nae tror inte de..

gud så läcker!!!! ;))
Kopierat från Nordsvenska Hästens sida
"Färger
Tillåtna färger är brun, mörkbrun, svart, fux, black, gulbrun, isabell, svartgul samt avblekbar skimmel. I det senare fallet dock endast där härstamningen kan bevisas gå tillbaka till de norska så kallade blåhästarna. Tecken på huvudet och benen är tillåtna."
Så svaret på din fråga är Nej.
OT: Vilken snygging!!! =)
Beror mkt på härstammningen, kanske finns enstaka med en vit fläck på magen, och med lite avel fram så får man en skäck :)
Riktigt snygg var den iallafall!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Det där ser inte ut som en sabino-skäck väll?
Och eftersom den har färg som itne är tillåten kan den väll tas ut staboken pga det? Eller kommer iallafall knappast gdk som avel?

Det är väl som det brukar, någon skum korsning. Folk har väldigt svårt att hålla sig till fakta när det gäller hästraser. Finns massor av hästar som tex annonseras som shettisar, men de har okänd stam. Då är det inga shettisar!!

Integral har väl lämnat en å annan m ganska mycket vitt om jag inte har fel?
Bland kallblodstravaren e d ju annars "relativt" vanligt.
http://www.vesleblakken.no/bilete.htm

#3 tack fredrik, det var det jag tänkte!
Den hästen är så ruskigt snygg.
Men han är ju av nordsvensk typ. Hade ah nvart enfärgad så hade ah nsett ut som en nordis…..
Harry är ju korsning (som alla nog vet), när jag skulle försäkra honom så sa jag at tha nvar en kallblodskrosning, då blev han reggad som kallblodstravare. :S
Så folk är nog litet virriga rent generellt…. paint, tinker…. ja den andre parten kan vara i princip vad som ….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hihi.. jag tror jag vet vem som har hästen då det bara är ca 1 mil bort.. morfar o pappa är nordsvenskar, men har helt för mig att mamma är tinker.. så att han är skäck är inget konstigt, men renrasig nordis.. njeee..
men jag kan ju ha fel på häst, men nordisar får oavsett inte va skäck..
vad han nu än är, så är han riktigt snygg !

Snygg? Jag tyckte den var ful! ^^ Fast jag gillade manen…
Det hästen har jag kollat på minst 14 ggr (annonsen alltså). Tycker den är jätte snygg. :3
va ! loa tyckte du det ? nääähääää. han är fin :D

Inget som jag skulle vilja ha men den var sööt änå:P
Det är nog 25 år sen jag fick kort tagna (min moster plåtade) på Nordisföl som var skäck, samma sto fick skäckföl två år i rad med samma hingst, bägge rena nordisar och stammen var uppkollad och det VAR rätt stam.
Jag minns inte heller exakt hur det gick till, men jag har läst omd et förut. Fläckiga nordiska kallblod finns även om de är sällsynta.
jag tycker han var otroligt snygg
#5 Men med den färgen kan det aldrig bli en nordsvensk, eftersom färgen skäck inte är godkänd i rasbeskrivningen, som Fredrik Nilsson skrev.
Dessutom, vit fläck på magen räknas väl som sabinoskäck? Alltså icke tillåten i stamboken, så du har tyvärr fel, EmmaFors.
#7 Det värsta är att det finns så gott om folk som skiter i stamböcker, hittar på en ras som deras korsning liknar, avlar för fulla muggar och säljer som "renrasiga" tills dom trampar fel person på tårna…

Jag har gluttat flera gånger åt denna snygging..
Men renrasig nej.. el kanske.. men han kommer aldrig bli godkänd hingst
Detta har diskuterats i ett par omgångar på bukefalos avselsforum och såvitt jag kan förstå så verkar det vara ett bukskäcksanlag (recessivt) som spökar. Det kan ju finnas och ligga dolt i hur många generationer som helst. Sen om man parar två individer som bär varsitt dolt bukskäcksanlag så är det 25% chans att avkomman blir skäck - från ingenstans, kan det verka men inte om man vet genetiken bakom. Om anlaget dessutom är väldigt ovanligt i rasen ifråga så är det ju inte så konstigt om det dyker upp med väldigt stora mellanrum…

Nordsvenska travaren får väll vara skäck?
Han har legat ute på annons ett bra tag nu! Är också sugen men vill inte ha hingst då det blir jobbigt med stallplatser (som änndå är svårt att få i gbg), Och sedan är det för dyrt för mig iallafall nu när jag pluggar att ha en häst.
Jättesnygg var den! :)

ojoj, den va skitsnygg i alla fall!

#23 alla typer av tecken är tillåtna på kallblodstravaren. Försöker länka igen t en sida m bilder på sådana:
www.vesleblakken.no/bilete.htm
#23 - rasen heter inte längre nordsvensk travare, utan den korrekta benämningen för dem numera är "kallblodstravare". De består ju numera av en salig blandning av alla de nordiska kallblodstravarraserna…

#28 i folkmun är det fortfarande nordsvensk travare och det är väll möjligt att hingsten är just en kallblodstravare

#28 Hästen i annonsen är ingen kallblodstravare, han har bruksstam.

#30 oj, då där sprack den teorin
Jätte snygg!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#16 Njaa, fast bilderna är inte dom bästa och han är ganska ung :) Men jag gillar manen! Haha

Japp, det är den.

#34 Vad är det för stam på den?
#36 Jenneka e:Kagg u:Sylfidtora

#37 Oj! Den var inte helt vanlig även om den var gammal. Men den förklarar väl de vita tecknen antar jag - både mor och far bar ju på mkt vitt.