skritt/ländtäcke
rider ett vbl och han är inte klippt ännu.. vet inte om han kommer bli de heller. men jag undrar när man ska börja använda rid/ländtäcke.. han rids mest utomhus.
Vår helklippta ponny har ländtäcke vid all ridning!

det beror ju helt på om han blir kall eller inte, det är ju rätt inviduellt efter hästen som individ, hur mkt päls den har, hur du rider, vädret osv osv…
Min ridtravare är inte klippt, men jag rider honom men ridtäcke, ska kanske klippa honom sen
Ländtäcke tänker jag att man använder om det är busväder (dvs. regn/snö/blåst) och/eller i början och slutet på hårdare pass.. Är det "bara" kallt, upplever jag att hästen ofta håller igång sin värme genom motionen..
Jag har ett skrittäcke i fleece och ett fodrat ländtäcke men jag använder dem sällan. Då använder jag reflex-skrittäcket (ofodrat) oftare, för att synas..

Jag brukar rida med ländtäcke när det regnar/blåser/snöar och så. Men jag rider med ett reflexländtäcke.
#5: Det jag kan tipsa om är att det är bra om reflextäcket är fodrat då man rider i t.ex regn, då hästen annars lätt kan bli nerkyld av det blöta, kalla täcket och täcket därmed får motsatt effekt… det har iaf jag själv fått erfara.

Rider inte men ländtäcke än, men när han är klippt blir det nog mer med det. Har ett ridländ täcke, för regn/blåst/snö, och ett i fleece.I ditt fall, av det jag fått höra, så tror jag inte att det behöves. Men jag vet ju inte så mycket om den hästan så…