Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 813 ggr
shirley
0

inport och export???????

någon här som vet vad som gäller och vad man ska betals när man för in en häst från tex danmark till sverige?
inportkostanad?
exportkostnad? mm
snabba svar nu tack ;-)

-Japp-
0

Danmark? det är väl bara till att åka över och hämta hästen eller lämna den?

-Japp-
0

Jag var ju med Madde ett par gångre och lämnade/hämtade hästar.. Vi visade aldrig upp något, eller blev kollade eller nått sånt..

Maja
0

Beror det inte på vad det är för kuse du ska importera/exportera då? :P

Snuttan2
0

Är det inom EU så har jag för mig at det är öppna gränser liksom..?

shirley
0

inte vet jag, därför jag fråga! är en arab.

bubbelbubbel
0

hästar måste inte sitta i karantän som hundar va ?

bubbelbubbel
0

eller döööh, det kanske är just det som behövs.
ring jordbruksverket ? dom måste väl veta…

Snuttan2
0

Tävlar man inom EU och åker omkring med häst så behöver man iallafall inte visa upp något vad jag har varit med om…

Och jag har som Japp varit med å åkt till hästhandlare i danmark, och vad jag kan minnas visade vi aldrig upp något. Var väll lite extra papper som skulle skickas in sedan efteråt, men det var i stort sett detsamma…

bubbelbubbel
0

nä men då är det ju säkert inga problem, jösses vi sitter ju ihop med danmark så så svårt ska det väl inte vara..

shirley
0

nej det är inget problem. men det är en tvist å vi tänker inte betala den summan, undrar därföe vad det kostar.

Snuttan2
0

Vad är det dom påstår i importen kostar något?

shirley
0

men det vat jag att den gör. svenska arabhästföreningen kräver export papper för att registrera över till sverige. ville bara veta mera exakt kostnad.

Snuttan2
0
shirley
0

tack! kollade där innan men missade det visst.
så sammanlagt 4700

Snuttan2
0

dyrt ju! haha.

Kan vara därför min ridskola köper korsningsponyer utan härstamning, jmf med ASPR's priser och det var ju betydligt biliare för ponnyer i den kategorin…