Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1187 ggr
Loa-bg
0

OT: problem med benen

Jag har inte världens bästa knän, efter en hård lektion på vintern kan jag knappt gå efter att jag hoppat av hästen. Verkar som jag har problem med musklerna också, kan inte trycka ner mina hälar ordentligt, jag kan få foten rak men om jag trycker ner mer så får oehört ont i både vaden och på nåt konstigt sätt även smalbenet :/

Någon som har nån idé om vad man kan göra? Kanske använda BOT ed. om knäna, och kanske göra någon övning för musklernas skull…(?)

Mvh //Loa

AliceL
0

Stretcha och liniment på musklerna ^^ knäna är svårare, kanske du borde ha ngn slags skydd eller så? gå till skolläkaren eller ngt.

efter 2200 går det inte att få ur mig så vettiga saker x)

__iE
0

Tänkte med på stretcha, låter som du nästan får kramp i vaderna ? det är hesmkt! gör asont .. ^^ iaf, om du stretchar så dras ju musklerna ut, meen jag vet inte. .

Loa-bg
0

Ni har nog rätt, stretcha försöker jag ju komma ihåg, men glömmer det lätt… :S Om det ska vara nåt skydd så är det kanske BOT som gäller.

#1 Menar du att jag ska gå till skolsyster…? Hon är ju helgalen haha ^^ Nej, efter 22.00 börjar bokstäverna dansa för mig, ska nog gå och lägga mig nu.

__iE
0

Gillar du inte heller skolsköterskor ?! det gör inte jag heller, de som jag haft kan inte sitt jobb, då därför går jag aldirg dit om jag inte måste.. vid hälsokontroll osv ;)

bubbelbubbel
0

det är inte så att du bara blir stel och kall i knäna ?
fast klart, ett hårt pass så kanske du inte blir stel direkt..

[louise80]
0

skaffa ett par sprenger stihbyglar dom som e ledade på båda sidorna, hade samma problem som dig fast inte riktigt lika mycket kanske. Dom avlastar e helt suveräna

Peppe
0

jag har dom som #6 nämner. skitbra!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

wewwa
0

Jag har oxå problem med knäna och sånna där rehab skydd är kanonbra… : )

svampi
0

Cykla! Då får man bra benmuskler. Fast det är ju kanske inte så bra för knäna…

wewwa
0

#9 Ja just det, cykla och simma brukar faktiskt funka för folk med knäproblem, bla jag… Jag tänkte cykla en sväng sen… : )

Mandysan
0

Hmm.. Jag har stora problem med mina knän med :7 Cykling är bra, dressyr funkar (fast det är inte bra men det går att rida), hoppa kan jag inte göra…=( Jag försökte hoppa igår med en ridskjolehäst men fick tokont, trots ledade stigbyglar…

lisette
0

problem både med knän, höfter och föttr när jag rider.

bubbelbubbel
0

jag vrider min högerfot när jag rider. jösses.
syns på mina skor, och det är helt galet, märker det inte förrens jag börjar röra på fötterna.

Loa-bg
0

Tack för tipsen, bra sådana! Jag cyklar tre km om dan, kanske det hjälper, men det känns inte som det efter backarna :S

#6 Aldrig hört talas om… Men kanske sett iofs, vad är det för stigbyglar?? :)

[louise80]
0

Dom är uppbyggda för att avlasta knän och höfter vid ridning och framför allt hoppning. Tillverkas av sprenger http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/katalog_reit_06/S056_Reit_06.pdf

Snuttan2
0

Loa, vad är det för fel på dina knän?, du borde kolla upp vad det är så du vet vad du kan göra åt det.

Att du inte kan få ner hälarna kan bero på kort muskulatur = stretcha, eller att du inte släppre till i leder sså som i höften, knäet osv.

Jag har fö Sprengers ledade stigbyglar (och skriver ut sprenger då jag kännt och provat några kopior som är långt ifrån lika bra och vissa är snarare mer skadliga :S), är jätte sköna och bra för mig med utslitna knän!

[louise80]
0

Håller med det e bara orginalen som e något att ha ….