foderproducent
Hur är det igentligen? När jag som kund köper foder från en återförsäljare skall denne vara registrerad som foderproducent? Eftersom denne handlar och förvarar foder? Så har jag fattat det som eller är jag helt ute och seglar nu?
Ringde på mustangfodret, tjejen jag pratade med hängde inte alls med i svängarna om detta med foderproducent när jag frågade.
jag kanse är lite väl noijjig, men tänk om det skulle hända nåt…

Kallas inte den personen foderleverantör? Hon gör ju inte fodret.
Syftar du på de nya EUdirektiven?
Så länge som du inte planerar att använda hästen som livsmedel, behöver du inte bry dig om foderproducenter/leverantörer…
menade foderföretagare skrev ju fel!!!!

Japp hon räknas som foderleverantör, precis som du gör det. Men har du en stämpel i passet om att hästen ej ska användas till mat så behöver du inte bry dig. Annars måste du ansöka om papper hos jordbruksverket och även se till att den du köper ditt foder av är föderleverantörer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
tack för alla svar! Det är så lätt att "snurra" till alla uttryck och namn på allt. Har hittat en vettig återförsäljare utav Hippo foder och inte på flera mils avstånd.

Jaha du menade så. Jag tänkte lite fel där. Det är ju så nytt med dom här lagarna. Så måste det ju vara. Alla som säljer foder ska vara foderleverantörer from senast 1 juli i år. Det började ju 1 jan men dom väntar med att vara så noga första halvåret har jag läst.

Åsa! Alla hästar i samma stall ska en varsin stämpel. Står det tex en häst utan stämpel så måste man rapportera ändå.

Jadå, jag vet gejsa. Men det är ju därför jag skrev häst. Med betoning på en häst. Har man flera hästar och/eller inhysningar så gäller samma sak där.
Och det gäller även hö, inte bara det andra fodret. ;-)
Sedan ska kvittona sparas i ordningsföljd i tex en pärm i minst två år. Allt för att det ska vara lätt kontrollerat.
Audiatur et altera pars

Trodde inte att du visste om inte annat så kanske någon annan inte visste som läste detta. För krångligt är det ju ibland.

# 9 say what??? det där lät konstigt… :D
hur är det egentligen med min torv? det kan ju omöjligt räknas som foder…

Ha, ha ja det lät krångligt när jag läste det själv. Skriver som jag pratar utan att läsa det sedan. Skyller på att jag har modém så allt måste gå fort.
Torv är ju inte foder.
Jag menade att jag visste ju inte om Åsa visste om det. Därför skrev jag det. Men å ena sidan så kanske någon annan inte visste om detta med att alla hästar ska ha stämplen i stallet.

vet hur du känner dig med modem. allt går så himla långsamt. att titta på bilder som är över 100 kb funkar inte - tar för lång tid.
så då behöver jag inte kvitto på min torv mao? men hade jag haft halm så hade jag behövt kvitto…

Vet inte. Men jag klassar iaf inte det som foder. Halmen och torven alltså.

nej itne jag heller. undrar var man kan få reda på vad som räknas som foder.

Inne på jordbruksverkets sida så framkommer det vad som räknas som foder och inte.
Du har så rätt gejsa bara för att jag visste beöver det inte betyda att alla vet. ;-)
Audiatur et altera pars

Blev lite svamligt där. Var nog trött i går kväll. he he

då får man väl leta där inne..

Nej, torv äter dom ju inte. Så det kan ju bara inte vara foder.

nu har jag pratat med jordbruksverket.
hon sa att torv, halm ja, vad hästen än stod på INTE räknades som foder. det är ju inte avsett för att ätas, det läggs inte på foderbordet. men skulle det läggas där så räknas det som foder.
vatten - räknas inte som foder
bete - man behöver inte ha kvitto på att man har haft hästen på bete, men man ska ha det nerskrivet att "det datumet släppte jag den och den hästen på det stället. och det datumet så flyttade jag hästarna."
tänkte om ni ville veta.

Bra att veta:)

Vad bra. Trodde faktist att halm ingick som foder.

jag med!

Läste nu sidan som lisette länkade till. Läs paragraf 3 där sista meningen. Där ingick väl t o m vatten som foder om det är avsett att konsumeras av djur.
Hur är det nu egentligen?

hon jag pratade med sa att det inte räknades.
en djungel av lagar som vanligt suck.

Ska nog sluta md hästar och börja sticka koftor ist;)

Ja, du Linda funderar skarpt på det jag också. Men visst står det så ni som har läst länken?

det står så, det var därför jag frågade henne. undrade om jag skulle spara kvitto på mitt vatten från brunnen.

Ha, ha ja dom är för roliga dessa folk som sitter överallt och ska ge råd osv… dom kan ju ingenting. Har också en brunn. Undrar vem jag ska få kvitto av Gud eller?! För det är ju han som ger oss regnet. hi hi
#29, 30 vi har oxå egen brunn, usch vilka paragrafer undar vilken knasboll i kostym som kommit på allt????

man måste kanske spara kvittona från elbolaget eftersom man har hydrofor att få upp vattnet med ;)