Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 610 ggr
stallupponer
0

Vilken shettishingst rekommenderar ni?

blivit erbjuden en otroligt läcker shettisdam med diplom, o nu t de värsta, vad för hingst ska man ev välja om man ska betäcka henne??? Får inte vara någon med Jolly Roger i dom närmsta leden dock. Några bra tips?

Kiara
0

www.ekskogen.com är detta för långt bort?

*L*
0

#0 var de det stot med hennes otroligt snygga pappa?

Cattis
0

Vad är det för stam på henne? Mer än Jolly alltså.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

stallupponer
0

#1 Nja, tycker de e lite väl långt till Cattis eftersom hon bor typ 60 mil bort Hemlis

#2 japp stämmer bra Skrattande

#3 Mailade stammen privat med förklaring om varför ja gjorde de.

Cattis
0

#4 60 mil, ja det är väl ingenting? Räcka ut tungan

Nej då, min hingst är inte det bästa valet tycker jag.

Du har ju "turen" att bo i rätt del av landet när det gäller att hitta hingstar. Finns massor av bra att välja på med inte allt för långa resor.

Förslag:
- Kompis Steve (visserligen med Jollyblod i, men jag hade inte brytt mig om det)
- Rosenhagas Electron
- Slättens Madgic II (oxå en del Jolly i)

Sen beror det ju på vad du vill ha för avkomma.
Du har väl inte alldeles dödslångt till Timothy v.St. Geerhof. Bättre typlämnare får man väl leta efter.

Jag skulle inte vara "rädd" för att betäcka med en hingst som har Jolly-blod, så länge den inte är själv e honom. Linjeavel kan funka mkt bra.

Hur långt kan du tänka dig att åka?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

stallupponer
0

#5 Bra fråga *s* Men inte längre än en 20-25 mil helst.

Har själv funderat på bla Smocky, visst ingen stjärna exteriört o inte lämnat nått heller men ja har träffat han flera gångero  ja förutom en utstrålning utan dess like och en gång utöver de vanliga hemma på stallplan så en han bara så läcker. Sen har ja även sett Nyhagens Marlon, även de en mkt läcker hingst men ack så oprövad….

Sen har vi de övriga som finns här på ön om man ska bli hemma blind, Ytterhalls Inferno som ja inte vet nått om eg. Dalsgårds Favorit som är samma där, vet inte mkt där heller. Samt matadoren Almnäs Baron, en hingst vars pappa ja e enormt förtjust i. Sen en som ja sett på utställning som oxå är snygg är Vinjett (JA ja erkänner ja e svag för fuxar).

Så eg finns de lite väl mycket att välja mellan här nere på västkusten. Hade kanske varit okej om man kunnat åka med båda stona till samma hingst, o Amina platsar ju till alla hingstar med sin stam i regel.

kacka
0

Finns det några egenskaper som du vill förbättra eller förstärka? Exteriör? Rastyp? Rörelser? Temperament? Färg? Storlek?

Vinjett och Steve har ju Gletness Rockall (Jolly Rogers far)…

Jag skulle nog ge rådet Timothy eller Almnäs Baron om du kan tänka dig svart…

Kanske Kålkulla Unnric om han nu inte tävlar i ponnytrav i år igen…? Frastans avkommor gillar jag men vet inte var han står nu för tiden… Är Vetlanda för långt bort? Där står ju Gläntans Domino… Sedan vet jag inte heller var Paulus står. Han är ju också fux…

kacka
0

Det är ca 30 mil från dig till Vetlanda… Domino har ju varit framgångsrik inom travet som du SÄKERT vet. SM-Vinnare i Ponnytrav 1999, 2000, 2003  Bästa hingst i Ponnytrav 1998, 2000, 2002. Om du inte tycker det är för långt så är det väl ett bra alternativ om du vill få en ponnytravare? MEN han har ju Gletness Rockall som morfars far… http://user.tninet.se/~kpp642r/avelshingst.htm 

Såg ju att även Kålkulla Unnric har Jolly Joger som morfar… Nyhagens Marlon har Jolly Roger som farfars far hm… svårt att hitta fuxar i väst som INTE har Gletness Rockall-blod i sig…

Smockey har ju INTE det… Så om du vill ha fux och här i väst så ser det ut som att det bara blir han "över"…

kacka
0

Smocky har bara 4 visade avkommor av 17 st. Två har fått 6:a på benen. 35-38p har de fått. Två avkommor har fått 8:a på typen och traven…

Han själv har i vuxen ålder fått 38-40p med 7:a på huvud, hals, bål och kors… Alltid 8:a på benen.

kacka
0

Sedan finns ju Allgunnens Xtan RS 417 som är brun… Han har inte Gletness Rockall-blod i sig och har fått 39-42p Hans trav är kort, men annars tycker jag att han är bra. Hans stam i tre generationer är 50% elitpremierade.     http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=82243

http://www.geocities.com/kackabus/Stall_KA/Xtan.html

Rissla
0

#6 "Sen har ja även sett Nyhagens Marlon, även de en mkt läcker hingst men ack så oprövad…. "

Vad är det för fel på oprövade hingstar? Varför välja något som alla andra väljer? Förstår inte riktigt det resonemanget…

paparatzi
0

#11 Bra inlägg, helt i mitt tycke  Skrattande

nallebjörn
1

Furunäs Fernando eller Almnäs Etapp tror jag hade funkat kanon!

nallebjörn
0

Sen har du ju Skattens Crut och Ytterhalls Mistral som har Jolly som farfar men det tycker inte jag är för nära.

kacka
0

Hm… du är svag för fuxar… Är stoet fux? Om du betäcker med en hingst som ine bara ger svart kanske du kan få fux… Vill du fortsätta avla på stoet och hennes avkommor eller till ponnytrav? Varför vill du inte använda Jumbo?

nallebjörn
0

# 15 Är stoet fux och hon betäcker med fux blir det enbart fux

kacka
0

Jag menar att om hon betäcker ett fuxsto med en svart hingst (som de flesta verkar rekommendera) så KAN det ju bli fux om inte hingsten är så dominant i sin svarta färg…

Men om man tittar tittar på föregående rekommendationer så om Carina vill ha fux garanterat (om stoet är fux) så gäller:

Kompis Steve, Slättens Magic II, Smocky, Nyhagens Marlon, Vinjett, Kålkulla Unnric, Gläntans Domino, Paulus.

nallebjörn
0

Hingsten måste i sej bära på fuxanlag om den är svart. Annars blir det inte fux. Sen kvittar det om den är dominant i sin svarta färg för det är 50% chans till fux ändå.

kacka
0

#18 precis! En svart hingst som gett en del fux är Algunnens Sorro…

kacka
0

Har du blivit något klokare Carina? Har du bestämt dig?

stallupponer
0

#11 inget fel i oprövade hingstar som marlon, men snarare på där hästen står, ja e inte spec förtjust i minihagar o staket som ser ut som hej kom o hjälp mig direkt, skulle aldrig själv kunna tänka mig o ha sådana hagar när ja tar emot ston till min russhingst…

#20 Nix karin, inte bestämt mig, varken för stoet eller hingst, nöjer mig nog med att välja hingst till mitt svartskäcksto. Domino är en hingst ja vet ja inte väljer, han må vara bra, men för mig är travet en sprot där en häst ska trava rent, o de gör inte domino och han e för smäcker, vill ha en mera rejäl hingst.

VeronicaP
0

Dalsgårds Favorit ska stå på Dalsgårds stuteri i år

Domino travar rent faktistk , men när han har betäckt mycket så kan det visa sig i bland när det går väldigt fort och hur många hästar visar inte det när det går i de farterna och kollar man på hans avkommor så nog attan kan de trava och även rent …

Ta tex dynamit II som vann kriteriet förra året vilken 3 åring säger jag bara …