vitlök
ja, jag undrar om det finns nån i hela Sverige förutom jag som INTE ger min häst vitlök?
precis ALLA jag känner ger sina hästar vitlök, men varför?
det är ju inte ens bevisat att det hjälper mot förkylningar, eller förebygger mot förkylningar..
det enda jag vet att det hjälper mot är fästingar sommartid, men då måste man ge ganska stora mängder..
och det varnar ju för att det kan ge hästen blodbrist m.m. att det rentutav är skadligt med vitlök, så varför fortsätta ge då?
Så alla här inne, varför ger du din häst vitlök?
och finns det nån här som INTE ger vitlök? ;)
Skulle aldrig drömma om att ge vitlök till häst då det endast ger effekt i STORA doser och är i dom doserna blodförtunnande vilket i sin tur försämrar syreupptagningen i blodet, det finns annat och lägga pengar på enl. min åsikt…=)

Samma som #1 vitlök ger blodbrist så inen vitlök till mina hästar.
Samma som #1. Ingen vitlök här inte, jag trodde nästan att det var jag som var ensam om att inte ge det…

Men hur kan det vara så? Är det så för människan då också?
Jag ger inte vitlök för jag anser att hästen inte behöver men är inte främmande från att ge om det skulle behövas.
Kan det verkligen ge blodbrist den mägnden man ger?
Jag är ju från Finland då ;)

Japp, det gäller bara för hästar och det var ganska liten mängd.

Ger inte Reddie, slutade med det för något år sedan då det bevisligen inte gav någon effekt öh.

Öh? Jaha, tycks ha missat något då. Hörde nog om detta en tid då det var aktuellt men trodde det bara var spekulationer.
VAr kan man läsa om detta? Tycker det är konstigt att det inte hjälper för hästen då det hjälper för människan.

Nej, jag gav för ca 4 år sedan. Men slutade för jag märkte ingen skillnad. Började ge det sommartid för fästingarna men blev rätt så jobbigt när dom eg inte skulle ha något kraftfoder att äta.
Sedan gav jag Gobban pga hosta. Men märkte inte heller någon skillnad så jag la av.
#5 Det gäller inte alls bara för hästar, är inte bra för hundar heller… Troligtvis inte för människor heller i alltför stor dos. Eller ja, det är blodförtunnande för oss också, men det märks väl inte lika väl på oss av nån anledning.. Eller nåt sånt. ;)
Har inga planer på att ge min häst vitlök, för några år sen hade man ju spekulationer om att det kunde hjälpa mot eksem, men det gjorde det ju inte. Så ser ingen anledning ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ingen vitlök.. däremot gjorde jag en blandning på vitlök/citronmeliss och vatten som jag hade på förra hästen när han vart biten av insekter och jag inget annat hade hemma… Hjälpte jättebra.. o vad han luktade!!!
Man får dock vara försiktig eftersom det är starkt…
nej ingen vitlök här inte!!!
Ingen vitlök t mina hästar av den enkla anlednignen att de aldrig behövt det! De är friska pigga o aldrig förkylda…
nej jag har aldrig gett mina hästar vitlök…men dom som ägde davidia före mig dom gav henne vitlök.

Ingen vitlök här….

ingen vitlök till roger, men en annan häst i stallet får det.

ingen vitlök.

Ingen vitlök. Men det luktar ganska gott om maten till de hästar som får vitlök i stallet 

mamma köpte vitlök till eli när hon var på gekås just för att han var lite rinnig i näsan, han får bara ett halvt mått. har inte märkt ngn effekt än men han har ju bars fått d nån vecka :S
gammelsmurf i stallet är galen i vitlök, han älskar det, precis som jag :P

På sommaren ger jag gärna vitlök. Har klart märkt skillnad på hur mycket de blir bitna av mygg och knott om de äter vitlök eller är utan. Och jag har inga stora mängder i deras mat sommartid.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Samma som 1.
Dessutom vägrar Lyrik äta det, kan matvägra i flera dar efteråt. Hans mage tål ej heller det.

Mangis gillar inte heller vitlök så jag lade ner det innan forskningsrönen blev kända (för mig). Men jag HAR märkt en skillnad - på fästingtätheten. Från 0 till 3 per sommar. Men det kan ju lika gärna vara en slump.

Jag ger vitlök till mina hästar doc är det viktigt att poängtera att vitlöken är inte så farlig som man påstår om man gör uppehåll med vitlöken då och då.
Just nu har vi Hippos vitlöksmineraler i stallet, men jag har mycket kvar av kraffts blå mineraler, så mina får oftast av detta..
När Hipposförpackningen är slut, ska vi byta. Till vad vet jag inte =)

Ger inte vilök, har aldrig gjort ;P

Ger ingen vitlök, men alla jag känner antingen i pulver form lr klyftor :/
Gav vitlök förut, och kollade med veterinär som sa att han inte hört något om att det inte skulle vara bra.
Sedan slutade jag med det för att se om det blev skillnad, och det blev det inte, men vi slutade med det.
Näpp, ingen vitlök här inte.. En häst som boddde i stallet förra sommaren fick det däremot mot fästingar.. Vet inte om det hjälpte, men hon gick runt och luktade vitlök hela tiden i alla fall.. ^^

min får inte vitlök, har aldrig fått och har aldrig vart förskyld

Peppe har ätit vitlök varje sommar och ibland vintern me. och jag vet inte om det är den men jag har totalt plockat bort en enda fästing på snart 4 år
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Uno får vitlök, men det är inte jag som äger honom….
Jag gör bara som ägaren säger… :)
De luktar ganska mummsigt :)