Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 2006 ggr
SaraPersson
0

Ta hem Islandshäst.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det klart :) Min lilla kille kommer hem i mitten av november.
Ett hingstföl-från Island. (ska kastreras under hösten, eller till våren, beroende på när veterinären tycker)
Så nu vill jag ha en massa goda råd om hur jag ska göra när han precis har kommit hem!! :D
Och snälla, bara tips , ingen kritik ang detta .. (vet att det lätt blir heta diskuttioner om allt möjligt såfort man råkar nämna att man köpt en häst från Island eller annat.)

Så, har du själv tagit hem ett föl förut? Eller vet någon som gjort det?Vi har tagit hem 3 vuxna hästar från Island förut, och det har fungerat jättebra! Däremot är detta första unghästen jag äger.

linasvovvar
0

vilken sötis =0)

Loa-bg
0

Inga goda råd… Men lycka till, det går säkert bra! ;)

Maja
0

Ojojoj.. ^^ Massa saker.. ;) Hihi.. När en häst kommer från Island hit till Sverige så är det en heeeeeelt annorlunda plats.. Hästen utsätts för en enorm chock när den kommer hit - var är alla mina gamla kompisar? Var är jag? Vad är det här för ställe? Vem är det där? Var är mamma? ^^

Nu är jag väl ingen superexpert när det gäller import och framför allt inte av unghästar, men jag skulle i alla fall göra så likt för dem som för de något äldre hästarna. Låt hästen få ha det lugnt, stressa inte upp den, låt den ta sin tid.. Hästen lär ju vara uppfödd i flock och jag vet inte hur mycket hanterad den är, men låt honom få smälta allting i sin omgivning i sin egen takt. Träd är ju en sak som han nog aldrig har sett förut skulle jag kunna tro.. ;) *skulle vilja se Alex Sylgja när hon kommer hit ^^*

Han är född i år alltså? Vet du vilken månad?

En annan sak som är viktig - eksem - det ska du förebygga redan från dag ett som han kommer. Nu har du tur som får hit honom i november när knotten förhoppningsvis har dött (var i Sverige bor du förresten?) så då hinner han väl förhoppningsvis ställa om sig lite bättre än om han skulle komma i vår då knotten finns.. Jag har varit inne på samma bana som Alex med det där - en häst som importeras under hösten - förutsatt att den är utan knott - har i alla fall några fler månader på sig att bygga upp ett starkare försvar, än om den importeras under våren då knotten dyker upp..

Föl har jag nog aldrig varit med om importer av, i de flesta stall har vi valt att låta hästarna stå kvar några år så att de blir uppfödda på det sätt vi önskar.. Så tyvärr vet jag inte riktigt såååå mycket om hur det gäller med unghästar.. Vågar inte uttala mig för mycket, eftersom kunskapen där brister lite.. ;)

Alex här på forumet får hem sitt sto nästa vecka, hon kan nog komma med fler tips, har dock inte illgång till dator förrän på måndag skulle jag tro.. Hon vet nog mer om import av unghäst också.. :)

Lycka till med lill-killen!! Sedan vill vi ha bild-bombadering!! :P

gejsa
0

Ang kastrering så tycker jag nog att du ska vänta till våren så hästen får "landa ordentligt" först. Men vänta inte tills det blir för varmt bara. Kan lätt bli infektioner och sånt då.

Lycka till med din häst.

Skulle nog skaffat mig en jag med om jag bara haft råd. Som det är just nu har jag alldeles för många hästar redan.

Blev alla fölen sålda?

Maja
0

#4 - Hon har inte ett föl från den där gården som vi hade förut.. :)

gejsa
0

#5# Hihi nej, det vet jag. Men hon hade iaf en 4 stycken som skulle avlivas om dom inte var sålda för ca 1-2 veckor sedan. Det finns ju tyvärr fler gårdar som föder upp föl och slaktar för andra syften på Island.

Maja
0

Haha, jaha, okeeej.. ;) Jo, det är sant att det finns många gårdar med andra syften än ridhästar där.. :) Men, det ska vi inte ta upp här på trådstartarens begäran.. :D Hmm, det blev en konstig mening.. ^^

gejsa
0

#7# Nej, det var ju just det  hon inte ville.  Vi får be om ursäkt! Sorry! *ler*

SaraPersson
0

Alla fölen är inte sålda ännu tyvärr.. det var fler än jag räknat med! Men många jättefina föl är sålda :) hoppas på att alla blir det :D
Tack för tipsen!!

gejsa
0

#9# Hur många fler är det då? Ni har väl annons ute än? När slaktas dom annars? Usch, vill ju eg inte veta sånt. Tycker det är så grymt.

SaraPersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kollade nyss, som det ser ut nu är det 9st.. Alla jättefina, med trevliga föräldrar och fina färger!  Men från början var det runt 27st… Är jätteglad att så många blivit sålda! :)
Vet ej när faktiskt. Men vid jul/januari tror jag…

Kolla bara in den här underbara lilla killen!

SaraPersson
0

tyvärr tar en viss annonssida (där vi fick jättemånga svar !) bara bort våra annonser nu.. trots att dom inte bryter emot någon regel. Dom kan inte heller svara på varför dom tar bort dom :'(

gejsa
0

Oj, oj, men dom borde väl kunna svara på varför dom tar bort annonserna. Kan det vara så att ni skriver annars slakt eller något? Ser ju så söta ut stackarna. Men då har ni ju lite tid kvar att annonsera iaf. För plan går det väl åtminstonde en gång i månaden hit till Sverige?

SaraPersson
0

Jag har provat utan att skriva det ang. slakt. Och sen har jag kollat på massa andra annonser, och det står i många att hästarna slaktas om dom inte säljs..

Jo, det med planen är ingen fara, dom som köper kan ju även få ha fölen kvar på Island några år mot en mindre kostnad också !

Maja
0

#13 - Det går tre plan Island-Sverige per månad.. :)

gejsa
0

#15# Se där! Ännu bättre. :)

Maja
0

Haha.. Jo, men islänningarna är ju lite speciella också.. ;) Om man tänker på Alex lilla kuse, den skulle ju ha kommit för länge sedan.. ^^ Så man får räkna med att eventuellt vänta en månad eller två vid problem.. ;) Men annars kan man ju köpa en kuse och låta den stå kvar där ett par år.. :)

LinaN
0

om ni har möjlgihet till lösdrift eller kallstall så är det nog en bra idé att ha hästen där det första dygnet. Ha en eller flera hästar i nära inhägnad, eller i boxarna en bit bort, så lillkillen inte blir ensam men ändå inte blir konfronterad av de andra hästarna.

Ge mycket hö, så han ahr ngt att mumsa på. ge gottis i krubban, hela äpplen o morötter och låt hono msedan helt enkelt bara vara…. dag 2 börja hanterna honom med att sätta på grimma och leda ut till hagen.

ta in honom på kvällen, o ta av grimman. mata honom och låt honom vara….

håll på så nån vecka eller tre tills han vant sig vid dne proceduren. så hinner han vänja sig vid omgivningarna….

sedan om han är rdo är det dags o börja emd alla unghästtränignsfaserna…. ledas i grimma ute, lyfta hovar, acceptera att bli borstad, acceptera hovkratsning, acceptera att man lyfter svansen för at tkunna tempa i framtidne osv osv….

finns mågna bra böcker om unghästhanterande och om islänningar….. dock har ajg bara en islandsbok hemma.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.