Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 697 ggr
karinolsson
0

Ponny eller häst?

hejsan! först vill jag bara säga att jag är glad över att ha hittat er hemsida och era inlägg i forumet har hjälpt mig o fått svar på många frågor!

Nu till min fråga, jag är 160 cm lång och väger 45 kg. Jag ska snart köpa min första häst eller ponny. Jag är nu i början mest intresserad av att bara rida, hoppa lite lätt och rida i skogen, alltså ingen elittävlingshäst. Jag vill ha en ''läromästare'' men inte någon som är gammal, utan runt 10-13 år. Vad tycker ni jag ska satsa på? Häst eller ponny? jag är 15 år och om jag i framtiden vill tävla får man bara göra det fram till 18 år på ponny va? Jag undra också vad somär ett lagompris och ifall man ska köpa av en hästhandlare eller privatperson?

Tacksam för svar. Karin

AnnaLundin
0

Det är en smaksak vad du ska välja. Köper du en ponny så får du tävla den fram till årsskiftet det år du fyller 18 år. Vill du tävla efter det så måste du byta häst. Storleksmässigt kan du nog välja ganska fritt, det kan nog bli lika bra med en stor häst av lättare modell.

Om du inte har några stora tävlingsambitioner så kanske ett alternativ kan vara att titta efter en häst i storleken över ponnymmåttet, men under 160. De är inte så eftertraktade som tävlingshästar och är därför lite lägre i pris även om de inte är ett dugg sämre än sina större eller mindre (ponnyer) kompisar.

Vad som är lagom pris kan du nog mest titta i din egen plånbok för att avgöra, det finns hästar i prisklsser mellan 10.000 (ffa travare) och flera 100.000… Kolla vad du har möjlighet att betala och så försöker du hitta det bästa du kan för de pengarna. Sen tycker jag nog att du ska fokusera mer på att hitta rätt häst än att fundera på om den säljs av hästhandlare, uppfödare eller annan privatperson. Känn bara efter att du tycker att hästen är värd sina pengar.

Lycka till!

Peppe
0

jag skulle helt klart ta tillvara på ponnytiden, den får du aldrig tillbaka!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

-Japp-
0

#2 håller med..

fridak
0

men många småhästar har ponnybeteende;)

Peppe
0

#4 men dom ska ändå hoppa samma höjd som de större hästarna ;) samt gå dressyr mot dom. skulle hon köpa en stor nu för att hon inte kan tävla ponny efter 18, så antar jag att hon vill tävla och då har små stora hästar en klar nackdel

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

Satsa p¨å maxad D-ponny. ponny tiden är den roligaste, den får du som sagt aldrig tillbaka. Medans hästtiden är den du har mest fritill gång till om du fattar. :D Absolut en maxad D :D

fridak
0

fast när jag var hästskötare åt kusinen på en hopptävling såg hennes häst ut som en gigant och han är bara 167. de andra såg ut att vara max 160. sen är ju kusinens pålle rätt grov också så det gjorde väl sitt till, men på dressyrtävlingarna är det ofta inte så stor skillnad. så en liten storhäst tex 157 lär kunna gå rätt bra på lokala hopptävlingar. men vill man längre så….

Marija
0

Liten storhäst kanske? Som några av dom tidigare nämt. På min ridskola står en vallack som är 155cm i manken (råkar vara till salu faktiskt xD). Han har ett underbart steg!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

karinolsson
0

tack för svar.

#8 du har ingen hemsida till valacken?

bubbelbubbel
0

du kan ju fråga dig själv om du vill sälja din nyfunna vän om 3 år ? jag hade satsat på liten stor häst, mest för att jag inte är en ponnymänniska ;)

jn84
0

Jag hade också satsat på stor häst. Skulle inte vilja skiljas från den efter bara tre år…

AusaBausa
0

Håller fullt med #10 du ska nog ta i åtanke att om du köper en ponny måste du bara om ngt år sälja din ponny pga att du är för gammal o tävla den…inte så kul!

hade nog letat efter en liten stor häst. Min travare är 150 hög och precis lagom för mig..är 160 hög själv bara så…

Marija
0

#9 - Hemsida www.solleftea-ryttarsallskap.se ! Står lite grann på startsidan skulle jag tro…
Hoppas dom hittar en lämplig köpare snart, han trivs nog inte så värst på ridskolan…

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus