Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2092 ggr
Forssen20
0

Ungponny - 2003

Vill bara veta vad ni tycker om en ponny som jag ska åka och provrida, älskar modellen av ponny. lite sportigare . :)

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=133338

http://www.youtube.com/watch?v=GSQeGYpGVwo

(Jag tycker bara den går konstigt på böjtspår med höger bakben, är det bara jag?)

Den vberkar ha lite glädjeskutt för sig, men det har alla glada ponnyer ;D

Ida_79
0

den var jätte fin tycker jag.. ska kolla filmen oxå..

elin
0

snygg färg!

Men shiiet vad pållen gapar..

/Elin

Mangis
0

Jag tycker att den verkar ha ont ngnstans. Den har svårt att komma till ro och jag tycker den verkar ha underhals. Annars var den väldigt söt.

Forssen20
0

#2, det är ju bara en 03 och kan vara lite ovan vid ett kallt bett., enligt mig så gapar den inte så mkt.

Ida_79
0

den ser ut o gå lustigt som du säger.. sen skulle jag vilja se den hästen i mkt lägre form.. Verkar inte tillfreds med bettet heller. men den var fin

Ida_79
0

#4 vad menar du med kallt bett?

Forssen20
0

Självklart har en ungponny underhals ;'''D

elin
0

Ett kallt bett ska la inte påverka en avslappnad form?
Bettet värms ju upp eftersom…

En ungponny ska väll inte ha underhals??

/Elin

Ida_79
0

#7 varför är det självklart?? Jag har inte sett många som har det?

Ida_79
0

men om bettet är kallt så värmer man juh det innan man stoppar det i munen.. självklarhet för mej allafall

elin
0

#10 givetvis, jag är bortskämd med att Nisses bett alltid är varma då tränsen hänger i en varm sadelkammare, men jag förstår hur du menar.

/Elin

Ida_79
0

#11 Det var inte menat mot dej:) Hehe det hade vart skönt med en varm sadelkammare.. ;)

Forssen20
0

Ja, jag tycker den går lite konstigt, lite stelt, men min mor som har mer hästerfarenhet ser inte att den "haltar" eller så, men den kanske inte tycker om underlaget? ;) haa :D

Forssen20
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många unghästar har väl underhals när dom är 4 år? Iallafall enligt mig då dom är ponyner och inte har världens bästaste prestige stam med typ Power Boy eller ngt :) Eller är av en ras med mkt djup böjning ;)

joytick
0

Tycker också den ser ut att ha ont.. :/

Forssen20
0

(På bilden är min förra ungponny som 5 åring)

Forssen20
0

Enligt mig ser den inte ut att ha ont, mer att den är lite känslig av fötterna eller ömfotad, kanske borde skos om?

Ida_79
0

fast det där med underhals håller jag inte med om,jobbas hästen korekt så blir det juh inte så.. Hmm. Hur mkt skulle dom ha för ponnyn?

Anna
0

Tycker den ser väldigt spänd ut, ser verkligen ut att ha ont/vara väldigt missnöjd med någonting. Verkar tjaffsa emot bettet också, och går och gapar..

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

paronskrutten
0

Ser ut att försöka "gå ifrån" bettet..Hmm, och så ser det ut som att ryttaren håller in hästen mycket.

Helena

-Japp-
0

Tycker den ser trevlig ut..

Tycker inte alls det ser ut som den har ont, stel, ömfotad eller något sånt..

En 4 åring, vad kan man begära? Lite spänd i början, men sen i slutet är den ju mycket, mycket finare..

Tycker inte det är nått att klaga över..

-Japp-
0

Påminner faktiskt mycket om Schess när han var 4 år.. Han var också spänd, vilket gjorde att han fick mycket kortare steg, såg ut som han piafferade, tittade på allt, hade svårt att ta bettet (tjaffsig)

men han "växte" i det med tiden..

LinaN
0

Ruskigt snyggt tecknad skcäk må jag säga! gillar att han ahr en stay-up strumpa på ena bakbenet :P litet småsexy sådär ^^

Men spänd, kanske missnöjd med bettet. men det är också svårt at tse på en corny photobucketfilm.  hade gärna sett den söta lilla kraken irl.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mixie
0

Tycker inte att stammen är avgörande för om hästen ska ha underhals eller inte!!! Det beror väl på hur dom rids!
Fin häst, verkar bara lite stel =)

//Mickan

LinaN
0

harry har ju kort tjock hals, men har börjat länga överlinjen, så jag hoppas halsen växer ikapp kroppen senare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Believer
0

jättefin ponny, men tycker också den ser lite stel ut. men hästen är ju ändå bara 4 år.

sanne
0

tittade på filmen, trevlig häst, men ryttaren håller alldelles för hårt i den, därav att han stretar mot bettet o ej kommer fram i sina rörelser, man måste ju låta en unghäst jobba framåt då kommer dom i rätt form, en mjuk hand löser nog ganska mkt.

lycka till om du köper den, för det  kan säkert bli en trevlig individ med rätt träning !!

Trim
0

# Håller med 27. Jag hade gärna sett den under en annan ryttare och en lägre form hos hästen. 

När det gäller frågan om hästen har ont så beror nog dels på den hårda handen hos ryttaren som gör att hästen ser orytmisk och oelastisk ut, dels hästens teckning i sig som kan förvilla ögat. Dessutom är det ju inte en särskilt bra upplösning på Youtube filmer.

Det ser ut som det är en trevlig häst med framtiden för sig. Åk och titta!

AliceL
0

skulle aldrig köpa en fyraåring som såg ut sådär. det står ju att den jobbar i form i alla gångarter; och det tycker jag verkligen inte att den går. inte i en bra form iallafall. söt ponny och trevlig modell, men det finns sååå många andra trevliga (och mer välridna) unghästar ;)

[PixelMollan]
0

Tycker du ska åka dit och provrida och känna hur den känns innan något annat sägs om den. Det är svårt att se hur en häst är på en liten film, kan hitta många fördelar och många nackdelar.

Men åk dit o rid. Filma gärna när DU rider så man kan se de istället.

josss-e
0

SkrattandeJag tyckte att den var väldigt fin.. speciellt teckningen. Jag tyckte att den gick konstigt i början, men jag tror att det har och göra med teckningen att det ser konstigt ut. i och med att ena benet är vitt och andra svart så ser det annorlunda ut. Ser absolit inte ut att ha ont.

Det med att den gapar mycket tror jag har och göra med att den är ivrig att komma iväg och att den inte riktigt vet var den skall göra av sig själv, och det är INGET ovanligt med unghästar. jag har själv två, de försöker gapa olika mycket, ibland hjälper det att ta av nosgrimman. annars tror jag att det växer bort.

En sak jag regar på är att ryttaren håller in hästen lite mycket, men kan vara för att hon själv är lite nervös av att hästen vill iväg, känner igen mig själv i den sistsen. Men sedan skall man att ha "onödig" utrustning på unghästar som martingal, och andra hjälptyglar, det är viktigt att en unghäst får en självman frammåtbjudning Utan andra hjälper, man skall heller inte kräva att den skall jobba under sig (gå på tygel) den har inte den balansen än som krävs…

Men det jag tycker att du skall göra är att själv åka och titta på den och själv provrida, den är verkligen jättefin och kommer att få många avundsjuka blickar efter sig !:D

Forssen20
0

Enligt mig så släpper hon på tygeln hela tiden (min åsikt) och kan inte rama in hästen, ingen 4åring är perfekt, visst man kan åka och titta på 4års championaten men när börjar dom hästarna inte gå ner på tygel? :O Fan fasikens xD dom går ner på tygeln som 1 åringar när dom springer runt i hagen och leker ;) som sagt han är 4 år, ngn här som kommenterar som har ridit en 4åring mer än mig? :) Man ser ju helt klart på hästen att den är lite stel, men jag ser inte att den är i smärta, den tar fram öronen och "tar för sig utav marken", men, ser mer orolig för mig.

#29, det beror på vad man har för "erfarenhet" av hästar/ponnyer, om man är van vid en new forest kanske så skulle man ju aldrig kunan tänka sig en sån här ponny (Kanske) Och så ska man tänka på att detta avr ett hopppass, och den kanske arbetar bättre utan kameran (jag blir otroligt spänd då ngn filmar och min ponny går bajs) AliceL, får jag fråga vad det är för d-ponny i det priset du skulle köpa? Och som sagt det finns många välridna ungponnyer, för mer än dubbla priset och just nu när jag har mina tävlingsponnyer hemma så kan jag absolut inte lägga ner så mkt pengar.

elin
0

#32 Jag som kommenterat har ridet in min egna häst som 4 åring. Går i dagsläget L:A Dressyr och L:C Hoppning och är 6 år..
Så ja, jag e inte helt ute och cyklar och jag vet vad jag pratar om och har dessutom ridit ett flertal andra unghästar.

/Elin

Forssen20
0

Red du in honom som 4 åring? :O

elin
0

Jaa?

/Elin

Forssen20
0

men men, nu ska man ut och rida på grannens stubbåker ;D Ha det bra i 2 timmar ;D

Forssen20
0

Vad var det för ras? :)

(Jag ville bara gör som sorts en undersökning vilka det var här inne som hade erfarenhet av en bus/stel/nervös/orlig 4åring)

josss-e
0

Alla ser på hästar olika, och det är upp till var och en. Jag har en tre och en fyra åring. Jag vet att det inte är bra att låta en häst gå ner på tygel förtidigt, det kan ge hästan skador för livet, men man utbildar hästar på olika sätt:) och som jag sa det är upp till var och en på vilket, så länge hästen inte lider.

sanne
0

#32 tycker du verkligen att hon släpper efter på tygeln? själv tycker jag att det ser ut som hon är sten hård i handen o inte det minsta flexibel.

har själv ridit in 2 ponnyer o haft 2 unghästar (halvblod) varav den ena kom hit som 4åring, lite riden, hur känslig som helst i munnen, då går dem gärna o spänner sig, därav den stela gången som kan bli.

Du som ville köpa hästen… be dom eller gör det själv, longera hästen med sadel på först, låt den få trava på, då ser du säkert att den kommer sänka huvudet o jobba med ryggen vilket den ej gör i filmen. sen ska du självklar rida själv,

bebbe
0

I mina ögon ser den ut till att vara halt på v bak

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Forssen20
0

Jag tycker hon verkligen inte ser halt ut? ^o) Bara lite öm i bakbenen, behöver nog skos bak.

Forssen20
0

Ja, jag tycker hon lättar på innerhand för att få hästen att ta åt sig utav innertygeln mer.

Scillajsa
0

Jag skulle inte köpa den. Den är inte ren bak. Hr sett hästar som går sådär och ofta är det bakknäet som spökar. Skulle kolla upp min häst om den gick på det viset.

Annars var det en fin ponny!

AliceL
0

#32 jag skulle hellre köpa en häst som var antingen mindre riden eller iallafall riden på ett vettigare sett. ;)

AliceL
0

ser många som kommenterat att hästen inte ser ut att va orolig i munnen och att den inte ska gå i form som fyraåring. hästen har ju alltid en anledning till att den håller på och gapar, i detta fallet ser det ut som att ryttaren har en hård och oelastisk hand, vilket gör att hästen går emot handen, blir bromsad i ryggen, ja typ hela kroppen och rörelserna. och visst kan hästen då böja på nacken och se söt ut men inte jobbar den på ngt bra sätt.

hästen ska gå på tygeln naturligt. ryttaren ska följa hästen och vara så stadig och balanserad att hästen bär sig rätt och i balans. unghästar bör ju också bära sig mer eller mindre, fast inte i samma form som en äldre häst.

Bobby
0

Hemskt vilka experter alla är… Att hästen inte haltar, det ser vi! Att hästen gapar, det ser vi också, men… Detta är en unghäst! Att hästen kunnde varit mer välriden som någon sa, visst men knappast en 4-årig ponny!

Själv tycker jag att ponnyn ser väldigt trevlig ut. Men som med alla hästar: En rejäl veterinärundersökning (på klinik) innan köp.

Detta är absolut ingen nybörjaponny, utan en ponny för den rutinerade ryttaren!

Ida_79
0

#46 Du skrev detta: hästen kunnde varit mer välriden som någon sa, visst men knappast en 4-årig ponny!

Varför skulle inte en 4-årig ponny kuna vara det?? menar du bara ponny eller även Stor Häst?

AliceL
0

Välriden behöver ju inte betyda att hästen kan mycket eller så. men en fyraåring som säkert är inriden och jobbad i den formen är onödigt att köpa tycker jag.. unghästar ska ridas fram till en mjuk hand och lära sig att bära sig själva.. om man inte vill lägga pengar på en välutbildad häst (för proffisionella stall tar oftast en del för sina hästar) är det bättre enligt mig att köpa en som kan mindre men är riden bättre.

Bobby
0

Jag menade att en ponny inte behöver ridas in lika tidigt som en stor häst, då det inte är lika vanligt med en massa tester.

svampi
0

(har inte läst alla kommentarer)Tycker också att det är nåt som stör. Men herregud, det kan vara vad som helst. Kanske är det ryttaren.?Men jag vet inte om du ska köpa den, jag är inte tillräckligt erferen för att svara på det…

Lorita
0

Jag tycker inte hästen ser halt ut, men man förvillas av att den är sed i sin vita täckning (inte så lämpligt om man vill tävla dressyr) sen rider ryttaren med en för hård och okänslig hand som hästen försöker komma undan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Forssen20
0

Om jag köper den så kommer jag inte tävla dressyr ;)

Lorita
0

Det förstod jag, var bara uppmärksam på att han inte hunnit bli hår i munnen, det är jobbigt att arbeta bort. Nu kan det vara så att ryttaren var spänd inför kameran och normalt rider mjukare.

Marster
0

#52 Dressyr är grunden till allt, :)

Mangis
0

Inte bra att "låta en häst gå ner på tygeln för tidigt"? En häst måste gå i form för att kunna bära upp en ryttare bra. För den riktigt unga och omusklade/ovana hästen innebär det en annan form än vad vi ser hos tävlingsryttare, men den måste likväl använda ryggen. Men det är klart, "gå ner på tygel" kan ju betyda "knäcka av i nacken" vilket inte är så bra för hästen.

Jag har också uttalat mig. Förra året satt jag på en helt underbar 4-åring som alltid gick i en bra form med bakbenen under sig. En mycket trevlig häst som jag gärna hade köpt. Jag har sett Hanna utbilda många fina unghästar. De rids alla i en grundform som innebär att de bär sig så bra som deras exteriör tillåter. Det anser inte jag att ponnyn på filmen gör.

Du bad om åsikter och det fick du. Det kanske inte var de åsikter du ville höra, men då kanske du skulle skrivit att du ville att alla skulle hålla med dig.

Så till sist ett förtydligande: med ont menar jag ont av hand eller möjligtvis sadel. Det skulle vara intressant att se hur hästen ser ut under sadeln.

Lorita
0

#54 att rida är en sak och att tävla en annan sak.

Forssen20
0

#54 precis som #56, rida och tävla är helt olika saker ;)

Marster
0

#56 #57 Jojo helt klart :) men ändå :)

Lorita
0

Vad å? om hästen är sned i mönstret, så är den inte halt och lika bra som någon annanhäst. Däremot kan man få anmärkning på en dressyr tävling = Hästen duger till allt utom dressyr.

Thorsson
0

"Jobbar i form i alla gångarter" Står det i annonsen, även att han har 3 bra gångaretr. Jag tycker inte at hans gångarter såg så bra ut, inte att han ens gick i form. Om han nu kan det, så visa det då. Han slängde mkt med huvudet vilket inte såg så bra ut, ryttaren hade hårda händer :/
Det ´såg ut som om han skruvade sina bakben, vilket ser ut som om han haltar när han inte rids i form, Men han verkar ömma bak, av vad vet jag inte. första hoppet stannar dom ju efter en bit, man ser att han rycker till och dom stannar omedelbart så man hinne rinte se om hästen haltar eller ej..

Forssen20
0

Men men, ska åka och provrida honom snart, då filmar jag :D