Förvänd galopp?
Har hört det många gånger men aldrig riktigt förstått vad som menas. Någon som kan förklara?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

I höger varv rider naturligt i högergalopp. Förvänd galopp är att man rider i vänster galopp istället.
Alltså motsatt galopp till vilket varv man rider i.
#1 - Okej! Tack så mycket!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Vad ska det vara bra för då då? hihi : P
Vet inte E_hjo, är väl förrvirrande, om man rider dressyr och prickar in en förvänd i särtllet för den rätta :S Blir ju avdrag på det menar jag xD

Fel galopp, dvs när ryttaren inte förutbestämt att det är den galoppen vi ska gå i, är ju något dåligt, kommunikationsfel ifrån ryttaren.
Förvänd galopp är bra för att det är stärkande, krävs mkt mer balans, styrka och kroppskontroll för att gå i en samlad/kort galopp förvänt än rätt. Det är även förberedande inför galoppombyte. Är precis som alla andra rörelser och övningar (för det mesta), en styrkeövning, kontroll utav ridningen och en skolning för något svårare.
Det kan även annvändas som ett sätt att rakrikta häst med markant svagare ena sida. Skulle faktiskt kunna passa min älg när jag tänker på saken, om hon nu inte hinner bli jämn stark innan det att vi kommer till galopparbete…
Finns även förvänd slutagalopp, vilket är på två spår.

Thorsson, får du fel galopp, så är det inte förvänd, utan alltså just FEL galopp. Och det lär bero på kroppsstörning hos hästen eller fel från ryttaren eller hos ryttaren.
Hästen bör se skillnad på olika galopper, annars är det fel inlärt och fel utfört.
Snuttan2: "Fel galopp, dvs när ryttaren inte förutbestämt att det är den galoppen vi ska gå i, är ju något dåligt, kommunikationsfel ifrån ryttaren." Jag vet att när man får fel galopp när man ska ha vänster inte blir fövänd bara för att hästen tar höger. Men Alltså, även om man gör rätt kan hästen falla in i fel galopp.

Varför skulle hästen falla in i fel galopp för?
#7 Faller hästen in i fel så kan du inte ha gjort rätt eller hästen är inte skolad för fem öre…

Även oskolad häst faller inte in i fel galopp utan anlednig = problem i kroppen eller fel ifrån ryttaren. Så jag tar inte ens den ursäkten :P
Fanns en ponny på ridskolan som inte kunde gå i höger galopp, han bockade av ryttaren då :P
Helena

:( Han hade säkert något kroppsproblem eller fick ont när man försökte pressa honom till det, inte roligt alls :(
Jo, han var väldigt stel, men han kunde gå fint med rätt ryttare. Han är privatägd nu iaf
Helena

Fst vart kom stelheten ifrån då..? För det är inte naturligt eller hälsosamt att vara stel om man är frisk (& inte gamal), så det i sig säger också att något är som det inte ska…
Han var gammal..eller ja, är gammal
Helena
Hästen kan ju faktiskt falla in i fel galopp också på grund av:
Att den är omusklad/muskler på fel ställen.
Ryttaren sitter snett.
Eller att hästen helt enkelt fattar fel för att slippa undan arbetet.

Varför skulle den byta galopp för att den har dåligt med muskler? Kan den inte hålla ihop och är jämnt omusklad så bryter den.
Ojämnt musklad faller in under kroppsfel på häst för mig.
Ryttare som sitter snett är ryttar fel.
Är sällan hästar är nog smarta eller ilsinta så att de med flit tänker att jag gör fel för att slippa av vad jag sett. Det är lättare för dem att vägra gå framåt om de nu inte vill eller bryta.

Min häst tar numera bara vänstergalopp, även i höger varv.
Före hon for på foder tog hon den man begärde men när jag fick henne tillbaka tar hon endast vänster. Vad kan det bero på? Hon gör det även utan ryttare.

Hon kan ha blivit sned någonstans? Muskelproblem någonstans?
Att du blivit sned eller har muskelproblem numera? Att du börjat göra något fel?

Tvivalr på att det beror på mig, gör som jag alltid gjort och hon har reagerat rätt på mina hjälper. Jag mår fysiskt som förut. När hon dessutom gör det utan mig eller någon annan på ryggen.
Märker inte någon skillnad på henne i övrigt, jaja, får börja utreda det hela.
Angående paronskruttens inlägg så var inte hästen inte så stel, och definitivt inte gammal, han är 10 år (runt 8 när han gick mycket ridskola). anledningen till att han inte kunde hoppa och göra en massa grejer var spatt. tyvärr höll inte benen till ridskola, så han glädjer nu en 4 och 7-åring :)
Kanske inte omusklad, men ojämnt musklad iallafall.
Visst är det lättare för hästen att gå framåt, men det är det ändå inte alla som gör.
#8. Jag vet inte. Calle tar inte alltid höger galopp. Hur mkt galoppskänkle jag tar till :/
#9. Det behöver ju inte alltid va så. Calle har svårt för h-galopp. Hur mkt jag än hjälper ohnom ibland får vi ta om fattningen 2-3 ggr..

Det finns somsagt alltid en anledning till att hästen tar fel galopp. och om det är ett återkommande problem bör det ju redas ut. även om sanningen ibland svider. syftar inte alls på någon speciell nu