Miniskidor efter hästen
Ska åka mininskidor efter hästen i vinter på plogad bana i hagen. Brukar ni också göra det på vintern??
Det har hänt några gånger… Tolka heter det förövrigt. ;) Är riktigt roligt faktiskt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#1 Ja tolka heter det , du har så rätt. Är väl en 25 år sedan jag gjorde det, ska testa nu i vinter.
Vi har tolkat efter Nickolina, men i vinter blir det nog inget, då Lolly är skadad och då blir det genast lite knepigare eftersom vi inte tolkar själva utan den andra alltid åker släde brevid.
Vi brukar åka på småvägar när underlaget är rätt och ibland/annars åkrarna där hemma
Vad behöver man för utrustning?

Jag gjorde det för första gången förra vintern ^^ fast åkte pulka, va tillräckligt svårt ;)
men det va kul ! fast det blåste mkt så när det va motvind så såg mann inte så mkt o kallt va det :P

Ja då, det har vi gjort några ggr med Gejsa. Även med pulka och då blev det en jäkla fart på henne. *fniss*

vi brukar ta en pulka. dels är det lättare och dels har vi inga miniskidor.
supermysigt att vara ute några stycken. vi har testat med 3 hästar i stallet (Peppe en av dem, helt otroligt. han som är så töntig)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag ska försöka det med Zeth i vinter :)

#4 det finns tolkselar att köpa. på ex hööks.. funkar jättebra!'
jag brukar oxå använda pulka istället för skidor..
Vi har åkt tefat efter calle :D xD Hade inte tolkningssele, men vi tog 2 st longeringslinor och en gammal sadel, det gick som smort xD

Här är det sällan snö så vi gör det inne i ridhuset istället, det funkar fint det med 
Hur kan man göra det i ett ridhus :O?

#13# Antagligen som dom gör i Globen med rullskidor eller vad har dom då? Vad kallas det?
#14. ok, jag vet inte vad det heter :/
Frågar igen.. ;) Ni som åker pulka/skidor efter hästen - vilken utrustning behöver man till att dra??

använder tolksele bara :D skitkul :D
//Mickan

#16# Som alla skriver tolksele. Finns att köpa för ca 300 kr på Hööks och kanske på Börjes med. Minns inte riktigt nu.
Det räcker alltså med tolksele.. =) tänkte att det kan bli tungt för hästen och att det därför behövs bättre doningar…

Har för mig att man sätter fast det i sadeln. Nej, det blir inte så tungt. Men man måste ju ha en baksäker häst som gärna varit körd förut. Kan ju bli väldigt rädd annars.

#21# Ja, då är det säkert ingen fara. *ler* Men en del tänker inte på det utan bara sätter på en tolksele för att ha skoj.

Åh de är så kuul, längtar efter snön :-)

Jaa det brukar jag göra! Det är jätte kul! Frejlina älskar att bli tolkad:)

vi brukar ta longerlinor/tömmar eller nåt och sätta i sadelgjorden. beror kanske lite på underlaget och hur mycket pulkåkaren väger om det funkar för hästens skull. men vi är inga tungviktare och har en superväg som är som gjord för tolkning =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
På vår ridklubb när vi har julshow är det tolkning i ridhus med miniskidor som gäller XD

Min häst är inte just rädd för något och inte "bakrädd" så det ska bli spännande att prova i vinter.

#27# Har du gått tömkörningskursen eller vad det hette?
Ingen Nina som kommer till er än?

#13 Det går alldeles utmärkt, ett par vanliga miniskidor och sedan är det bara full fart som gäller ;) Det är lite tyngre än i snö men vi har haft det som uppvisning på julfest med hopp och grejer, funkar finfint =)
Någon som har tolkat efter shettis här?

#28 Nej ingen kurs än hoppas den kommer till våren. Dom åker iväg och tränar för Nina, ibland åker dom till Strömsholm, verkar inte som om hon har tid att komma över.

#31# Nej, jag menar ingen kurs utan att hon kommer och ger lektioner som vi åkte på när vi åkte till henne. Känns så jobbigt att lasta och åka och ta lektion osv.

#32 Ja det är jag som skriver tokigt, dom åker iväg och tar lektioner. Hur går det med Fille nu?

#33# Känns som vi står stilla. Han kan ta något/några töltsteg mer är det inte. Hon som var så duktig på just islänningar har ju slutat. Hon tog en foderhäst i stället. Den som jag har nu kommer en gång i veckan och hon har ju mest ridit på dressyrhästar och inte islänningar.
Så vi skulle behöva börja ta lektioner. Men Elin har ju så lite tid att åka kvällstid och så är det mörkt och snart halt också. Hade varit bättre om hon stannade till här när hon ändå åkte förbi till er tänkte jag ju.

Vad/vem ger lektioner i Strömsholm då? Pris för en timma? Varför åker inte du dit?
#29. Ok :D

Vi visade upp tolkning på miniskidor på Equitana (världens största hästmässa) för några år sedan, när vi var där och presenterade Gotlandsrusset. Det var en jättearena med en publik på många tusen. Vi använde en vanlig brösta med linor och det var inte för tungt för russet att både bära ryttare och dra skidåkare.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Vi brukade tolka med pulka efter,det är jättekul :)

#35 Dom rider för Nina i strömsholm om jag fattat rätt, har ingen aning om vad det kostar. Känner inte att jag behöver åka iväg när jag får kan ta lektioner på hemmaplan, så länge som vi hela tiden gör framsteg så är jag nöjd med det.