Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 2765 ggr
-Japp-
0

Hel alt. krossad havre..

För och nackdelar?

:)

Vad ger du om du ger din häst havre?

thilda-
0

hel.. fast min får de inte utan 3andra ponnysar i stallet får..

fridak
0

krossad, kan itne säga några för- eller nackdelar, har bara haft krossad.

gejsa
0

Jag ger hel havre. För det är mest bara för att Fille och Sorro ska få något tillsammans med mineralerna. Köper jag krossat så måste det ju ätas upp inom minst 3 veckor. Annars är det ju gammalt. Hel havre står sig ju 1 år eller så.

-Japp-
0

Men hur är det med näringen? försvinner endel av näringen när den krossas eller?

LinaN
0

krossad havre o korn härsknar när fettsyrorna exponeras för syre. O då blir de mindre aptitliga och näringen försvinner.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

AusaBausa
0

gav krossad havre förr när det fanns mga hästar i samma stall men nu när det bara är en som får havre ger jag okrossad pga att havren håller sig längre okrossad samt att mer näring i havren när den är okrossad.. dammar mindre också tycker jag som har lite känslig nos;-D

Bobby
0

Hel havra är så klart bäst om man tänker på näringen och hållbarheten. Men… många hästar skiter ut hel havre och då gör den ju ingen nytta. Krossad havre som är nykrossad är vare sig härsken, oaptitlig eller mindre nyttig än hel. Det som är viktigt med krossad är som sagt var att den inte är gammal. Max 3 veckor.

Lindbygarden
0

Hel havre som blötläggs… av samma anledning som LinaN, Gejsa mfl..

AusaBausa
0

#7nej  precis man får ju ha koll på skiten så det inte ligger massa hel havre där för då får man ju byta t krossad…har inte hittat ngn havre ännu i hans skit, så han fixar det;-D

bebbe
0

Inge har just köpt en kross, så vi ska köra med nykrossad havre/korn i vinter

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

AusaBausa
0

#10 Åh det hade Fritz jag var hos förr också i sitt stall. Perfekt, alltid nykrossad havre till pållarna….men fy vad det rök!!!!!!

bebbe
0

Vi ska inte ha krossen i stallet.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

AusaBausa
0

Naej det är ju bra;-D       Fritz hade det i ett separat rum ute i kostallet…långt från pållarna…(stackars kor dock..)

fridak
0

hon som äger stallet krossar själv så jag tror hon köper in en gång om året och förvarar det i silon, hel då. sen krossar hon lite i taget och förvarar i betforsäckar.

shirley
0

ger hel havre. då nåringen går ur krossad havre efter två veckor.
gav alltid krossad havre innan då de får i sej mer av den.
ger därför lite större mängd när jag ger hel+att den ligger i blöt under natten.
så hel ger jag helt å hållet för att jag e bekväm å inte orkar ligga å köra å hämta nykrossad va 14:e dag.

DojoKelder
0

Gav hel havre till pållan innan.. som låg i blöt över natten.. Ger nu ingen havre.

LinaN
0

det är ju perfekt o köra krossad havre/korn om man har kross hemma. Då krossar man ju för en veckas behov. Så håller det sig fint. o hästarna får i sig mer utan att näringsämnena blir dåliga.

skrev litet luddigt i frösta inlägget jag gjorde här… :P

Jag vill ha kross hemma i framtiden, är väldans smidgt. men jag blötlägger alltid kronen o hvaren ändå, bara för o slippa dammet. mer för min egen skull än för hästarnas skull faktiskt. 

Har blivit så känslig i luftvägarna på sistonne, kan ju knappt fodra emd bra hö ens längre. Jag får pip i lungorna o hostattacker. tacka vet ajg hö/en/silage

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lyrik
0

Alltid helhavre, aldrig kross.

Flaxii
0

Min ponny får hel svarthavre.

Loa-bg
0

Ger inte havre, men korn. Krossat korn.