Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 696 ggr
Escandou
0

Bockar vid uppsittning

Hej! Jag har en islandsvalavk på 6 år som kom hem till oss för ca en månad sedan. Han har verkligen gjort framsteg inom hanteringen och han vill göra rätt. Men nu till problemet. Efter ca en vecka så satte jag upp första gången och han var pigg men snäll. (Han är inriden och grundutbildad? Sen dess så har jag ridit ca varannan dag då han behöver bygga muskler. Men sen i förrgår så satte jag upp och plötsligt bockar han iväg som sjutton. Jag flög av men det gick bra. Sen red jag igår också men då när jag satte upp var van återigen megasnäll, men… så small det igen idag. Jag stegrar/bockar och när han har gjort det ca 3 ggr så ger han sig. Vad kan detta bero på och hur hade ni löst det? Han har inget problem med sadeln i övrigt, inte heller vid avsittning. Vore tacksam över att få bolla lite idéer med er :)

Wellcraft
0

Kolla upp hästen ordentligt hos veterinär, låter som smärta.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
0

Säger som #1. Hur sitter du upp?

Escandou
0

#2 brukar sitta upp från marken direkt, men då han inte har några muskler och knappt någon ryggrad ( xD ) så glider sadeln något. Vilket vi upplever att han tycker är obehagligt. Vi ska testa att sitta upp ifrån pall. Men som sagt. Det inträffar endast ibland… Veterinär har kollat igenom honom, dock utan vidare utrustning då vi bor på en ö och transporten ut var minst sagt stressande för honom. Får hoppas på att han klarar av att stå still brevid pallen. Kan återkomma ikväll om hur det gick :)

Gronstedt
1

#3: Klokt att prova med pall, eller till och med att sitta upp från något som är så högt att man inte behöver använda stigbygeln alls. Även på en bra musklad häst dras sadeln åt sidan vid uppsittning. Hoppas det löser problemet!

Om han var dåligt musklad när han kom, och ni nu tränat ett tag, är det inte osannolikt att han byggt upp muskler så att sadeln inte längre passar. Det kan gå fortare än man tror och då blir förstås sadeln obekväm.

Sollar
0

Jag har fått göra som  #4 säger på min ena, funkar jättebra att stå högt och bara lägga benet över ryggen utan att ta i stigbygeln.

Escandou
0

Tack för all hjälp! Idag kom en tränare och unghästutbildare ut till oss och tog sig en titt. Efter ca en timmes jobb så gav han sig helt och jag kunde sitta upp och ner ca 10 ggr, från båda sidor- utan att han rörde sig ur fläcken. Så troligtvis var det bara något han hade hittat på… Men nu hoppad vi att det löser sig! Kom gärna med tips på ledarskapsövningar. Det var nämligen ett av tipsen jag fick att jag skulle jobba mycket med :)