exteriör...
Jag kan ingenting inom området och undrar om man kan bedöma exteriören genom bilder på hästar som inte är korrektuppställda?
I exteriören ingår gångartsbedömning eller är det en annan del?
Undrar nämligen vad folk skulle säga om pållen jag har på foder men jag kan inte ställa honom korrekt, när jag väl ställt honom någorlunda bra så tar jag fram kameran och han flyttar…

På bild kan jag bara bedöma just utseendet från sidan….lite kan jag ana steget, Men det är klart att får kan se hästen riktig då kan man de allt.

Jag måste tilllägga att en häst visas och fotar alltid i dags form.
får jag se ett foto so förväntar jag mig att ägaren är nöjd med fotot

Hästen har en rak rygg, ganska ung häst väl? på bild #4 kan jag säga att den har ett bra på skjut och något rakt kors. Vad jag definitivt gillar på hästen är dom rena gallorna.
på bild #3 är hästen väldig svår att bedöma, fortfarande en rak rygg, men jag vill ha en ålder på hästen. men mycket rena leder.
Munnen (har inget med en vanlig, bedömning) hur funkar hästen med vanlig bett?

hästen är 8 år. så inte spec ung. han fungerar rätt ok med bett men har haft vargtänder som fått tas bort. men han accepterar bettet men när man kommit in istallet efter ridtur så petar han upp bettet med tungan och biter till så att det låter rätt mkt för att få uppmärksamhet så det försvinner fort.

Jag tror han är trång i munnen, pröva med ett milt hackamor. han ser yngre ut än åtta år, jag skulle vilja se en riktig bild rakt från sidan.

har ingen sån bild, tyvärr. hackamore har jag alltför stor respekt för, för att prova. litar inte på min hand även om många säger att ett rätt utprovat hackamore kräver väldigt stor kraft för att knäcka nosbenet. red till en början på tvådelat men köpte ett tredelat för att varva med, sen blev det tredelat rätt länge och nu verkar han trivas bättre med det än med det tvådelade…
han ser rätt ung ut, och beter sig som en bäbis, nyfiken på allt. bifogar en bild där jag tycker han ser ut som en gigantisk fölunge.

#9 söt men tunn, har du en bildrakt från sidan?
Jag kan inte påstå att jag hittar några direkta exteriöra avvikelser, efter vad man kan se på bilden i inlägg #7. Det enda är att den är väldigt gracil, dvs att den har väldigt smala ben.

sen är han ju en travare också så han kommer ju inte riktigt upp i samma klass som halvbloden

#12 ojjj, det var mycket mer häst lite tunn men väldigt bra hals.
resten behöver jag mer fotton för att bilda mig en uppfattning om.

tunn-smal eller tunn-tunn i typen ? för man ser inte revbenen, så mager är han iaf inte men muskler skulle inte sitta fel, men han behöver ngn som rider rätt, istället för mig som åker häst i skog och paddock

#15 missförstå mig inte det är en smal typ av häst, det har inget med din ridning att göra, lite skulle du kunna rida bort……men det var hästen vi pratade om nu, en bild från sidan tack

ska fixa en bättre imorgon, har ingen bättre än den i #12 än så länge. anade att det var tunn i typen, för de första kassa bilderna jag visade var på en rätt rund häst;)

Jag gillar halsen och don "torra" lederna…….och det tyder på att det måste gå att få fram bättre bilder på hästen,

ska göra mitt bästa! Vad menas med torra leder? helt fria från gallor/gallaktigt? kusinen sa likadant men jag tänkte inte på det förrän efteråt(trögtänkt). Men eftersom gallor är vätskeansamling i benen, är torra ben motsatsen då?

Ja, det är galorna (avsaknaden av) jag ser och gillar det är något alla häst köpare skulle titta på 

Gör det nåt om jag kapar tråden liiite? 
Lorita, vad tycker du om Windy? arab/pinto, 12 år (sto)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

woho, jag kan tänka efter lite! jag äger inte pållen, har honom på foder, och har kommit fram till i efterhand att det inte var särskilt vettigt att ta honom på foder. jag letade efter en läromästare, en förstahäst fast ha på foder, men fick tag på denna herre som kanske blev inkörd och som var lite inriden, kunde gas, broms, höger, vänster. Men jag vill köpa honom, så om jag ngn gång gör det får jag en häst med bra ben!
Här står hon lite knasigt men fortfarande en bild ;)

har inget emot trådkapningen! funderade själv på att kapa tråden om lisettes nya kärlek men den stämde itne riktigt överrens med det jag ville veta så det hade itne blivit ngn fin trådkapning.

#22 jag har lite svårt från dessa bilder att avgöra hästen, men något lågt ansatt svans, lite toppigt kors (skulle nog inte märkas mer än var tredje bedömning), bra manke och rygg linje. torra fina leder, bra bog…….vinklar på ben kan jag inte avgöra men en trevlig häst. Vackra ögon och jag skulle vilja se henne i rörelse.

Lorita, vill du skriva nå om #21 också :)

#28 oj vad ger jag mig in på? en häst av god typ, fin bog, vacker hals och rygglinje, skulle önska lite mer bakparti (men det kan var vinkeln på fotot) lagom hull och något grovt huvud (=marginellt kan ge kritik var tredje gång)
#27 Åh vad kul att du tycker hon är fin :)
I rörelse, okej! Här kommer några bilder.
En från i vintras, galopp

kom på en grej bara, du sa ju tunn om pållen men i förhållande till vad? han är ju en varmblodig travare och de brukar ju vara rätt tunna, så han kanske är rätt normaltunn för rasen men tunn generellt för vad man önskar hos en häst?

#5 vart sitter gallan?

#36 det står att han är fri från gallor, annars så sitter de på benen, vätskeansamlingar i benen. har hört en pålle som hade gallor i knäna(?) och det var visst allvarligare än att ha de "vanligt" på benen