Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1254 ggr
[Hanzi_91]
0

Vårta på underkäken?

GladHejsan!

Jag vet inte om det borde vara något att oroa sig för egentligen, och många tycker att jag överdriver men jag frågar ändå ..

I våras kliade min kompis min häst precis under munnen, eller käken,  som beröm för att hon varit duktig efter ridpasset , och då trodde hon att där satt en fästing först, eftersom hon sa att det kändes och såg ut lite som det när hon rörde vid det.. men sen så sa hon att det nog bara är en vårta. Och jag har inte tänkt på det sen då , men igår så kliade jag till henne där bara , och då kände jag det igen och jag är en värsta hypokondriker av mig både när det gäller hästar och mig själv lite ibland också, så jag blev jätterädd och trodde att det var västa sjukdomen.. Men den var likadan som då och och hade inte växt eller nånting och min häst reagerar inte när jag rör där .  Men ändå, det är ju inte så ofta man brukar känna om hästen har nånting där, så det är inte så konstigt man märkt det innan.. Men alltså om jag ska beskriva det tydligare så ser det ju ut och KÄNNS som en FÄSTING , fast det e ju inte det , men om man ska beskriva utseendet så att säga så kan man säga att det är fästingliknande.   Någon som förstår vad jag menar och kanske har något att komma med?

Mvh Hanzi

thilda-
0

hur gammal är hästen??

bubbelbubbel
0

och du är hundra säker på att det inte är en fästing ? dom rackarna verkar ju envisas med att leva länge i år…

thilda-
0

Om det är en unghäst så kan de ju va "unghäst vårtor"
De fick luddan då hon var 3år.. Och dom försvinner av sig själv, och man ska apsolut inte va där och peta o grejsa!

AusaBausa
0

Ja fästingarna är seglivade! Plockade en på Ludde senast ikväll…

elin
0

Skulle antingen tro på unghästvårtor eller en ink, mest på en ink.

/Elin

Marster
0

En häst jag hyrde hade en sån bula under käken han brydde sig inte heller när man tog på den eller så. Och han verkade inte ha ont av den. Men vi ville va på den säkra sidan så vi tog honom till en veterinär och det visade sig att det var en tumör :S men den var inte farlig så den opererades bort och han är precis som vanligt nu :)

Det som din häst har behöver ju absolut inte vara en tumör men jag tyckte bara att det lät som den som han hade :)

lisette
0

#3 men unghästvårtor eller sommarvårtor är väl inte speciellt stora?

merry hade vårtor på nosen när hon kom hit, men de har försvunnit nu. tog en månad ungefär.

[Hanzi_91]
0

Hon är 12 år, ett varmblod, så det kan inte vara unghästvårtor..

Men jag har kollat runt lite på internet nu och tror att det är en ink faktiskt.. Men eftersom hon inte är min egna häst, utan jag har henne på foder, men hästägaren har sina 3 andra hästar på samma stall, så tänkte jag ändå för att  vara på den säkra sidan vilja höra av mig till en veterinär..  Men eftersom jag inte vet om hästägaren tycker jag ska göra det, jag har bett henne kolla det och hon har sagt : " det e nog inget att hänga upp sig på " , men jag e ändå orolig, så jag vill gärna tillkalla en veterinär.. HAr inte pratat med det om henne än, men jag tycker ändå att eftersom jag betalar för henne osv att jag har den rätten. Vet någon vad en sån här sorts undersökning kostar om veterinären kommer till stallet och kollar? Och hur kan jag få tag i en veterinär, ringa?

Mvh Hana

thilda-
0

jo dom kan bli ganska stora.. iaf min hade de.. mulen var helt övertäckt med vårtor.. + så stod dom ut minst ½cm!