Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 980 ggr
Anna
0

Svårt att rida

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror inte jag har velat inse det innan, men min rygg hindrar mig verkligen uppe på hästryggen. Vissa dagar går det hur bra som helst och vissa känns det bara stelt o ömt… som idag.

Är så himla ledsen Gråter Vill inte få så ont att jag inte kan stå upp efter ett ridpass, men så blir det ibland. Och när jag får ont blir jag sur och ledsen och allt blir bara värre. Allt känns bara så j*vla mörkt och fel.

Till råga på allt ömmade Windy idag efter ett tag och jag fick avbryta ridningen. Allt går bara fel!

Enda positiva idag var att Wilda utan problem kunde ha träns på sig i boxen. Nästa steg blir att leda henne i det. 

Finns det några ryggstärkande övningar man kan göra? Som bygger upp muskler? Jag hade ju en plastkorsett 23 timmar om dygnet i ett halvår som hindrade mig från allt. Jag tappade varenda muskel under den tiden. Tillsist gav jag upp och vägrade ha den längre, den tog verkligen all frihet ifrån mig och ont gjorde den också, så jag struntade i den. Sedan dess har jag varit rätt svag i ryggen + skoliosen har blivit värre.
Några övningar som stärker musklerna? Så jag orkar bära upp mig igen, även på hästryggen?

Var bara tvungen att beklaga mig lite.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

L1ll4n
0

Gör det ondare med korsetten? Om inte .. då borde du ha den.
Annars , så vet jag faktiskt inte vad du kan göra..

electra
0

Du har möjligtvis inte kontakt med nån jättebra sjukgymnast eller så? Eller en bra läkare som kan remittera? Sjukgymnaster är ju väldigt bra på att sätta ihop träningsscheman som passar just ens eget problem och ens egna förutsättninar.

Anna
0

#1 Jag kan inte ha den när jag rider och dessutom passar den inte längre. Det var 1½ år sedan jag fick den utpassad till mig och sen dess har jag växt rejält. Den är bortslängd.

annaattlid.se

josss-e
0

Testa med rygglyft. Annars kan du ju gå till en sjukgymnast som  kan hjälpa dig att stärka ryggen genom att gå dig övningar som passar just dig!:)

Monday
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstår lite hur du känner det, få själv ont i ryggen ibland efter ridpass. Men inte på långa vägar lika ont som du verkar ha.
En bra övning som jag gör(och som bygger rygg- och magmuskler) är om du har båda armarna i golvet och sedan även tårna och rygg+ben ska vara raka.
Försökte rita en bild åt dig(visst syns det att jag gick ut med MVG i bild^^). I fall du undrar så är dom svarta ringarna knä,rumpa och huvud.
Den övning brukar fungera på mig.

Och som dom andra säger, att snacka med en sjukgymnast är nog inte helt fel.

http://www.regret-nothing.com

[slo]
0

#4 Då säger jag testa inte med rygglyft. Har man problem med ryggen så bör man undvika just den övningen.

Snuttan2
0

Med tanke på den kurva du har i ryggen är det inte underligt att du får problem med den vid ansträning och absolut vid ridning, där det handlar mkt om att röra på ryggen och ta upp stötdämpning, vilket din rygg borde ha mkt svårt för, och annvänder du inte din kropp korrekt så kommer den ta upp stötarna fel och ryggont kommer komma…

Finns massor med ryggstärkande övningar man kan göra! Jag har en bok där olika övningar beskrivs och visas på bild där det finns olika lätt och svåra övnigar efter hur ont man har… Ska försöka rota fram den å skriva ner vad den heter… För som Slo säger, vissa övningar stärker kanske, men är inte bra om man har skelett fel eller har ont, gäller att göra rätt övningar och att faktiskt utföra dem rätt.
Du går inte hos sjukgymnast? Det vore nog rätt bra för dig, där får man hjälp med just det här. och med tanke på dina problem borde din skolsköterska/dr kunna hjälpa dig med att komma dit så att kommunen betalar för det.

Anna
0

Går inte hos sjukgymnast. Jag gjorde det när jag hade korsetten, tränade då hos gymnast 1 gång i veckan. När jag sedan vägrade ha korsetten så fick jag inte gå dit gratis längre.

Går på behandling hos en osteopat ca 1 gång i månaden, det är det enda…

annaattlid.se

Snuttan2
0

Gå till doktor /skolsköterska igen och ta upp dina problem du har nu och säg att du behöver hjälp med din svaga muskulatur som du även får ont utav, du har rätt till det! Man har rätt att välja till att neka behandlingar utan att andra tas bort!