Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4544 ggr
ew
0

Varma ben

Min häst bli varm i benen när ja har ridit, inte svullen men varm 1-2 dagar efter. Inte mycket men ja känner de. Så jag har tagit de lugnt flera veckor nu men försöker ändå rida lite i alla gångarter för jag märker att hon blir mycket gladare när hon får röra på sig. Tar lugna skritturer ibland också men det bli ung. lika.. Hjälp! Vad ska jag göra?

Snuttan2
0

Hur pass varm blir hon?

Jag skulle nog som lätt hypkondriker oroa mig över att något är fel. Att värmen kommer upp när hästen arbetar är inte så underligt, men när det håller i sig och absolut över ett par dagar så är det inte riktigt normalt…

Jag skulle nog börja med att ringa till vetrinär för att bara höra på telefon vad de tror det kan vara eller vad man bör göra…

ew
0

Inte mycket varm alls och inte i hela benen utan en bit på senorna liksom.. Men jag oroar mig ändå, just för att jag inte vet varför eller vad det är. Men som du säger man förlorar ju inget på att ringa å höra med vet.

jn84
0

Det kan inte vara så att hon är varm en stund efter att hon ridits (vilket inte vore konstigt) och sen när du känner nästa gång så har hon brallat i hagen eller nåt liknande precis innan så att slumpen gjort att hon är varm igen?

Låter ju lite märkligt att hon är varm i flera dagar efteråt…

ew
0

Jo de skulle kunna vara så, men så här har de varit i några veckor så jag tycker inte att de stämmer.
De är på ett litet område och hon verkar inte ha ont eller så..

Bobby
0

Ring veterinären!

Snuttan2
0

Blir hon så här på alla fyra benen föresten?

Det är inte bara fram, eller två ben snett ifrån varandra?

ew
0

Fram benen, i början va hon bak också men då vilade hon nästan en vecka å sen har de bara varit fram.

Snuttan2
0

Hur har det gått med att fråga någon vetrinär om vad den tror?

Frambenen är ju de som belastas mest vid ridning, så det låter ju lite grand som att problemet kommer utav belastning… Du motionerar inte hästen även på annat sätt ifrån marken, kör eller så? Blir hon varm ett par dagar efter utav det?