Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 782 ggr
Mandysan
0

Skolarbete

Hej!=)

Nu har min "käre mentor" i skolan bestämt att jag ska ha muntlig redovisning om hästar och ridning i skolan framför min klass som till 96% består av "hästar=hamburgare" typer… Aja det kommer väl att bli intressant^^ Men punkterna jag har tänkt att ha med är:

1. Ridning som sport (dvs att ridning är den näst största sporten i Sverige och lite andra siffror)
  2. Att rida (hästens utrustning lite snabbt, hur man kommer upp och vilka hjälper man ska ge för att tex trava)
  3. Min egna ridhistoria (Ridskolan+Mandy+Foxen = det kommer ta en stund..)
  4. Olika grenar (Dressyr, Hoppning, Fälttävlan, Distansritt, Western, Voltige, Gymkana (har jag glömt någon?))
  5. Och tillsist, en liten tankeställare/disskutionsämne, NH typ Pat Parelli och John Moore vs Hyperflexion á la tex Anky von Gruuvenstein

Jag får använda OH, whitboardtavla och internet i min redovisning^^ Samt så funderar jag på att ta med mig ett bett…

Men jag skulle behöva lite hjälp med att leta upp filmer på Youtube, hög kvalité och max 1 min om vardera sak på punkt 5…

Jag tänker tom vara så seriös så att jag gör en hemsida som jag använder för att lägga upp mina bilder på Foxen och länka till filmerna från..

Jag vill jättegärna ha tips på andra saker att ta upp osv =)

/Amanda

Maja
0

"4. Olika grenar (Dressyr, Hoppning, Fälttävlan, Distansritt, Western, Voltige, Gymkana (har jag glömt någon?))"

Ja, islandstävlingar - fyrgång, femgång, T2, stilpass etc. :P

Tips - Visa även bilder på hur hästen rör sig i skritt-trav-galopp ev. tölt-pass!! :)

[slo]
0

Som kille hade jag tyckt det var lite trevligt om du tog upp hur mycket killar det egentligen är som rider… :) Annars verkar det la bra.

Maja
0

Hittade en westernvideo på en minut, vet dock inte om det bara är på min dator den är av halvtaskig kvalité.. :/
http://uk.youtube.com/watch?v=tUtAyQMA4Ug

[Lill-Jonna]
0

Grenar finns många fler!!!! Dressyr, hoppning, fälttävlan, Kür, gymkhana, islandshäst, western av olika slag, galopp, trav, distans, voltige, körning, utställning (ingen gren men) och sånt

Maja
0

#4 - Är inte kür typ dressyr?

Snuttan2
0

om jag var du skulle jag lägga upp det lite tuffare kanske för att promota Ridning/hästar som mer positivt för den typ av publik du ska ha. Därför kanske välja bort lite fördjupningar som inte kommer säga så mkt för ej hästintresserade.

Ettan är jätte bra. Att ta fram hur stor sporten fakitskt är, hur många killar som rider, och kanske jämföra med hur det är utomlands. Samt vart ridning faktiskt kommer ifrån, att det just varit en riktig mans-sport.
Specifika saker i ridsport så som att det är en av få idrotter där män och kvinnor faktiskt tävlar emot varandra, och hur fördelningen mellan könen är i WM/OS kanske?

Jag skulle nog nämna lite ridstilar/tävlingsgrenar, men inte gå in på varken din historia eller hur man rider i sig, det blir ofta för svårt för ej insata. Jag hade nog framförallt tagit fram inte bara ridsport utan HÄSTSPORT. Dvs Galopp & trav som faktiskt är mkt stora, men vi ryttare inte tänker så mkt på kanske? Hopp, dressyr, fälttävlan & western skulle nog räka sedan. De andra blir liksom för mkt. 

Sedan skulle jag nog berätta lite mera historik i ridning och om hästar i generellt. Kanske det är lite intressankt att veta att vi bråttas med djur som väger rätt rejält många kilon och hur mkt tryck det faktiskt är i de.

Hade jag varit du å velat få lite disskution så skulle jag visa en tjurfäktningsvideo jag har Oskyldig Dock så är den mkt blodig. Men den visar otrolig ridning, otroligt hästar och mkt aktion.

/Snuttan som hållit många redovisningar för ointresserade tonårs-klasskompisar om hästar :P

Snuttan2
0

Kür är ett sätt att rida klasser i dressyr, är knappast en egen gren, japp…

Maja
0

#6 - *vill se videon* ^^

Maja
0

#7 - Hihi.. Se där, islandsmänniskan vet lite om vad de som rider på de stora bruna gör.. ^^

[slo]
0

Snuttan, kan du skicka den där tjurfäktningsvideon? :)

Snuttan2
0

Jag vet inte hur man ska få över den på datorn ärligt talat.. Har den på VHS…

Kommer ni upp till globen kan ni få komma hem å se den ;)

[slo]
0

Äsch då… Jag har ju ingen anledning att åka till Tjockhult längre Oskyldig

Snuttan2
0

nu är jag trög igen Fundersam

[slo]
0

Tjockhult = stockholm ;) Förut bodde ett kompani militärer som jag var lite social med i stockholm, men nu har dom slutat… Så har ingen riktig anledning att komma upp dit nå mer :P

Snuttan2
0

men det är ju shopping på globen ;)

haha.

Jag är inte ens intresserad utav showen Generad

[slo]
0

Men vi har ju Scandinavium till våren… Mycket bättre, 30 min med bil :)

Snuttan2
0

Jaja, men nu i vinter då? :P

Du behöver ju vinter-shoppa med vet du ;)

Är ju höst & vinter kollektioner nu å på sommar-avangemangen som scandinavium å falsterbo köper man vår&sommar kollektionerna ;)

Maja
0

Ooooooh, får man ta en heldag hemma hos dig Snuttan? :D Hahahaha.. ^^

Snuttan2
0

Vi har bäddsoffor i källaren om du står ut med mina wasp likanden föräldrar ;)

Maja
0

Haha.. Jag kan ta med mig en påse chips och hembakade muffins!! :D

Snuttan2
0

Haha, lär inte muffinsarna hinna bli gamla?

[slo]
0

#20 Muffins säger du alltså :P

Snuttan2
0

Jag har utgångsdatum typ 30min efter att de kommit ut ur ugnen :P Efter de är de gamla :/

[slo]
0

Haha, kräsen kan man va :)

Förresten, waspliknande? Inte wasp som i W.A.S.P som i Blackie Lawless-liknande antar jag?

Maja
0

Ääääh.. Jag kan göra smeten hemma, sen så gräddar vi dem hemma hos dig!! XD

Snuttan2
0

nä, de är den tråkiga typen utav W.A.S.P ;)

[slo]
0

Tråkiga? Inget bloddrickande, demondanser och giljotinerade av småflickor…?

Snuttan2
0

Jag tror de gör det när jag inte är hemma, men det är svårt att veta, är ju alltid så städat så man ser inga spår Fundersam

[slo]
0

Aha… Men du får väl överraska dom med ett besök klockan 4.31 på en söndagsmorgon :)

paronskrutten
0

Tycker att du tar med olika bett, tvådelade, tredelade, och kanske bilder på bettlösa träns?

Helena

Snuttan2
0

Jag är den enda som är vaken så dags, det vet jag redan ;)

Maja
0

Gav ni upp mina muffinsidéer? :P

Mandysan
0

#6 Jag övervägde att ta med trav och galopp men jag låter bli då jag väldigt snart har redovisning och inte kan så himla mkt ren fakta om trav som sport och nästan inget om galopp så låter jag bli ;)

Sen så hörde jag mig lite grann bland de få som inte tycker att hästar är hamburgare men som inte har provat på att rida och de ville veta hur man kom upp på en häst :)

Sen när det gäller grenarna så kanske jag ska begränsa mig lite grann ;) Men tanken bakom sista punkten var en liten tankeställare, jag kommer inte förklara varför dom gör som dom gör utan helt enkelt visa hur olikt man kan rida…. Och hoppas på att det blir en disskution^^

Gud, jag fattar inte att jag måste göra det här….