Halt
Hur länge tar det innan man kan börja rida en häst som varit halt (skada i hagen)

En häst som inte är halt går ju att rida på, så man kan väl börja rida så snart den inte är halt. Men man bör ta det lungt och försiktigt och hålla ett extra öga på hältan så att den inte kommer tillbaka. Börja med att kanske skitta en kortis och sen öka mer och mer.

Beror ju mycket på vad det är för skada, om en vet har kollat upp hästen bör man samråda med henne/honom.
Om nån av mina hästar vickat sig i hagen brukar jag låta dom vila ett par dagar och om hästen inte är halt då skrittar jag försiktigt i en vecka och går det bra sätter jag igång igen. Annars tillkallar jag vet.
tack

Jag skulle kolla upp VARFÖR den haltar, vad för skada är det den fått egentligen? Finns ju anledning till att denh altar, haltningen är bara ett symptom på felet…

Ta det lungt i en vecka eller så efter, så att benen får starta upp igen lite försiktigt. Skritta ute i skogen t.ex.
Det var en tjej som hoppade med sin ponny någon dag efter den hade varit halt. Den blev till till slut halt igen och igen och igen eftersom den aldrig fick vara i fred… stackare