Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2202 ggr
Keligast
0

- Ner på tyglen?

Hur får man ner en häst på tyglen?

Snuttan2
0

Det beror på vad du lägger för mening i "ner på tygeln"…

Keligast
0

#1 Alltså hästen skall ha halsen i en lodrätt linje mellan handen och munnen och börja arbeta mer med bakbenen (man känner musklerna arbetar)

Mixie
0

#2 jadu det är nog bara fortsätta rida och träna för jag har då aldrig suttit på en enda häst jag kan skriva manual på :) Tyvärr!

//Mickan

Snuttan2
0

Då skulle jag till att börja med börja titta på andra uttryck :/

Ner på tygeln annvänds i stort sett bara utav de som mest koncentrerar sig på att halsen ska bäras på ett särskilt sätt, vilket oftast inte resulterar i bättre ridning för hästens del, utan sämre.

Jag pratar hellre om att hästen arbetar egenom kroppen, att den rör sig som den ska, att den söker sig framåt-nedåt till handen, hurvida den samlar sig osv. Uttryck som säger direkt vad man vill att hästen ska göra ;)

Du får din häst i balans, fram till handen och aktiv, genom att ha en frisk häst, som är mjuk och smidig i kroppen, vill arbeta och inte har en ryttare som stör den ut balans, utan hjälper den att sitta i balans genom att själv inte störa hästen, utan att sitta i balans.

Du rider inte för någon tränare?

warum_nicht
0

jag tycker att ordet form är bättre än "ner på tygeln".. sen så har jag svårt att föreställa mig hur en häst skulle kunna gå på sättet du beskriver utan att slå ihjäl sig.

lodrät=uppifrån och ner. om du får en lodrät linje mellan din hand och hästens mun så är du väldigt fel ute, hästen borde då ha sin mule på ett väldigt märkligt ställe såvida du inte ligger raklång och har dina händer vid dess öron.

Fabulus
0

Hur många fastnar inte på den böjda nacken???

Alla som sett lite äldre ridskoleelever  (och andra) som sågar ner hästen???

Hur många som hör kommentaren " så fint han går"

Jag hatar sågare

Snuttan2
0

Fabulus, jag förstår inte vad du menar nu?

Att vi alla ogillar de som uppenbart rider felaktigt är vi nog överens om…

Fabulus
0

Vad jag menar är ffa ridskoleryttare som vid enstaka tillfällen rider själva och som sett hästar böja på nacken och tror det är form…Sedan sätter de sig och "sågar" i bettet och många uppfattar det som det är så man rider en häst i form och skiten sprider sig..

Hur många gånger blir hästarna som betong i munnen och för att verkligen få dem till riktig form så krävs…..

Är bara lite less på dessa ryttare som sedan klankar på ryttare där hästen jobbar rätt med bakben och rygg men ännu inte böjer på nacken… 

Och så har jag tandvärk…

Snuttan2
0

Aha :)
Första inlägget tror jag nämligen inte våran TS förstår utan förbryllar henne, även om jag helt håller med dig ;)

Jag fick själv lära mig den ridningen på ridskola och det är svååårt att komma ifrån när man väll förståt det, så väldigt många dålgia inlärda ovanor :(

Fabulus
0

Det fick jag aldrig vare sig se eller lära mig på ridskolan eller av tränare på stenåldern…

Men att rida fram till handen… Och ta emot hästen med händer mjuka som sammet..

Den värsta av dem alla brukade stoppa ägg i händerna på oss om handen blev för hård och papperslappar mellan skänkel och häst, varje tappad papperslapp var en mockning…

Och ändå kan jag möjligtvis hoppa men inte rida..

Snuttan2
0

Papperslapparna var en ny en för mig, hihi.

Lindbygarden
0

När det gäller ridskoleelever som gör fel så är det tränarna på ridskolan som ska ha kritik och inte eleverna.. Alla är vi barn i början och man kan inte förvänta sig att alla ska veta vad som är rätt och fel från start..

-Keligast, när det gäller att få en häst att arbeta i rätt form så beror det ju givetvis på vilken häst vi talar om.. Om hästen har arbetats rätt från början så väljer många hästar att vid rätt ridning med en mjuk och stilla hand komma av sig själv..

Det du ska tänka på är att hästen ska komma bakifrån.. dvs inte bara böja på nacken:O) Men det tror jag att du redan vet:O)

Lösgörande övningar, tempoväxlingar, tänka på yttertygeln,  aktivitet bakifrån..rid med sätet.. glöm ej halvhalterna..mjuuk hand..mm

tänk bara på att det inte är pilliduttande med handen som gör det utan vid "rätt" ridning så kommer det av sig självt..

svårt att råda så här men lycka till!!! Ngt mer så hojta till!

Smex
0

Snuttan2: Du ger så bra tips och vänder och vrider på allt så att man kan se saker på alla olika håll och kanter. Undrade om du kanske är utbildad ridlärare? Eller har du läst på så otroligt mycket? =) jag bara undrade allså.

Sorry om jag förstör tråden lite =P

Snuttan2
0

Smex, jag är inte utbildad något alls, jag har inte ens gått ut gymnasiet ;)

Och utbildningen för ridlärare är jag inte alls så förtjust i ;), den lär ut saker som jag inte alls gillar. Är som Mrs-Dibs säger, det är ridlärarna som ligger bakom elverna som vi ser och inte gillar ridnignen hos, de är de som lär ut felaktigt, vilket kommer ifrån att de får lära sig både rida felaktigt ifrån början och sedan går utbildning som stödjer att lära det vidare :( 

Jag läser mkt, japps. Och har tur med bra tränare som är intresserade utav att dela med sig och lära ut :)
Jag har fått lära mig rätt mkt fel, just ifrån ridskola, men även privat-tränare. Och det är jobbigt att lära om :/ Jag jobbar fortfarande efter två år för min tränare med att bara få till min sits, att kunna följa hästens rörelser utan att störa, är bla därför jag får läsa på så mkt, för att hitta nya metaforer eller tekniker/tankebanor för att själv hitta rätt själv bättre…