Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1466 ggr
svampi
0

Stegrande unghäst: Vad gör man?

Det är en privat häst på vårat stall. När hon var med på en lektion en gång med sin ägare, så började den helt plötsligt att stegra sig. Då menar jag att den ställde sig rakt upp.Det var jätteläbbigt, även om det inte var jag som red…Men tjejen på sat kvar i alla fall. Men jag undrar vad man ska göra i ett sådan läge igentligen?

-Japp-
0

lägg spöet i nacken mellan öronen varje gång den reser sig eller ens tänker resa sig..

om detta nu beror på ren dumhet och inte att den har ont nånstans..

Lorita
0

Man tar tag i ena tygen och sätter hästens vikt i obalans så att den måste ner. Var konsekvent och var beredd på att hästen kan gå omkull, så ryttaren var med på att komma undan.

#1 jag hoppas det var ett skämt.

Man rider en häst till samarbete, inte slår den till underkastelse. Sen hjälper det inte att slå hästen mellan öronen heller. Det ända som det kan leda till är ett åtal för djurplågeri samt en spörädd häst. Spöet är ett fint redskap som försiktigt ska förstärka rytarens skänkel, inte ett våldsredskap.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

-Japp-
0

#2 Det är inget skämt, man ska inte slå hästen mellan öronen heller :S Man lägger spöet där.. Man kan lägga handen där också.. Bara så hästen känner av ett tryck mellan öronen innan den reser sig.. För då kommer den sluta..

Jag vet många som gör såhär med hästar som reste sig, t.o.m Royne tipsade om det..

-Japp-
0

Jag har själv gjort så på en häst.. Fick valet med att antingen göra så hästen slog över eller lägga spöet/handen i nacken.. valet var ganska enkelt.. Behövde lägga spöet i nacken 3 ggr sen dess har den aldrig rest sig..