Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 835 ggr
PimTheGreat
0

lagligt/olagligt

någon här som vet om det är olagligt/lagligt att ha en häst som är importerad från Tyskland där import+exportavgiften inte är betald? I hästens pass står stuteriet i tyskland som ägare. Men hästen har varit i Danmark för att sen vidare till en annan köpare i Sverige, där ytterligare en köpare kommer in. För att kunna få svenskt pass på hästen måste avgifterna betalas och ägarbyte ske. Men hur ser det ut nu när avgiften ej är betald? är det lagligt/olagligt? Kan nv ägare åka dit på något nu eller är det att häva köpet som gäller?? Denna info har ej kommit upp förrän nu.Nv ägare (enl vanligt köpeavtal, ej passet eller registret) visste om att tyskt pass endast fanns men inget om att hästens import till landet inte var registrerad. Någon som vet ngt? Behöver inte länka till nåt då jag kollat runt men inte fått svar så vill veta om någon här vet nåt. Har ej fått tag på tullen idag då de ej har öppet, ej heller JV.

Peppe
0

måste en importerad häst ha svenskt pass?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

PimTheGreat
0

#1 lite osäker där men som jag förstått det så blir det autmatiskt så när jag gör ägarbyte eller få svensk stämpel i passet iallafall….

Peppe
0

Blacky har irländsk pass med en stämpel från avelsföreningen svensk ridponny. man behöver inte skaffa helt nytt pass alltså?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Snuttan2
0

hästpass gäller inom hela eu tror jag. Min har lettiskt pass å jag behöver iallafall inte skaffa svenskt….

i övrigt vet jag inte alls..

PimTheGreat
0

Räcker säkert att få svensk stämpel i passet och att jag blir skriven som ägare. MEn hur är det när import och exportavgiften inte är betald???? så länge den inte är betald kan jag inte göra ägarbyte…. men är det lagligt/olagligt att ha en häst där den avgiften ej är betald? ska man häva köpet då jag inget visste om det?

Snuttan2
0

Ring å prata med din ras-förening, de borde ju veta…

PimTheGreat
0

#6 hade behövt svar idag! de har inte öppet. på deras hemsida står bara att exp och importavg måste vara betalda innan svensk stämpel och ägarebyte kan ske i sverige

PimTheGreat
0

putt…ingen som vet????

Snuttan2
0

får man fråga varför du behövde svaret idag?

med tanke på att du inte på papper äger hästen så borde du inte ses som ansvarig tycker jag, men men säger inget alls om hur det egentligen är..

PimTheGreat
0

#9 på köpeavtalet här i sverige står jag som ägare på hästen då jag betalat för den men hur giltigt det är nu vet inte jag, men jag har kvitto från banken iaf med att pengarna är överförda till den skrivna säljarens konto.

Att jag vill veta idag är för att vi inte lyckas få tag på säljaren. H*n skulle hört av sig idag men har inte gjort det…. får kanske upp och konfrontera säljaren imorgon och vill då ha kött på benen vad som är lagligt och inte….

Snuttan2
0

I ridsports anons/avels-del brukar det finnas annonser med advokater/jurister som är specialliserade på vad som gäller för häst. Vore jag du skulle jag ringa en av de som har gratis rådgicning å fråga den om dina papper räcker…

PimTheGreat
0

har ett nr till jurist jag ska ringa, men hade velat veta vad säljaren säger först. H*n går kanske med på att häva köpet och då är ju allt klart….eller så  betalar h*n avgiften för imorten och exporten så¨jag kan göra ägarbyte och få passt iordning

AnnaLundin
0

Alltså NÄR importerades hästen?

Efter Sveriges EU-inträde så FINNS INGA import- och exportavgifter inom EUs gränser… Fri handel med varor och tjänster inom unionen. GÄller ävem hästar, de är lika mycket varor som toalettpapper och husvagnar i jurudisk mening.

SÅ jag förstår inte riktigt frågeställningen… VAD är problemet?

PimTheGreat
0

#13 men det står klart och tydligt på arabhästföreningens hemsida att import- och exportavgiften måste vara betald innan ägarbyte och svensk stämpel kan fås i passet

PimTheGreat
0

Importerad häst: Registreringsbevis och exportcertifikat skickas från den utländska registraturen till ARAB, passet följer med hästen. ARAB fakturerar och när ni betalt fakturan skall passet skickas in till ARAB för att stämplas med ett svenskt nummer.

detta står på www.sahf.se

Snuttan2
0

Kanske den är gamal och oupfaterad?

Ringt juristen ännu?

Eller SAHF?

shirley
0

#16 Håller på med olika led. Jag skriver mera när jag vet mer exakt. Jag vet inte vem som ser info på denna sidan. // PimTheGreat

Snuttan2
0

Är intressankta tt följa iallafall, så kan du säga hur det går så vore det kul att höra :)