Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1162 ggr
Mandysan
0

Suck...*jobbig häst*

Jag har börjat rida lite försiktigt igen då mitt knä bara blir bättre :) Men problemet är Foxen. Ute så är hon lugn som en klippa (skrittar förvisso endast) men inne blir hon stressad och STARK, håller jag in henne så börjar hon att steppa runt, nästan stegra lite grann :( Och det är inte direkt så att jag sitter och sågar eller segdrar utan jag försöker att endast bromsa henne med sätet. Någon här som har ngt tips? Hon får först börja galoppera på fredag nästa vecka, nu är det skritt och trav som gäller. Jag har slutat att ge henne havre då den gjorde henne superstissig överallt… Så nu får hon bara lite betfor för att få i henne järntillskott + mineraler.

/Amanda

Snuttan2
0

Inte rida inne?

Vad händer om du sitter på lång tygel, flyger hon iväg/börjar passa/trava då?

Mandysan
0

#1 Då vi har numera har bara ren asfalt att rida på ute (för att komma till en skog 2-3 km bort) eller ridhus så har jag inte så himla mycket val. Där jag tidigare kunde rida bygger de och på det andra stället härjar jägarna :(

Om jag rider på lång tygle börjar hon att stressa upp sig själv, ser spöken i väggen tex, allt för att få springa…

Snuttan2
0

Fast börjar hon trava eller håller hon skritten?
Ofta tycker jag man ser att hästarna kanske är hoppiga, men ryttarna känner sig osäkra och vill ha nödbromsen och tar tyglarna, vilket kortar upp hästarna och gör att de droppar över och blir mer taktiga…

Får hon trava nu?

Mandysan
0

#3 Det är väldigt olika om hon håller skritt eller går över i trav.. Tyglarna försöker jag låta bli men kan inte förneka att jag någon gång har tagit tag i dem..

Trav är helt okej, vi jobbar på med att söka oss neråt och sätta under bakbenen tom :)

Snuttan2
0

om hon får trava av sig lite rus, blir hon lugnare då och kan hålla skritten utan att stressa upp sig?

kanske värt att skita i skritten tills hon fått bort med den mesta pålagrade energin…

Mandysan
0

#5 Den metoden provade jag med ;) Efter drygt 5 min snabb trav på halvlånga tyglar så lugnade hon sig, i typ 10 min. Sen var hon stressad igen :/..

Snuttan2
0

Finns det några begränsningar på hur mkt hon bör trava?

För isåfall skulle jag köra lite på den metoden, springa av sig det värsta, skritta, börjar hon bli otålig så håll kvar en liten stund som övning att skritta ändå och sedan trava igen.
Är ju trots allt en skolad häst som kan och är lydig om jag inte förstått dig fel, utan det är bara det att hon stått länge och har mkt lagrad energi som måste gå ut någonstans. Inte värt att sitta å skälla eller be henne vara lugn då.

Mandysan
0

#7 Hon får ju inte anstränga sig för mkt men jag ska köra på med den här metoden så mkt som hon klarar av (vill ju inte att bronkiten blir värre) och nej, du har förstått mig rätt :)

En annan fundering jag har är att betfor kanske är för mkt energi för henne, frågan är ju bara vad man ska byta till…:/

Snuttan2
0

Behöver hon något kraftfoder nu då?

Betforn ger ju mkt energi, så kan du dra bort den skulle det kanske vara rätt bra…

Thorsson
0

Vad de Jan Brink säger så är det jättebra att rida på asfalt. Det är ett bra underlag! :) Så det gör nog inget att du rider med Fen till skogen när det är asfalt 2-3mk dit :)

Mandysan
0

#9 Hon måste ju få i sig mineraler och järntillskott + har inte jag gjort i ordning ngt så får hon ½ skopa (8 dl) havre av personalenSkrikandes Det spelar ingen roll vad jag säger…Det är ju "bara" min häst….

Mandysan
0

#10 Förvisso men det känns ändå lite drygt att göra när man kommer till stallet sent på kvällen efter skolan..

Snuttan2
0

Hon äter inte det utan betforen?

Eller att du ger typ 1dl betfor (är ju så lite så det spelar ingen större roll), skulle det gå? Å så får du sätta upp massor med skyltar med fet text om exakt hur hon ska ha sin mat så att de absolut inte kan missa det å blir det fel så har du rätt att strypa dem ;)

Mandysan
0

#13 Nope, hon behöver betforen för att knapra i sig det andra, jag förstår henne ;) Hon får 1½ dl x3, så on får ju inte direkt mycket nu… Stora skyltar med fet text har jag redan, annars skulle hon nog ha varit smällfet ;)

Mandysan
0

Hmm.. Jag har kikat runt lite och tror nog att vi ska köpa hem en säck med lucern, så får hon det ist för betfor =) Lucern är ju det som är närmast hö om man säger så =) Så får hon drygt 2 dl x3…

Snuttan2
0

Min pålla bröjade rata sitt extra foder som jag ger tillsammans med mineralerna så hon får därför bara mineraler numera, passar mig utmärkt eftersom hon håller på att bli jäkla fet liten älg :P

Obbobskiiii
0

Du kan ju gör så att du tar så mkt betfor som behövs för att hon ska äta mineralerna och bara ge henne hö/hösilage. Vill du inte ge henne för mkt hö så kan du ju alltid testa att ha gräsfröhalm ute i hagen. Det funkar jätte bra för våra små i och med att dom inte får lov att äta för mkt för dom blir så tjocka. Jag vet också en som blandar ut sitt hö med gräsfröhalmet. För att det ska räcka längre men så att hon ändå ska kunna ha och äta mer:)

Mandysan
0

#17 Hon fick bara så mkt som behövdes för att få ner mineralerna… Hästen har kronisk bronkit och ska därför inte äta halm. Hon har fri tillgång på hösilage ute i hagen.

Nu när hon får lucern har hon lugnat ner sig betydligt =)