det vi ska ringa på… Annars så har jag som sagt en reservplan ;) Fast den kommer isf bara hålla till December 2008…

har du sagt a får du säga b, vad är reservplanen för någon? ;)

Men herregud vad är det för stall du står i? Låter ridskoleungarna mata hästarna på kvällen. Och utan kort ingen mat!!!!
Det är ju din häst och du som bestämmer hur den ska äta ju.
#23 Ett stall som en kompis ska hyra utav kommunen :) Dock ska ridskolan flytta dit ngn gång i framtiden…. Det jag inte gillar med det stallet är att hagen är brevid en stor väg, men stor väg har vi ju här med…

Klart bättre än inget iallafall :)
Jag tjurar över att i mitt stall så tar inte stallägarn/personalen av täcken på kvällen/em när hästarna kommer in, vilket gör att om jag är ute på morgonen och det regnar under dagen så får min pålla stå med blött täcke på :S Betalar fan för service, är inte så jävla svårt att knäppa av täckena efter att man släpper in hästarna heller ju :(
Så jag funderar på att flytta nu, är fler sådana här små saker som gör mig ilsken. Så som att det tog stallägarn över en vecka att laga min boxdörr vilket gjorde att hon fick åla sig in egenom halva dörren, som gjort för att skada sig ju 
#26 Samma här, betalar 200:- extra för täckesbyten men tydligen hinner de inte byta täcke på EM…
Trasig boxdörr har bebisen med… Vaktmästaren hinner tydligen inte att reparera den 

Blir jätte roligt också nu när det börjar bli sämre väder…
Tittar nu på att flytta till stallet där jag hängt de senaste 7åren, men jag hatar stallägarn där, hon är nogran och så, men hon gillar att skälla på alla över skitsaker :(
Finns även ett intressankt stall inte långt ifrån där jag står nu, men deras ridhus är inte färdigbygt :P
Om jag har tur kan jag annars få stalla upp hennes hos min extra tränare, men dit kan jag inte åka varje dag, utan stallpersonalen kommer få titta till henne då och det känns inte så kul heller även om det vore jätte kul att få stå hos henne och få hjälp…
Blääää.

ni har iaf lite att välja på i stallväg. här får man ta där man får plats, är stallbrist. vi har en kö på 4 st som vill in i vårat stall
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#29 Det är platsbrist här med, men har man rätt kontakter så går allt 

#30 inte i en liten håla som målilla ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Här finns det alltid rätt mkt stall att välja på, men man får oftast åka en bit, för de flesta ligger ju utanför själva stan.. Och kvalitén på stallen varierar väldigt :/

Ni får ta och flytta till Hjo, små människor! : D
Här finns det stall så det räcker och blir över. Nära är det också! ;) Och inte spec dyrt heller.
Hahaha : )
#33 Jag vet… "/
Här finns det gott om stall, och gott om knäppa stallägare…