Kan en häst bli normal efter detta eg?
Men varför skyller man automatiskt på vargarna?
i somras kom två hundar speringandes vid mammas hus, hoppade in i trädgården o gav sig på vår hund. Sedan stack de illa kvickt när mamma kom ut o "skällde" på dem. Kaspar däremot började skälla på allt hemmavid, till o med på mig o min sambo när vi kom hem dit. så tamhundar som det slår slint hos kan likaväl ge sig på hästar som något annat rovdjur.
och om vargarna skulle ge sig på hästarna så skulel de itne komma en och en, det krävs mer än en varg för att bringa ner ett så stort djur som en häst.
Ett rådjur kan en varg klara själv om han har tur.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag känner hästägaren i artikeln.
Jag känner också folk med erfarenhet av vargar och som sett vad de kan åstadkomma. Skulle jag se varg runt mina marker skulle jag se till att den skjuts. Jag får väl sitta inne för det, om någon kommer på det vill säga.

Uch vad hemskt.. jag hade nog faktiskt också sett till stt skjuta vargen snabbare än kvikt… Hästarnas liv och hälsa skall inte få vara i fara lika lite som en människas !
Usch va hemskt du skriver: "Skulle jag se varg runt mina marker skulle jag se till att den skjuts"
MEN BO INTE DÄR DÅ . Varför bor du där om inte skulle gilla naturen runt omkring? FLYTTA FFS. Usch va arg jag blir. Man kan ju inte otrota skogen för att den kan falla på hästarna i hagen, flytta hagen då. Man kan inte utrota katterna för man vill ha en sångfågel ute på sommaren på en kvist.
Hoppas att hästarna inte fick några allvarligare skador..

#4 Vart tycker du jag skall flytta då? Det finns snart varg i hela Sverige, även i trakterna där du bor.
Du får ha vilken åsikt du vill. Jag lyssnar på erfarna naturmänniskor och litar på vad de säger ang vargen.
#4 en katt är inte samma sak som en varg, de är kapabla till precis samma sak. Men det handlar om storlek och vad dessa rovdjur livnär sig på också…
/Elin
jag förstår dig annette.
men hur ligger det till med varg, får man skjuta om man misstänker att dom kan attackera ?
jag har för mig att man får
det borde man väl ?
hörde om en kille på radion, som hade björn utanför, han stog färdig med gevär och polis i telefon om björnen skulle hoppa på hans hästar, men då kunde inte polisen ge honom tillåtelse att skjuta….men det kanske är annat med varg..

alltså, jag tycker det är häftigt att vargen breder ut sig i sverige. men det finns ju gränser.

Vi har ju också haft varg här. Sist var det ju Kolmårdens unghund som dom sköt strax utanför Eskilstuna. Han höll ju på att attackera fåren i en hage. Han blev fri för dödskjutningen.

#8. givetvis får du försvara dina tamdjur mot angrepp. #4. Skall hagarna flyttas till städerna menar du? Rovdjurs debatten i Sverge har spårat ur fullkomligt, nä låt rovdjuren ha sitt hem i djurparkerna där kan ni gå o titt på dem för en symbolisk summa. rovdjuren måste veta om att mäniskan är farlig annars så kommer det att sluta illa.
Om man ser att djuren blir attackerade av ett rovdjur så kan man ju skjuta ett "skrämsel skott" om man inte vill döda djuret så, men om man väljer att skjuta så finns det ju även risk att man kan träffa sitt eget djur med
men nej, nu ska jag inte skriva mer i denna tråden, jag ryker av raseri just nu. "Jag ska skjuta vargen" "Vargen KAN JU attakera" "Vargen kan ju inte vara ung och orolig" "Vargen kanske är ensam" NEJ. Usch va förbannad jag är.
Det kanske är as lätt och sitta bakom skärmen (som jag) och skriva, men hur bra skulle ni må då ni anlitat en jägare för att skjuta den, som sen går runt i skogen och letar varg, och tar alla andra gosiga vargar med KANSKE ungar och skjuter. Det låter ju vettigt. Nej, jag tar ingen respekt just nu för ngn som skriver här, fast dom kanske har "hög status" jag bara kokat av raseri just nu. Låter det vettigt för att en ung vargunge letar efter sin mamma och går igenom din hästhage, ska man skjuta den för det? Kanske har du redan skjutit dens mamma och den är full av raseri, eller så dör den utav svält där ute för att den rä så snäll och absolut inte vill skada ngt annat djur.
Påvår mark har vi anmält ett flertal ggr då dom har släpat ett dött djur över vår mark (BLODMÄRKEN) och attans va dom skulle få spö om jag träffade dom.
men snälla emmafors, vet du hur ett ROVdjur fungerar ?

Jag måste nog också försvara rovdjuren,enda annledningen till att vi människor inte gillar rovdjur är för att vi själva är rovdjur.Det är ju alldrig roligt att dem ger sig på våra tamdjur men dem måste ju också få leva eller ?Vad är det som säger att det är en varg det finns ju inga bevis.En ensam varg ger sig inte på så stora djur som en häst.Dem som bor i ryssland måste ju ha det ännu värre för där finns det fler vargar en människor hur klarar dem det ? varför kan inte vi då lära oss att leva med att det finns björn och varg i våra skogar men det finns facktiskt flera rovdjur som jag tror många glömmer bort Lo,Järv dem är lika duktiga jägare som tex vargen.Jag bor i småland och om det skulle vara så att vargen skulle sprida sig ner hit så kommer jag att skaffa bra rovdjursstängsel för att vara på den säkra sidan att mina hästar inte ska bli serverade på vargarnas fat.Tror mig ha hört att man tillomed kan få bidrag för att sätta upp såna staket,men jag kan ju ha fel ;)

#14. Jag tror inte du tar det lungt om det är ett rovdjur hoss dina djur, rovdjuren ser till en grupp djur får panik o sedan välger de ut lämpligt byte.#15. Inga jägare går ut i skogen o letar rovdjur, de blir uppringda när det är en hotbild på inhägnade djur.#17. Det har hänt förr att ensama vargar atakerar boskap som är vuxna, i Ryssland har de sådana problem med rovdjuren så de har statliga jägare för att hålla dem på avstånd. Du bor i småland, jag tycker du skall gå ut o ställa dej på torget i Jönköping eller Husqvarna med dit budskap om mer rovdjur i Småland, du lär inte bli omtyckt med de budskapet. Jag är villig o hålla med dig om att mäniskan är det värsta rovdjuret o enda som försöker utrota sin egen art. NORE jägare
#18 vadå tar de lugnt?? sa jag de eller?

#19 tror nore menar att om du ser en varg inne hos dina hästar så kommer ud inte att skjuta ett skrämselskott.

#20 . Skulle inte tveka en sekund, om det vore mina djur i hägnet. Inte heller om det vore någon annans hägn heller. NORE