Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 442 ggr
Eve
0

Problem.. hjälp!

Jag har ett problem. Jag rider två hästar, vilket tillsammans blir 5 dagar i veckan. Jag har en pojkvän jag knappt hinner träffa, inte heller mina vänner. Skolan har jag jättemycket i.

Jag gråter mig till sömns varje kväll, utan någon direkt anledning. Mitt humör går upp och ner hela tiden. Jag är så himla stressad.

Idag hade vi massor av problem i stallet hos Gorm. traktorn var inne i stonas hage när de var där. Efetrsom att jag ändå skulle ta in Gorm så flyttde vi över ponnyn till de andra grabbarna. Stona ställde vi i gorm och ponnyns hage. Stona blev jättestressade och började springa mot de med traktorn. I all hast ställde jag bara upp den lugna Gorm i stallgången och flyttade över stona. Några minuter senare var gorm lös. Vi fick in honom och jag granskade honom för att se om han skadat sig. Han hade två sår på huvudet och två på hasen.

Jag gick upp och kollade om vi hade någon sårtvätt i skåpet, men hittade inget. Ringde då till Gorms ägare och frågade. Så skyllde hon på mig och frågade mig hur jag kunde ställa upp honom i gången helt ensam. och eftersom att det var min dag så skulle jag åka dit ikväll igen och titta till såret. (jag är medryttare och bor 1.5 mil från stallet, jag åker moppe och betalar bensin själv). Jag sa att jag inte kan eftersom jag varken har råd eller tid. hon var borta och skulle komma hem i natt och kunde inte lösa problemet. Kvällsfodraren får alltså titta till honom.

Vad ska jag göra? Jag vill säga upp Gorm för att jag mår så dåligt av att aldrig ha tid för mig själv, inte heller pengar. Hon är beroende av att jag kommer till honom då jag ska. När jag är sjuk eller måste åka bort så blir hon näst intill sur för att jag inte kan åka. Jag tänkte ge henne juni ut,¨så hjälper jag henne hitta någon ny. Men till Juli så slutar jag.,., Är jag för hård?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

bubbelbubbel
0

jag tror inte du är för hård, det kan nog egentligen bara du avgöra, men jag tycker att du ska ta upp vad du tycker och känner med ägaren, så att hon inte börjar undra varför du vill sluta med honom..så att hon vet och förstår..
och jag kan väl förstå er båda två, det är klart hon är beroende av att du ska komma dit, om det är så det brukar och har varit, men sen tycker man ju kanske att hon borde ha någon slags backup plan nånstans, för det kan ju faktiskt inträffa något som gör att du inte heller kan..  och sen förstår jag dig med, det är inte bra att vara alltför stressad, och du borde nog försöka trappa ner på något så du kan börja ta hand om dig själv. och är gorm den som blir "bortvald", så är det väl så det är..
det är ju bara du som kan avgöra och känna hur du vill göra.
men prata med henne, så kanske ni kan komma överens om något, så du kan vara kvar hos gorm med, om du vill..kanske..?

bubbelbubbel
0

jag tror inte du är för hård, det kan nog egentligen bara du avgöra, men jag tycker att du ska ta upp vad du tycker och känner med ägaren, så att hon inte börjar undra varför du vill sluta med honom..så att hon vet och förstår..
och jag kan väl förstå er båda två, det är klart hon är beroende av att du ska komma dit, om det är så det brukar och har varit, men sen tycker man ju kanske att hon borde ha någon slags backup plan nånstans, för det kan ju faktiskt inträffa något som gör att du inte heller kan..  och sen förstår jag dig med, det är inte bra att vara alltför stressad, och du borde nog försöka trappa ner på något så du kan börja ta hand om dig själv. och är gorm den som blir "bortvald", så är det väl så det är..
det är ju bara du som kan avgöra och känna hur du vill göra.
men prata med henne, så kanske ni kan komma överens om något, så du kan vara kvar hos gorm med, om du vill..kanske..?

bubbelbubbel
0

*oops* dubbelt där ja…

Eve
0

mm, precis.. men på något sätt borde hon ha större ansvar än mig för att han ska må bra om det händer något. Det är inte jag som äger hästen, jag hjälper henne för att hon inte har tid, dessutom betalar jag en jäkla massa för det..

bubbelbubbel
0

ja verkligen, hon ska ju ha ansvaret, det är ju hennes häst, inte din, men prata med henne, det är nog det bästa du kan göra, för allas skull. annars finns risken att det blir en massa missförstånd och då blir det pannkaka av allt. och inge roligt. . .

gejsa
0

Jag bara väntade på att detta skulle komma. Du vet när du frågade här om du skulle börja rida på två hästar och ha skolan samtidigt. Så svarade jag att jag tror att det kommer att bli för mycket för dig. Klart att du ska sluta rida när du själv inte orkar. Det är inte ditt ansvar att ta hand om en annans häst. Du är ung och måste ha lite fritid också. Så jag tycker att det är bara att säga att du varken orkar eller hinner rida mer på Gorm. Hon får leta upp en annan medryttare. Herregud måste väl finnas massor i Stockholm som vill rida utan att ha råd att köpa egen häst. Eller?

Eve
0

Jo, man tycker ju det. Men stallet har inte så mycket att erbjuda just nu.. Men det kommer väl kanske.. Hur som helst har jag beslutat mig för att säga upp honom men  erbjuda mig att stanna kvar juni ut för att hon ska få en chans att hitta någon ny.

sandi
0

Tycker det låter klokt att sluta, snällt av dig att stanna juni ut iaf. Man kan inte räkna med att en medryttare stannar livet ut, det är ju trots allt ägaren som har största ansvaret, skaffar man häst kan man inte räkna med att andra ska ta hand om den åt en.

Sandra
0

Det låter inte alls kul det där. Vet hur det är… och jag har bara EN medryttarhäs (tänkte på det att du inte har tid för killen din). Jag blev singel pga att jag hade för lite tid för min kille…

Tycker det låter vettigt att säga upp Gorm… väldigt tråkigt, men du ska inte må dåligt pga att din medryttarhäst tar för mycket tid. Tycker det är snällt av dig att du stannar juni ut. Det visar att du inte är sur och bara vill sluta helt utan vidare, utan att du tar din del av "ansvaret" och ger henne lite tid att hitta nån ny.

Hur går det med Lykka då? Blir det nån fälttävlanshäst av henne?

Wanilj
0

Hello gumman!

Du ska absolut inte ha dåligt samvete! Det är ingen som tackar dig för att du går i väggen, det är ngt många får lära sig den hårda vägen! Du vet ju även vem mer som är delägare i Gorm eller hur? Denna kvinna äger även två avelshingstar mm samt sålt ett pangställe! Så de kan nog ordna det där! Sen är det löjligt att du ska betala såpass när du tar så mkt ansvar!

Du måste tänka på dig själv!! Fortsätt med Lykka, som du haft så mkt och en bra tid innan! Känner du dig inte uppskattad så kommer det inte ändras… Ha en pålle, umgås med dina vänner och pojkvän och njut i sommar.. Hästar ska vara en källa till glädje… glöm inte det vännen!

Eve
0

Tack alla :)

Sandra - Jorå, har ju bara hoppat på fältbanan en gång ordentligt med henne än så länge, men det blir nog bra, hon tycker att det är dökul :)

Wanilj - Oj, så rätt du har.. den senaste tiden har det inte varit en glädje att vara hos Gorm, jag känner mig bara ouppskattad.. Fast Åsa står inte kvar som delägare, Marie är ensam nu, et var därför hon ville att jag skulle rida honom.

Sandra
0

Hoppas det går bra med Lykka iaf! Gör det DU vill göra… inte vad Gorms ägare vill att du ska göra… vad är det man brukar säga.. follow your heart. Det gäller i allt. Och när du mår bra och tycker att det är kul så kommer nog hästen du rider att må bra också =)

Sen brukar det ju kännas bättre att få skriva av sig här och få bra respons också ;P

Eve
0

Yesbox.. :)