En fråga... ;)
Jag har en fråga..
Jag kanske ska skaffa foderhäst (inget bestämt än)
Men om jag gör det har jag en stallplats. Det kostar
1100:- i månaden inkl. grovfoder, stallplats och spån.
Tycker ni det är dyrt?
Mvh
L1ll4n

nej, alldeles lagom :)
får du köpa krafftfoder själv?

Det är normalt mot billigt tycker jag. Beror ju lite på hur stallet ser ut o vart det ligger.
Själv betalar jag 900, enbart för boxplatsen.

tycker det verka va ett bra pris.. mkt beror ju på var du bor..
jag har betalat 1500kr för enbart boxen här i sthlm… o det är inte alls ovanligt

Det verkar vara lagom :)
men beror ju på var i Sverige du bor också :P
Jag får köpa krafftfoder själv, ja. Betfor o allt annat jag ska ha med isf. ;)
Vad kostar en försäkring i månaden? 100? 200? 300?

beror helt på vad du har för försäkring på hästen…
det där vet ägaren till hästen, då det är den som har försäkrat
men då man lånar en så ska ju ägaren stå för försäkringen

det är inte säkert… det kan ju vara så att den som lånar får betala, fast den fortf står på ägaren
de ska ju va så igentlingen.. men sen är det ju upp till var och en om hur man vill ha kontraktet som

står det nånstan att det ska vara så?? *nyfiken*
Men Iaf inom travet så äre ju så. Iaf med de jag har lånat så har de då varit så….

okej… jag frågade eftersom jag inte visste
Okej. Då vet jag ;)

Finns inget "ska vara så" det är ju hur man kommer överens i kontraktet. Men oftast så står ju ägaren fortfarande kvar som ägare i försäkringspappret och så får fodervärden betala vad det kostar varje månad eller år isf. Inget konstigt alls.

tycker det verkar vara normalpris, sen vet jag ju inte vart du bor/kommer ha hästen så jag vet ju inte marknaden runt omkring där. Ingår täckesbyten, fodringar, in/utsläpp?
ang försäkring så är det vanligast att ägaren betalar den.

anledningen till att ägaren oftast betalar försäkringen är väl att man vill försäkra sig att hästen är ordentligt försäkrad så det inte slarvas och så har ingen råd med behandling när oturen är framme..
#0 Tycker du verkar ha en alldeles utmärkt hyra! Jag betalar 1400 i månaden för stallplats, strö och 5 kg hö.

jag betalade 1000:- för plats, hösilage, halm och in/utsläpp. fick själv köpa kraft.
#15 - Ja, täckesbyten, fodringar och in/utsläpp ingår ;D
Jag försöker räkna ut hur mycket det skulle bli i månaden. Ska jag räkna med försäkringen då?
Jag har inte hittat foderhäst än så.

Ja, räkna med försäkringen du. Det är ju bättre att kunna dra av den på månadskostnaden än att lägga till den…

ja tycker det låter billigt!
Detta har jag räknat ut hittils, något mer jag ska tänka på?
**Stallplats, grovfoder och spån = 1100:-
Betfor = ca 100:-/säck
Kraft = ca 100:-/säck
Skoning = 500:- varannan månad
Försäkring = 200-400
**
Totalt = 1600:- varannan månad Totalt = 2000:- varannan månad

Vaccinationer och avmaskningar/träckprov kanske?
Vaccination här brukar gå på 500 (per år då) och träckprov (har aldrig gjort) men 280 kr två gånger om året, om jag har fattat det rätt?
Så lägg på en hundring i månaden för sådana kostnader :)

Min lillasyster har precis fått en ponny på foder och på honom räknade jag:
1400 i stallhyra (spån och 5 kg hö ingår)
350 i skoning (700 varannan månad)
100 i kraft
150 i övriga kostnader (vaccinationer, snösulor, avmaskning osv)
Så hans månadskostnad räknar vi ligger på 2000 vilket nog stämmer ganska bra
Okej.

#5 jag har min Merry hos Lisette och jag står själv för försäkringen
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#21 betfor behöver du nog inte köpa var månad
#26 - Nej, det behöver jag inte. Så varannan månad 1500-1600:- och varannan månad 1800:-… ;)

men det är alltid bra att lägga till lite. det känns ju betydligt bättre om hästen skulle råka vara billigare än vad man tänkt än om den skulle vara dyrare. jag räknar på att "min" pålle kostar ca 2000 i månaden, och med allt onödigt kraffs jag köper till så går det nog egentligen på det, kanske mer….jag har tex köpt 5 utetäcken och 3 innetäcken, till en häst som inte är min och som jag haft i drygt ett år…