Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 758 ggr
VeNyRa
0

vad ska man göra?

Hallå, har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

Jag hjälper till med en valack bara för att vara snäll med ägaren eftersom hon inte är så erfaren men han har sadelgjordstvång och skjuter rygg när man sitter upp och trycker man med skänklarna blir det bara värre. vet inte hur jag ska göra vill ju inte åka av. finns det nått man kan göra åt det?

hon har en 3 årig hingstshettis också, ( är inte van med unghästar) vad borde den lilla kunna vid det här laget? alltifrån lyfta på hovarna till att bli tränsad?

valacken har blivit väldigt otålig och vill inte stå still när man borstar(kan det ha och göra med att han har väääldigt stor box? eller är det shettisens fel? han har aldrig hållt på så förut.) han har också tappat respekten för ägaren och stegrat en gång när hon borstat honom. hur får man tillbaka respekten hos honom?

mvh. V

jn84
0

Vad är sadelgjordstvång? Låter ju som nåt som gör ont och då bör man väl inte rida?

Vad hingsten bör kunna är väl helt beroende på vad man har velat lära den? En del hästar är ju inte inridna fast de är tio år. Men är jag alldeles ute och cyklar om man normalt har påbörjat inridningensproceduren när den är 3?

bubbelbubbel
0

när det kommer till vad unghästen kan och inte kan är det ju precis som jn säger, det beror väl på vad man lärt den.
det är ju "bara" att börja träna på det han inte kan, lungt och sansat. men att lyfta hovarna vid tre års ålder tycker man ju att han borde..det finns ju inget tvång på att när man är tre år så ska man vara färdig för att ridas in, men dom flesta hanterar ju och tränar ju hästarna smått från det att dom är små, så att dom är vana när dagen kommer.

vad gäller sadeltvång är det inget jag är speciellt haj på..

men respekten hos valacken får hon ju träna på, visa att det är hon som bestämmer och inte hästen, det är ju inte det lättaste, men med lite hjälp och tid och jobb så kommer det nog gå bra.

VeNyRa
0

Jo men jag tror inte att den kommer ridas in efterson att den är väldigt liten och det finns ingen som kan rida den.

när hästen har sadeltvång behöver det inte betyda att den har ont. men det kan vara så att den haft en sadel som inte passat tidigare.

jn84
0

Men då kan ju shettisen köras in istället? =)

Fast jag håller med bubbel, lyfta på hovarna borde den ju kunna. Annars är det lite svårt att verka hovarna…

thilda-
0

lyfta hovarna? :O de ska dom ju kunna redan som föl?! eller ungponny kanske man ska säga :D ^^

Köra in den! det kan ni ju göra eftersom det inte finns nån som kan rida den! :) skaffa en bra sele (travsele?Skrattande ) och en rockard :)

Zahara
0

tt tipps, första halvåret på min gammla dam satt jag upp från pall så hon inte fick belastning på bara ena sidan, sen red jag med i princip inga skänklar alls, i dag är hon en underbar ridhäst!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

svampi
0

Inte taskigt alltså men en 3 åring som inte kan lyfta på hovarna…? Är inte det lite sent…Fölet som vi hade i somras kunde man lyfta hovarna på utan problem efter typ 3 mån.FörvånadSkrattande

Det låter som om ägaren kanske inte borde ha unghästar, eftersom det är ganska mycket problem med dom.Visst är det bra att du hjälper henne, men du verkar inte riktigt veta vad du ska göra.Finns det inga mer hästerfarna i närheten eller i släkten?

VeNyRa
0

Har förstått at de är lite sent, man han börjar fatta vad det handlar om nu iaf. ska snart börja köra honom. har lett honom men körselen och det var inga reaktioner så han har nog blivit lite körd tidigare :-)