Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2865 ggr
Ella00
0

Vilken mardröm....

Lotta Schultz hästar innebrända

Lotta Schultz.

14 av flerfaldiga SM-medaljören Lotta Schultz hästar innebrändes på fredagmorgonen.

FOTO: Eva Eternell Hagen

(2006-01-23 00:02)Vid en våldsam stallbrand på Lundby gård utanför Enköping tidigt i fredags morse brändes 14 hästar inne, däribland flera hästar som tillhör Lotta Schultz.
- Det är det värsta jag har upplevt i hela mitt liv. Stallet var övertänt och det brann på hela övervåningen när vi upptäckte branden, berättar Lotta.
Ändå lyckdes hon och stallflickan Lisa Liljekvist som bor på gården rädda fyra hästar - Calibra, Grand Prix, Little Foot samt en hingst som nyligen inköpts.
Topphästen Caliber var bland de innebrända.

Larmet till räddningstjänsten gick 04.37.
- När jag vaknade var hela stallet övertänt. Jag vaknade av ljudet och jag trodde först att det var snöstorm. Det går inte att beskriva med ord, säger Lotta.
Lotta Schultz och en flicka som bor på gården lyckades får ut 4 av de 18 hästarna - trots att stallet var övertänt och hela övervåningen stod i brand. 14 av hästarna stod dock inte att rädda, bland andra Rodman, nyligen inköpt från Umeå.
Först tog de två hästar som stod närmast och sprang in i ridhuset och släppte. Därefter tillbaka och hämtade två till, bland annat Calibra. Vid tredje försöket var det svårt att få ut en av hästarna och taket började ge vika. Lotta fick springa ut för att klara sig själv.
- Till sist gick det inte längre. Den sista hästen vi försökte få ut snurrade bara runt i boxen och gick inte att få grimman på. Det började brinna i boxen, så vi kunde inte göra mer. Det är oerhört frustrerande när det inte går att rädda fler liv, det var bara att titta på, berättar en chockad Lotta Schultz.
Hästarna är temporärt uppstallade i ridhuset. Veterinär fanns på plats tidigt i fredags morse och undersökte de överlevande hästarna, som mår bra.
- Förskäringsbolagen, Länsförsäkringar och Agria, har varit fantastiska. Tur i oturen var ändå att ridhuset klarade sig. Som det verkar nu ska vi försöka stalla upp de räddade hästarna inne i stallet, berättar Lotta.
- Vad som händer med min karriär vet jag inte, det är väl inga beslut man bör ta nu. Hästar är mitt liv och det kommer att fortsätta vara en del av mitt liv. Sedan får man se hur man ekonomiskt har möjlighet att fortsätta. Många av mina bästa hästar har försvunnit, säger Schultz.
Hon tillhör hopplandslagets utvecklingsgrupp och har varit på gång tillbaka efter några tröga säsonger. Hon red en världscuptävling, i Helsingfors, förra året.

Stallet var övertänt när räddningstjänsten kom till platsen. Brandorsaken är ännu okänd. Ingen person skadades.
Brandkåren fick ganska snabbt kontroll över branden, men kunde inte heller rädda hästarna ur stallet.
- Vi fick inrikta oss på att begränsa branden och på att rädda övriga byggnader. Nu är det eftersläckningsarbete på gång och vi har en mindre styrka på platsen, säger Hans Granholm vid räddningstjänsten i Enköping-Håbo.

Lotta och flickan som bor på gården var de enda som var hemma på gården när branden utbröt. Hennes make Mikael var i Tyskland, men åkte direkt hem. Hästägaren Mats Persson skyndade till för att hjälpa till med allt praktiskt, som att ordna med veterinärbesök och tillfällig uppstallning via mobilboxar i ridhuset. Han stöttar också Lotta i den svåra sorgen. Många vänner och bekanta har hört av sig för att stötta och erbjuda hjälp.
- Jag vet inte hur man hanterar en sån här händelse. Vi köpte fyra nya hästar för tre veckor sedan, nu finns bara en kvar, säger Mats Persson till Aftonbladet (AB).
AB: Tänker du alls på den ekonomiska aspekten?
- Nej. Pengar är inte allt, det här är en annan sorts förlust.
Enligt AB var de omkomna hästarna värda runt 21 miljoner kronor. Mats Persson säger förtvivlat till Vestmanlands Läns Tidning att det här är en ekonomisk katastrof både för Schultzs och för honom.

Ella00
0

Råkade snubbla över en gammal artikel och blev så omskakad att jag måste dela med mig…

Stackars hästar, vilken skräck de måste upplevt när de insåg att de inte kunde fly elden….utan att de satt fast! Vilken panik….de måste ha ryckt och sparkat runt tills de vart helt blodiga…huh….

Så hemskt, när såna saker verkligen inträffar på riktigt……

lisette
0

konstigt de inte dött av röken innan…

Ella00
0

Ja, det hade varit bättre ändå…

lisette
0

ja absolut!

samma sak hände i ett stall nere i skåne, men där hade hästarna dött av röken.

Ella00
0

Kära nån….. Hur kunde det hända, fanns inga sprinklers? I alla hem finns det ju, men inte i stall då?

RubHel
0

#5 Vi har inga sprinklers hemma, bara brandalarm.

Johanna
0

fy fan vilken mardröm allså… *ryser*

Ella00
0

Ok..så länge larmet är bra, kan ju det också funka säkert……

I detta fall vaknade hon bara av "ljudet" på branden och trodde det var snöstorm…..kanske fanns ingen larmanordning….:-(

Snuttan2
0

Ang sprinklers, när jag jobbade på ridskola som var mkt gamalt bygge och med torv som dammade överallt, så satte vi på de sprinklers som var i gångarna till och från för att dammet skulle lägga sig :P

Vi satte fö inte på dem genom att tända något, utan hade en riktig spak för det..

RubHel
0

#9 Vad smart! :)