tygel hjälp.
Monsun har lång hals när vi skrittar fram, men när han samlar ihop sej så blir den riktigt kort så tyglarna fastnar i sadeln och i manen osv. Finns det hopptyglar? har för mej det, men jag kanske svamlar. kan det funka att köpa ponny tyglar? han är en travnordis på 152 cm.

Cob- el. ponnytyglar? Har man dock för korta kan ju inte hästen sträcka ut halsen ordentligt..
Eller testa med odelade.

Kortar han upp halsen så mkt så skulle jag nog jobba på att få honom att komma fram till handen, länga överlinjen och sträcka ut hela överlinjen med halsen. Han ska ha LÅNG hals när han arbetar korrekt…

mjo iofs. men man kan inte begära så mkt av en ridtravare. lr ja egentligen. fanken det hade ja inte tänkt på… måste nog börja tänka efter, tack så mkt iaf :-)

Vilket betyder att "samla ihop sig" nog blir fel uttryck ;)
Han krullar nog ihop sig ;)
Och ridtravare KAN, det här är en grundsten i ridning, att kunna gå avslappnat, och iallafall inte korta upp överlinjen än mer än när den går på lång tygel ;)

jopp du har rätt, han krullar ihop sej så han ser ut att gå skit fint, det finns bara två tränare som kan hjälpa mej att få honom å gå riktigt riktigt fint. men dom kommer bara upp max 2 ggr per termin.
En ville till å me köpa honom, jag och åsa blev helt saliga, en proffsig dressyrryttare vill ha en travnordis :) men han var absolut inte till salu.

Då får du ta åt dig utav deras lektioner desto mer och jobba själv sedan ;)
Du har inte videokamera och kan spela in lektionerna så att du får hjälp att komma ihåg det mellan gångerna?
Eller spegel där du rider så att du kan checka av din egen ridning och se att han faktiskt inte går som han ska och se vad för fel du gör?

alltså det där med videokamera är ingen dålig ide, dessutom är åsas (hästägaren) man fotograf så dom har massor med sån utrustning. nu ska jag påminna henne om det! :-)