Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1288 ggr
LinaN
0

dålig cirkulation i sadelkammaren

urk, idag när jag kom in i sadelkammaren låg doften av mögel o instäng ttungt i rummet. Det visar sig att ha nbara har installerat en värmepump men inget utsug för luften, så fuktig luft värms upp gång på gång.

Ska ta upp detta med stallägaren så fort jag har betalat stallhyran så ha nitne tycker ajg är besvärlig ^^

Men jag känner att ajg får svårt att andas inne i sadelkammaren, o det är enda stället där det rä uppvarmt efterso mstallet är ett kallstall.

tydligen anmärkte vetrinären på detta också när han var där i måndags.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fridak
0

innan ett utsug för luften fixas så kanske en grej som tar upp fukten ur luften hjälper lite? kommer itne på vad de heter men det finns maskiner och så finns det jättenkla grejjer typ torrbollen som tar åt sig vattnet så får man tömma dem emellanåt.

LinaN
0

jo, torrbolalr i all ära men det krävs mer för att det ska bli bra luft därinne….. jag är ju allergisk mot mögel så det här ska bli spänannde o se vart det leder….

hästarna kan j ufår problem med huden om schabrak o vojlockar ligger o aldrig blir helt torra även om de känns torra utanpå.

tessa
0

Är det sadelkammaren i stallet eller "boa" du pratar om?

I sadelkammaren sitter det ju en avfuktare på väggen, men det är kanske den du menar? Den man tömmer på vatten emellanåt?

LinaN
0

I sadelkammaren finns en värmepump, som pustar ut varmluft för att hålla en jämn temperatur i sadelkammaren. och det är i sadelkammaren i stallet so mdet är fuktigt i luften och luktar apa.

jag börjar få luftvägsproblem därinne och då har ajg bara vart där knappt ens en vecka…. :S det är ltiet skrämmande, ska ta upp det på nästa stallmöte.

antingen så får han ha bättre koll på avfuktaren eller så får ha nöppna upp en ventilation i väggen/taket så man får in ren frisk luft utifrån. Manska inte behöva bli sjukare än nödvändigt liksom….

tessa
0

Ok, någon värmepump fanns inte "på min tid", bara en avfuktare som slurpar vatten. Tyvärr kommer nog inte så mycket att hända, oavsett vad du säger men för er skull, hoppas jag förstås det.

LinaN
0

mhmm, tror itne att han vill att hans installningar ska risker att dö när dom är i hans stall liksom…..

Lizzan
0

Hoppas det går att fixa så ni får ventilasion :)

Lizzan
0

*dubbelskick*

tessa
0

#6: Du får väl hojta och se vad som händer.. ;)

jen
0

jag har en torrboll i mitt sadelskåp. (sån som man har i husvagnar tex) de suger åt sig fukt och kan hjälpa lite iallafall