Allemansrätt
Visst är det så att man får rida t.om. på privata vägar utan ägarens tillstånd? Det hör väl till allemansrätten eller? samma sak skogen.
De har väl heller inget lagligt stöd att lägga upp en skylt där det står att det är förbjudet att rida om de inte fått lov från staden?
Vi har nämligen en sådan argbigga här….

Allemansrätten gäller. Ifrån agria: "Håller du dig inom allemansrätten kan markägaren normalt inte hindra dig från att rida på hans mark. Att denne satt upp skyltar som förbjuder tillträde spelar ingen roll. Enligt lag får skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet, inte finnas uppsatta utan tillstånd av kommunen. "

Frågan är om det är samma regler i finland?

#1 detta var vad jag sökte, danke :)
#2 Jag skulle nog tro det, lite kan det kanske kasta. Borde kanske leta upp den finlädska lagparagrafen över detta…

Aha, finland har nog andra regler, japp.
- Jaså?
En markägare skällde ut mig för ett tag sedan då jag kom promenerandes med min pålla, längs en igenvuxen traktorväg (gräs), mellan några åkrar… han tyckte att "jag kunde hålla till på mina egna marker".. bad förstås om ursäkt, men tyckte allt att han var en grinig jävel. Ett par dagar senare kom det upp två stolpar med ett rep mellan, där vägen började.
Skulle man alltså, genom allemansrätten ändå få rida där? Tänker förstås inte göra det, dumt att reta upp grannar till stallet, men blir nyfiken förstås - kan ju vara bra att veta om han skulle tjöta någon mer gång, utan anledning…

Japp, det får du :D

#5 Absolut får du rida där. Jag skulle göra det endast för att jävlas lite grann ;)
Åkermark är däremot störtförbjudet utan ägarens lov.
#7: ;D men marken intill åkrar är kanske åkermark..?! även om det istället är små diffusa vägar, för traktorer på åkrar?!

#5 det är bara att läsa artiklen om allemansrätten som finns här. sedan så har du den i bakhuvudet nästa gång du rider där.. ;)

#8 Hm, knepigt att säga. Iofs gör du ju ingen skada där isf men vet faktiskt inte vad det räknas som.
Om någon går runt i våra skogar, dödar vi dom. -bokstavligen- :) (Har fått reda på att ngn har jagat i vår skog, och vi ska söka upp dom och anmäla dom, även andra som letat djur och skrämt över dom till sin skog, dom jävlarna. -.-' Och även ngra som åkt cross m.m. i vår skog utan tillåtelse)
Och nej, jag tror inte man får rida på åkrar och sånt utan tillåtelse, rätt så roligt att få ens åker förströrd.
#11: Kul att plocka svamp i er skog… ;)
Om du syftar till mina inlägg, så är det inte huruvida man får rida PÅ åkrar vi diskuterar, utan att rida intill, på "traktorstigar", - om man kan kalla dem så ;D
det får man väl? :O Det gör jag iallafall -hosthost-
Tur för dig att jag plockar all svamp själv ;D

#11 Att gå runt i någons skog är högst tillåtet, hade vi samma attityd här skulle många varit döda i våra (mina föräldrars) skog.
Däremot får man ju inte åsaka skada i naturen, gäller överallt. Det gör man iofs om man trampar upp en stig. därför tycker jag att det hör till vanligt bondfönuft att man frågar lov av skogsägaren om man tänker använda skogen kontinuerligt.

#11 det är väl sin sak att jaga i en skog där man inte har jakträtt. men rida får man så länge man inte förstör. men det tillhör ren hyfs tycker jag att man frågar.
Vår skog är ny planterad och INGA får gå i den, Vi har vägar och stora grusgångar brevid, där kan dom hålla sig ;)
Visst "får" man rida på skogsvägar och markvägar med stöd av allmansrätten, men bara om man gör det enstaka gånger. Rider man där regelbundet så gäller inte längre allemansrätten.
Sen, visst kan man börja tjafsa med en markägare och hävda sin rätt via allemansrätten, men faktum är att man oftast då bara blir ännu mer ovän med markägaren…
Det allra bästa är att börja med att prata med markägaren det gäller, berätta att man inte tänker rida sönder åkrarna och inte heller galoppera i hjulspåren på traktorvägarna så att de blir knäliga att köra på.
Här i trakten har många ryttare kommit överens med markägarna att de får rida hur mkt de vill på skogsvägarna, så länge de håller sig i mittsträngen - och det är ju oftast där man VILL rida, för att det inte är fastkört som i hjulspåren…

Det är även våran, slet där själv förra sommaren. Är den nyplanterad gissar jag på att det är ett kalhygge där som bäst? Isf vill nog ingen röra sig där så du kan ta det lugnt ;) de brukar vara lite svårframkomliga att röra sig i.

En annan fråga: Får man gå in i andras hagar? För att t.ex. ta kort? Jag har hört flera uppfattningar om detta och skulle vilja veta vilket som är rätt ;)

#18 jag tycker om kalhyggen, bra för hästen att jobba på.. ;)
#19 - Jag är inte bombis, men jag tror att man får det om man inte stör djuren. Sen får man kanske skylla sig själv om djuren inte är pålitliga….

#19 fråga inne på hästfoto! eventuellt finns det en artikel om det där inne.

#21 Så jag kan t.ex. gå in i ridskolan hagar? Inte för att jag ska xD Men skulle nog se lite roligt ut, och skulle nog aldrig våga! (inte för hästarna, utan för att typ blir portad från ridskolan eller ngt xP)
förr red vi ibland på en privat mark som gick rätt genom skogen mellan två byar…den ägaren satte upp grindar, skyltar la dit stenbumlingar etc för att hindra att vi red där…han tom hotade o skjuta ngn när de red där..alltså hade vi vetat det då så hade vi kunna sagt åt honom att vi hade rätten på vår sida, hrm! Man lär så länge man lever..
tyvärr var vi väldigt unga så som tack för att vi inte fick rida där brukade vi använda hans staket runt hans sommarstuga t hinder, hrm! moget…