Vill inte komma in ..
Cola har inget skydd i sin hage och därför så skulle jag & mamma ta in henne i morse. Hon går i en tillfällig hage nu, vi ska bygga en ny i veckan.
Hur som helst så öste regnet ned och vi gick dit med morötter och grimman. När jag skulle sätta på grimman så backade hon undan, och fortsatte så i 20 minuter. När jag kom nära så var hon osäker, när jag höjde grimman mot huvudet så började hon backa
För två år sedan var hon också så här, men det har bara hänt någon enstaka gång sedan dess och aldrig med mig. Jag och mamma gick ut igen nyss och stod därute i ca 40 minuter och hon vägrar komma in.
Det ösregnar ute och är ganska kallt, och jag ska åka bort till mina kusiner som jag inte har träffat på ett år, vill gärna träffa dem då de bara är här i några dagar, men kan inte åka om Cola inte är inne.
Hur ska jag göra för att få in henne?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Vet inte om det fungerar men; Göm grimman backom dig och gå fram till henne och prata som vanligt. Sen tar du henne i pannluggen och håller kvar henne där. Ta långsamt på grimman men håll kvar i pannluggen när grimman är på släpp pannluggen och gå in. Hoppas det fungerar!

#1: Funkar inte. När vi köpte henne för 2 år sedan så var hon ENORMT huvudskygg och jätterädd om sitt huvud, öronen, ögonen och nacken. Det har vi arbetat bort men hon vill ändå inte att man ska vara i pannluggen/öronen på henne. Det jättebra att pyssla med sådant inomhus men i hagen vill hon inte ha mina händer i hennes pannlugg, då backar hon bara bakåt. Plus att hennes pannlugg är jättekort och tunn, inte så mycket att hålla kvar i ;)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Vi har haft hästar som är enormt huvudskygga, men det har funkat bra efter att dom börjat lita på oss…
Kan tyvärr inte några bra tips..

Jag brukar göra som #1 skriver, men inte hålla i pannluggen utan lite i smyg föra över ett grimskaft över halsen. Det tar inte lika lång tid som en grimma, men man kan ändå hålla kvar hästen lite.
Provat att låta henne få en hink med foder samtidigt? Kanske inte så bra lösning på lång sikt, men eftersom det är lite akut så kan det ju vara acceptabelt =)
det kan inte vara så enkelt att hon inte ville gå in ?
Jag håller med #4.. Jag gör så för det mesta, även om det ibland funkar att sätta på grimman direkt. Men vill inte riskera att hästen springer ifrån mej, så svår att få tag på då :)
Testa det, elr locka m godis. Bara för att lösa det för stunden..

Frös hon?? Jag har aldrig några problem med att fånga in Lucky från hagen. Men när det regnar mkt och han fryser, då får ingen komma i närheten av honom. Det är som att det gör ont på honom då när man tar i honom när han är blöt. Din häst kanske har samma problem?

Tips #4 är jättebra!
När det är så blir det tråkigt i längden. Själv har jag inga sånna problem.. Men ta ett grimmskaft. ( långt ) när du är framme klappa på halsen och prata med henne. då kanske hon stannar kvar. lägg grimskaften över nacken, ta som om du bara skulle göra så och leda henne, men gör ett kryss av det under halsen. ta ena änden och ta over nosen. håll fast ordentligt. detta är en provisoriskt grimma. kan visa bild -->

Vad fint illustrerat Thorsson! Syntes till och med att det var en häst =)
Hade jag försökt göra samma sak hade ni fått se en streck-häst ;)
HAHAHA X) tack jn84. I´m värsta proffs ;) Haha. Har ingen kamera grmmf X| annars hade ni fått sett "riktiga"bilder ;) Rätt enkelt när man förstår (A) ;)
Lägg ett spår med havre in till boxen (a) Nerrå, men hoppas du får in henne till slut!
Hälsningar Vemsan
Har du fått in henne än?
#13 Det får vi verkligen hoppas, det är flera månader sedan inlägget skrevs! =D
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Fniss! 
haha, ja annars lär väl hästen va ledsen nu ;)

Alldeles säkert! *ler*