Foderstat o fri tillgång
Jag har en liten Kluring, jag bad stallägaren om en analys av höet, men ha nsade att det itne var ngn mening med det eftersom hästarna har fri tillgång ute samt änsålänge gräs i hagen.
Så nu undrar jag hurdan foderstat jag ska göra för att itne riskera att Harry faller ur.
I stallet har jag tillgång på havre och betfor. Köper själv KRAFFTs gröna mineralpellets. ska börja ge betfor nu eftersom jag tine vill riskera förstoppning hos harry då han gått på helgrönt i flera månader.
Min plan änsålänge ser ut såhär morgon o kväll samma:
- 3dl betfor+vatten
- 1dl mineraler (?)
- 0,5kg havre (ska ökas successivt men till hur mycket?)
- morötter o litet äpplen
Ni som är bra på foder….. vad ska ajg ge? jag ger nästan hellre litet förmycket kraftfoder iom att han går på fri tillgång på höet om dagarna. på kvällen lägger jag in ca 5-8 kg hö o det blir kvar på morgonen.
några goda råd?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag hade velat ha analys trots att de går på fri tillgång.
Och gräset kommer ju ta slut, rutten anledning utav stallägarn.

men annars kan du väl själv skicka in för analys? fast då får du iofs vänta ett tag för att få flera olika tussar från balarna….

Håller med Snuttan 2, skulle också vilja veta värderna i höet jag ger.
Om du har tillgång till där höet förvaras, kan du ju gå och ta lite tussar ur olika balar och skicka in.
Glöm bara inte att kolla mineralvärden också. En del tycker inte det är viktigt, men det är viktigt, så man varken över- eller underfodrar mineraler.
Lycka till och hoppas du får en höanalys.

har dom fritt med hö ska dom har fritt med mineraler. Sen får man hålla ett öga på hästen, eftersom han växer skulle jag nog kopleterat med lusern.
jo, jag tycker det är en dålig anledning jag med….. men sen vill jag inte börja uppstallningen med att göra mig halvt omöjlig heller.
ska se om jag inte kan fråga honom igen.

jag har analyserat hö fast Japp har fri tillgång på hö..
man vet ju på ett ungefär hur mycket hästen äter.
Eftersom du har en unghäst och dessutom en av de större typerna kräver han mat men lagom är alltid bäst :) Tänk bara på och inte ge mer än 1hg betfor per 100 kg häs. Har själv 2 ettåringar och en 2 åring i stallet och de små går bara på hö nu och 2 åringen får tillskott med havre ca 1/2 kilo om dagen, håll koll på hullet så ser du om han får för mkt eller för lite :) Hö kan han inte få för mycket av! Sen tror jag det är en sjukdom som unghästar har att gräva upp bädden! Jag har gett upp och gått över till torv på de små nu! Lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
*ASG* sjukjdom att dom små gräver upp bädden! så sant så sant! :D
Han får ca 5-7 dl betfor, grovt uppskattat, o ca 1 kg havre morgon o kväll. han väger ca 513kg måttat med viktmåttbandet från börjes….
Jag har själv frågat stallägaren i ditt stall om just analys, och fått samma svar varje gång.. och ja, det är ett dumt argument - man vill ju ändå veta vad man ska komplettera med, oavsett mängden hö ens häst sätter i sig under dagen…
I somras frågade jag övriga i stallet om de kunde tänka sig att dela på kostnaden för en analys. Är man 10 pers, så blir det ju typ bara en 50-lapp per man. Hygglig peng. Men då får man ju göra allting själv förstås, och det är lite besvärligt i och med att det är inplastad hösilage i rundbal, - tar ju ett litet tag. Jag lade ner det hela och flyttade istället, men det är ju en idé om du gärna vill ha analys.. =)
Analys är ju guld, annars hade vi aldrig vetat att vårt hö har urlåga proteinvärden. Snacka om att då famla i mörker..
Tyvärr är jag ingen hejjare på foderstater så jag kan inte råda dig vad du ska ge din stora kille, hoppas du får bra svar av andra.. =) Däremot skulle jag råda dig att ge blå mineraler, istället för grön nu under vinterhalvåret - då inte solen och betet ger de vitaminer som hästen behöver.
Jag har ju krafft miner grön… köpte en hel säck i våras o är itne så pigg på att köpa in nya mineraler för att ge annorlunda nu på vintern…. :S
själv tänker jag itne lägga ut pegnar på analys av grovfodret, speciellt itne emd tanke p åatt de snart komemr gå över från hö till hösilge istället….. villket komemr bli en befrielse för mina stackars lungor. jag är tokallergisk mot hö, oavsett hur dammfritt det är så blir jag sjuk med andnöd ändå.
Men nu har jag so msagt ökat havren, mineralerna står kvara på samma, betforen är litet ökad, så jag får helt enkelt hålla koll på hans hull o se när och om han tunnat ur….. han får nu 2½ kg hö på kvällen , för ha näter itne upp annars….. även på 2½ kg så finns det kvar på morgonen. Sedan har dom fortfarande gräs i haen o tillgång på rundbalar ute så det går verklgilen ignen nöd på honom.
Han får exta b-vitaminer nu i form av jäst. ett halvt pkt blå kronjäst om dagen…. o han äter det emd god aptit ^^
Ida gär det dags o diska mathinkarna.
Ok, så de får bara hö nu?! Tidigare fick de hösilage i hagen, så fick man själv välja mellan hö eller hösilage i stallet. men då förstår jag att det känns onödigt.. Blir ju dessutom dubbel analys på hö och hösilage, och egentligen är det ju något som stallägaren själv borde bekosta… tycker jag iaf. Men men, alla vill ju inte det. Vad jobbigt att ha höallergi, när man har häst!
Jag köpte också en hel säck i våras, fast den blå.. =) Förstår att det känns onödigt när du har kvar, men skulle som sagt rekommendera någon form av vitamintillskott, eftersom den gröna saknar vitaminer och är lämpad för hästar på bete. Det är så som jag har förstått det i alla fall.
Det låter ju vettigt att ha koll på hans hull, det är ju vad man kan göra… Kul att se honom i hagen, när man åker till Thn.. Inte svårt att se vem han är, den enda pållen utan täcke.. ;)
Kul att han gillar jästen. Funderar på att testa kronjäst på mina pållar, de har ju hittills fått foderjäst med gott resultat.
Allmän fråga: Finns det verkligen någon näring kvar i gräset, nu på sen hösten/vintern, efter frost..?!
personligen tycker jg det låter som att han får för mycket havre, ett kilo om dagn bör räcka då jag antar att han inte går ngt speciellt…fri tillgång till hö lite betfor och max 1kg havre bör räcka än å det inte är kallt och han inte går "min" 2 åring är ett grovt halvbod på runt 500 kilo och han får 8 kilo hö et lilla gräset som finns i hagen och 0.5 kilo havre med mineraler och bvitaminer. De behöver proteiner men det gäller att inte överdosera då det är dåligt för dem!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Litet närign finns ju alltid, men samtidigt så tror jag att hästarna har vett nog att välja vad som behövs….. hö eller mindre näringsriktigt gräs….. jag tror de föredrar gräset eftersom det inte är torrt.
tänk dig själv, välja mellan dagsgamla kokta makaroner till middag och okokta makaroner…. då väljer jag de dagsgamla kokta faktsitk ^^
Tyvärr är han ju den enda utan täcke vilket har lett til len del fula bitmärken (o jag är ganska säker på vem som är den skyldiga, samma eländig sto som försökte springa ner mig igår när det var insläpp och sparka efter mig i förrgår när jag ledde Harry.)
kronjästen är ju lätt o dosera :D ½ pkt är det jag fick rekommenderat av en bra vet i skåne när jag var därnere.
hehe, höallergin är ett sabla elände, därför gillar jag hö- o ensilage bättre. samt så sticks det itne på samma sätt så då slipper jag få utslag om händerna…..
tycker at tför det priset vi betalar i stallhyra så ska analysen ingå….. o litet kan jag okcås tycka att ridhuskort borde ignå…. förresten, du som har ridit där innan o så, hur fungerar det emd ridhuskorten? köper man dem per år eller termin?
Där hänger jag inte riktigt med Lina, du menar att pållarna väljer att beta gräs framför äta hö - inte därför att det är nyttigast utan för att det är godast..?! =)
Jag tror att jag vet vilket sto du menar, "bitchen" (som hon kallades). Ouppfostrad rackare som förstörde ett antal täcken förra vintern. Fast ägaren förklarade villigt: "jamen det kliar ju så i hennes tänder.." ;) Besvärligt att få ut sin krake ur hagen, utan hennes inblandning. Hästen alltså.. ;D
Synd att din Harry får sår, jättetrist… Hoppas han sturskar till sig lite mot de som är tykna.
1/2 paket per dag, är det vad som är bra dosering även till en "mindre" pålle..? Typ mina =) Men man får ge det direkt i krubban väl, är det annars inte risk att det börjar jäsa?!
Usch, utslag på händerna.. tror det var någon mer i stallet som hade sådana bekymmer…
Anläggningshyra: 550 kr/termin om man är medlem = Medlemskap ca 260 kr/år. Annars kostar det 1 100 kr/termin som icke medlem eller 60 kr / gång. Hutlösa priser! Till råga på allt fick jag i somras veta att dessa priser var PER HÄST, inte per person så jag fick förbud att låta Eneldo beträda anläggningen, eftersom jag "bara" betalt för en häst, Yrla… helt sanslöst!!
kan ju ändå bara rida en häst per tillfälle.
Vet däremot inte hur det fungerar för dig, som kommer mitt i terminen.. Om man fick överlåta kort, (vet jag inte) hade du kunnat få mitt för en liten slant.. jag var dum nog att betala in anläggningshyra innan jag flyttade, eftersom det kom så snabbt inpå och jag inte visste det då. Dumt.. Nu hade jag ju tänkt att ta transporten i stallet och åka ner till brätte ibland, men det blir liksom inte av… vill bl.a löshoppa min Yrla =)
Tycker absolut att analys och anläggningshyra borde ingå i stallhyran, det gör det ju i övriga stall i krokarna….
#14 jo jag emanr så, hästarna är precis som vi, väljer hellre det som är gott än nyttigt om det finns valmöjlighet :D
kliar i tänderna? eh…. jaja…. dom har hästen ju redan tappat så…. o kliar det är det bättre o bita i trä.
½ pkt per dag gav jag även till mina små shettisar i fälltider, såväl som mina stora hästar. Vetten sa att det spela ingen större roll där… ananrs fick de bara 1/4 dels per dag.
Jag blandar fodret på eftermiddagen, smular i jästen och rör runt. Nu i vintertid, när det är svalare än 10 grader så "hinner" jästen inte börja jäsa….. temp över 20 grader så jäser det bra… men på sommaren ger jag sällan jäst jsut för att det jäser o har sig….. och det enda som händer om det börjar jäsa är ju att svamparna börjar äta på det socker o näring som finns i fodret.
Men då det inte når snabbjäsningstempen i stalelt så behöver du itne bekymra dig….. o har du betfor i maten så hinner svampen aldrig ta över din hästs middag…. så fort jästen är i hästarnas mage så böejar magsyrorna bryta ner svamparna till näringsämnen.