Klickträna
Har fått ett infall och har bestämt migh för att klickträna Delay :) Började för några dagar sen att lära henne att buga och märkte att hon är otroligt lättlärd. Så jag köpte en klickar för att göra trickträningen lite lättare… Är de nån fler här som använder en klicker? :) Skulle vilja ha lite tips på fler trix och hur jag börjar träna henne med klickern… :P

Klickträning? Vad är det för något, aldrig hört talas om xD
oftast klickertränar man väl hundar.
man har en liten klicker, när hästen/hunden gjort bra klickan man för att dom ska förstå. nånting sånt är det.
det låter väldigt roligt, tyvärr delay har jag inte pysslat specíellt mycket med det, men jag hoppas det går bra ändå ;P
dom lär sig väldigt fort att buga :D en annan sak som går väldigt fort att lära dom är att "säga nej". Man killar dom lite i örat så att dom skakar på huvudet och säger kommandot, och morötter. Detta lär dom sig fort att göra utan öronkill ;D
haha ska jag pilla min ponny i örat så kastar hon sig bakåt ^^ (hatar då man pillar på öronen:P )

Man får ju hästen att förstå att klicket är något bra, så gör dom något bra så klickar man som beröm och ger godis i början så att dom fattar ^^. Men nån måste väl kunna lite trick :D??

hur funkar en klicker då ? klickar man på/i den när hästen gjort ngt duktigt ? elr ? 
Det är som en metallbit man trycker ner så klickar den ^^ Så lär man hästen att det är förenat med godis typ = beröm.. eller hur man ska förklara xD

Jaha, då förstår jag ;P ^^
Nån som vet nått trick förutom att buga som kan kan lära henne? :)
Jag klickertränar med min hund, går att lära in nya trick på bara några dagar då. ;) Men stegra och "vacker hov" är ju saker som kanske kan vara kul att lära in? :) Nu vet jag inte exakt vad du menar med att "börja träna henne med klickern" men först måste du ju klicka in henne, vet du hur man gör det? Eller vad exakt är det du vill ha hjälp med? :P
__iE - Klicket är samma sak som att säga "bra". Skillnaden är att det är lättare att få klicket i exakt rätt ögonblick, så hästen/hunden/whatever fattar precis vad det var som var bra. Sen går det hela ut på shaping, man formar liksom ett beteende… Klickar när djuret gör något man gillar/vill sätta kommando på, eller något som bara är "på väg" dit (efter att man lärt in betydelsen av klicket förstås).
För att ta ett exempel så skulle jag lära min hund hoppa upp och sätta sig på en pall, jag klickade första gången när han bara nosade på pallen. Sen när man märker att djuret fattat vad h*n gjorde för att få klicket så kräver man lite mer, dvs i det här fallet vänta med att klicka tills hunden sätter tassen på pallen… Om du fattar? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Gå in på ellen ofstads hemsida, hon klickertränar litet o jobbar emd positiv förstärkning, och istälelt för att använda en klicer säger hon bara "klick" när hästen gör rätt, det går snabbare att säga klick än att säga bra när man berömmer o hästen gör rätt.
anlednignen att man använder klicker är att man kan belöna exakt när djuret gör rätt, eftersom man gör en rörelseimpuls (trycka på klickern) snabbare än man gör en talimpuls (säga bra elelr liknande beröm)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hur ska jag klicka in henne då, Alex xD?? Idag så klickade jag, gav en äppelbit, klickade gav en äppelbit typ ^^

jag clickertränar min häst lite :) jätteroligt!

Jag klickertränar med min Jack Russel, har inte tänkt på att man kan träna hästar också.
#14 Japp, det är så du ska göra. Klick, och sen ge godis. Godiset behöver inte komma i samma ögonblick som klicket, utan kan lugnt komma en stund efteråt… Sen så märker du nog när hästen är inklickad, när hon kopplar ihop klicket med godis, dvs visar att hon vill ha godis när du klickar (inget sånt beteende ska visas innan alltså, då har hon nog inte fattat poängen, utan när klicket kommer).
Finns ju många bra böcker om klickerträning annars, både med bra beskrivningar om hur man klickar in och hur man jobbar vidare med det sen… Och brukar vara tips på trick med också. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Öhm Delay visar jämt att hon vill ha godis xD haha